TEST: Billig og bra outsider

SsangYong Actyon Sports er definitivt den mest særpregede pickupen på det norske markedet.

Fronten preges av en grill som ser ut som en enorm smilemunn, det eneste som skurrer er at øynene, eller lyktene, er plassert under munnvikene. Det største særpreget er likevel likheten med en SUV, selv om flere pickuper i dag ar SUV-aktige trekk, er det bare Actyon Sports som ser ut som en SUV det er brukt vinkelsliper på.

Utfordrer japanerne

Det er Nissan, Mitsubishi, Mazda og Toyota som tradisjonelt har vært leverandører av pickuper i Norge. De har alle fire kommet med helt nye modeller det siste året, og nivået i klassen er hevet betydelig. Rundt 140 hestekrefter og 310 Nm er klassestandarden, og det eneste som skiller den koreanske testbilen fra de japanske konkurrentene er at SsangYong har valgt å bruke en toliter. Alle de andre velger 2,5-litere.

Vis mer
Vis mer


Actyon Sports skiller seg også litt ut med en totallengde i underkant av fem meter, mens konkurrentene er i snitt en desimeter lengre. Det gir seg utslag i et noe kortere lasteplan, som også lider litt under at selve hytta er trukket langt tilbake.

Billig og ekstra billig

245.000 kroner koster testbilen, og det er minimum 30.000 kroner lavere enn nærmeste konkurrent. Når SsangYong i tillegg har valgt å sette klimaanlegg på standardutstyrslisten blir den reelle prisforskjellen enda større.

Ekstra billig i forholdt til konkurrentene er versjonen av Actyon Sports med automatgir, halvparten av konkurrentene kan ikke tilby det i det hele tatt, mens de som kan begynner 50.000 kroner høyere i pris. Billigste Actyon Sports med automat koster 270.000 kroner.

Det som overrasket og gledet mest var kjøreegenskapene, de kan du lese mer om her.