TEST: Bensinmotoren som utfordrer dieselen

Volkswagens 1,4 liter store turbomotor finnes i flere biler og forskjellige effektvarianter, både med og uten kompressor. Vi har kjørt den svakeste av dem i Golf og latt oss imponere.

«...alt i alt står 1.4 TSI igjen som en vinner og en hederlig forsvarer av bensinteknologiens ære.»


Den oppsiktsvekkende lille og avanserte turbomotoren så første gang dagens lys nettopp i Volkswagen Golf, med tilnavnet GT som representerte nivået under GTI. Her hadde den både turbo og kompressor og ga 170 hestekrefter og 240 newtonmeter. Da vi testet bilen ble vi svært begeistret for den spesielle motoren.

Stor utbredelse

Vis mer

TEST: Bensinmotoren som utfordrer dieselen

  1. Pris og spesifikasjoner
  2. Store bilder
Vis mer


Siden den gang har 1.4 TSI som Volkswagen kaller den også kommet i en lang rekke biler som Tiguan, Passat, Audi A3 og etter hvert nye Skoda Superb. Effektvariantene har også blitt mange; 170, 150, 140, 125 og 122 hestekrefter.

Ikke kompressor

De to svakeste klarer seg uten kompressor, hvilket senker både priser og forbrukstall. Det er den mildeste av disse vi nå har kjørt i Golf. 122 hester er ikke all verdens, men dreiemomentet ligger på relativt sett solide 200 newtonmeter. Det tilsvarer omtrent hva en god sugemotor på 2,0 liter gir.

Motoren erstatter 1.6 FSI og representerer et stort fremskritt på mange måter. For det første er den både raskere, sterkere og gjerrigere, ja, rett og slett en triveligere motor å handskes med.

Rask

0-100 er oppgitt til 9,4 sekunder, et tall vi kanskje syntes hørtes vel optimistisk ut med tanke på at vi fortsatt snakker om 122 hestekrefter. Men vi ble overrasket. For i praksis har denne motoren godt med kraftreserver. De fleste vil oppleve den som direkte sprek, og ved full gass trykkes du tilbake i setet i flere enn de aller laveste girene.

Godt bunndrag

Og enda mer enn spurtevnen imponerer draget i de lavere og midtre delene av turtallsregisteret. Helt fra like over 1.000 omdreininger akselererer bilen bra. Allerede ved 1.500 omdreininger yter motoren maks dreiemoment som altså er 200 newtonmeter. Dette er oppsiktsvekkende sterkt for en så liten motor og til og med en 2,0-liter som vi sammenlignet med litt lengre opp, vil ikke klare å levere så mye moment så tidlig.

Anvendelig sjettegir

Vis mer


I praksis betyr dette at du kan kjøre på svært høye gir og likevel ha nok krefter tilgjengelig i bakkene. Sjettegiret kan lett benyttes ned i 70 kilometer i timen, hvilket tilsvarer omtrent 1.300-1.400 omdreininger. Det betyr at dette giret er det naturlige valget på vanlig landeveiskjøring også når veien både svinger og stiger en del.

Et liv under 2.000 omdreininger

Dermed kan man nær sagt leve et helt liv under 2.000 omdreininger med denne motoren, så lenge du ikke forviller deg ut på motorveien i høyere hastigheter eller laster svært tungt i bakkene. Det igjen resulterer i et meget gunstig forbruk. 0,63 liter per mil er de offisielle tallene for blandet kjøring, noe vi ikke ser noen grunn til å betvile.

0,47

Vis mer


På ganske variert landeveiskjøring klarte vi nemlig å kjøre den på helt ned mot 0,47 liter per mil, i følge kjørecomputeren og med litt last. De oppgitte tallene for langkjøring er 0,52 liter per mil og det er lett å kjøre den på rundt halvliteren, i alle fall i følge den elektroniske måleren.

Dét er nesten dieseltall, og når det gjelder CO2-utslipp ser det enda bedre ut ettersom en liter forbrent bensin generer litt mindre CO2 enn tilsvarende mengde med diesel. Trolig er fraværet av kompressor med på å gjøre denne utgaven ekstra forbruksgunstig i forhold til de sterkere variantene.

CO2-utslipp nesten som dieselmotoren

Vis mer


Sammenligner vi med den nærmeste dieselmotoren, 1.9 TDI med 105 hester, slipper den ut 14 gram mindre per kilometer, 135 mot 149 gram for bensinmotoren. Men bensinmotoren har et lite ess i ermet. Kombinert med den nye dobbelkløtsjede syvtrinnskassen, synker nemlig forbruket til imponerende 0,59 liter per mil. Det gir 139 gram CO2 per kilometer, altså marginalt mer enn dieselmodellen slipper ut. Og utstyrer du også dieselmotoren med den samme automatiske DSG-kassen, blir forskjellen bare to gram i favør dieselmotoren.

Selv om 1.4 TSI har nærmet seg forbrukstallene til tilsvarende dieselmotor betraktelige, er det likevel ikke her vi finner de sterkeste argumentene for å velge denne.

Sprekere enn dieselmotoren

Vis mer


For med sine 122 hester og 200 newtonmeter er nemlig bensinmotoren betydelig piggere enn 1.9 TDI med 105 hester. Forskjellen i 0-100-tider er nesten to sekunder, 9,4 mot 11,3, og også oppe i fart, oppleves 1.4 TSI sprekere.

Kultivert og stille

Et enda sterkere incitament for å velge bensinmotoren får du kanskje i det du vrir om nøkkelen. For mens 1.9 TDI er blant markedets definitivt mest bråkete og ukultiverte motoren som rister og vibrerer så man tydelig kjenner det inne i bilen, er 1.4 TSI så stille og diskré at man knapt hører den eller merker den på andre måter. Og når du gir gass, responderer den nærmeste umiddelbart uten tenkepause, ved alle turtall. Samtidig har du et effektivt register helt fra like over 1.000 til 6.000 omdreininger. Det kan en dieselmotor, og spesielt 1.9 TDI, bare drømme om.

Prismessig jevnbyrdig

Vis mer


Og prismessig, da? 1.4 TSI begynner med den gunstige utstyrspakken GT Sport på 256.000 kroner. Det er 3.000 kroner mer enn tilsvarende 1.9 TDI.

Golf mot 308

For øvrig er Golf fortsatt en glimrende kompaktklassebil, selv om alderen så smått begynner å merkes. Er det kjøreglede du er ute etter, er Golf fortsatt et godt valg med sin finfine balanse, glimrende motor i dette tilfellet, presise girkasse og harmoniske styring. Med sportsunderstellet som GT Sport har, blir komforten en del dårligere enn i for eksempel nye Peugeot 308. Også lydnivå og kvalitetsfølelse er bedre i franskmannen som dessuten kan fåes med en 1,6-liters sugemotor med 120 hestekrefter. Den er imidlertid betydelig tregere og svakere og ikke spesielt mye billigere.

Ford Focus

Vis mer


Også en bil som Ford Focus fremstår etter faceliften som ferskere, men har heller egentlig ikke noen fullgode bensinalternativer. Nærmest er flexifuel-motoren på 1,8 liter og 125 hester som også kan gå på E85 og koster omtrent det samme som Golf.

BMW 1-serie

Er du ikke så opptatt av plass, bør du titte på BMW 118i som har omtrent likeverdige forbrukstall og enda bedre sprintegenskaper. Den blir imidlertid såpass dyr at en 116i kanskje blir like aktuell, men til tross for like mange hester som dagens testbil, blir den nok en del svakere i praksis. Bakhjulsdrift og klasseledende kjøreglede kan imidlertid ingen ta fra den.

Konklusjon

Vis mer


Alt i alt er ikke Golf noe opplagt førstevalg i klassen lenger, først og fremst på grunn av alderen og det faktum at en ny utgave kommer allerede til høsten. Med denne motoren stiller den imidlertid likevel ganske sterkt på grunn av forholdet mellom ytelser, forbruk og kjøreglede. Og står valget for deg mellom 1.4 TSI og 1.9 TDI, er det lett å anbefale førstnevnte, med mindre du er svært forbruksbevisst. I så fall er nok Golf Bluemotion med samme dieselmotor uansett å foretrekke. Men alt i alt står 1.4 TSI igjen som en vinner og en hederlig forsvarer av bensinteknologiens ære.

  • Store bilder med mer info ser du her.
  • Pris og spesifikasjoner finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder