Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Bedre og mer økonomisk Audi A3

Audi A3 Sportback har fått en sparsommelig og diskré dieselmotor. Vi har testet.

Dagens generasjon Audi A3 har noen år på baken nå - den ble lansert i 2003 - men ser ganske fräsch ut fremdeles takket være en ansiktsløftning nummer to som kom sommeren 2008.

Tatt i betraktning at VW Golf har kommet i ny utgave lurte vi på om det i det hele tatt ville være interessant med en A3 av utgående generasjon selv med ny motor. Når det gjelder spare-versjonen som det er snakk om her testet vi A3 1.9 TDIe (altså med "vår" motors forgjenger, for litt over to år siden. Vi testkjørte en A3 Sportback 1.6 TDI Ambition.

Fortsatt fin

La det være sagt med en gang; vi har ikke noe å gå tilbake på når det gjelder det positive vi tidligere har sagt om A3: Velkjørende med fin balanse og trygge kjøreegenskaper, presis styring, god girkasse, fint kompromiss - om ennpå den faste siden - mellom komfort og presisjon og tilbakemeldinger fra understellet... Interiøret gir fortsatt et solid og kvalitetssterkt inntrykk mens enkelte vil synes det blir vel mørkt og dystert.

Tøffere konkurranse

Men vi blir mer og mer bortskjemt, og onkurransen fra de mer folkelige kompaktbilene haler innpå, og da er Golf - som i motsetning til A3 er kommet i ny generasjon, på første rang. Heldigvis for Audi når det gjelder premium-kundene, er heller ikke BMW 1-serie i sin første ungdom.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


moderne 1.6 erstatter gammel 1.9

1.6 TDI erstatter den ærverdige men nå utdaterte 1.9 TDI og introduserer også i økonomikategorien "downsizing"- trend og common rail-teknologi. Pumpedysemotorene i denne klassen er dermed historie.

Poenget med denne testkjøringen var å se hva nytt motoroppdateringen bringer med seg. Vi hadde en del forventninger og de ble i stor grad innfridd. La oss ta den eneste (relative) skuffelsen først: 1.6 TDI har en motor som på papiret er hakket sprekere enn den den erstatter, nemlig den svært utbredte og aldrende 1.9 TDI. Dreiemomentet på 250 newtonmeter allerede fra 1.500 omdreininger burde gitt rikelig med trekkraft fra relativt turtall, men i praksis opplevde vi den som ganske tom for krefter til ganske nær de 1.500 omdreiningene. Vi fant det eksempelvis tryggest å dra godt på i første før oppgiring til andre når vi skulle kjøre ut på en trafikkert riksvei fra en sidevei. Dette er ikke dramatisk overhodet, men på akkurat dette området merket vi altså ingen fremgang i forhold til 1,9-literen.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Men den nye motoren er en overveiende positiv nyhet. Effekten er uforandret på 105 hestekrefter tross 300 færre kubikkcentimeter slagvolum, og dreiemomentet er som nevnt 250 newtonmeter. Disse er tilgjengelige fra 1.500 til 2.500 omdreininger i minuttet. Motoren er altså ikke spesielt samarbeidsvillig ved lave turtall men bortsett fra det oppleves den som akkurat sprek nok. 0-100 tar 11,7 sekunder og slik oppleves bilen også. Det holder for de fleste, for å si det slik...

For øvrig - og dette er det vesentlige fremskrittet - er motoren klart mer kultivert enn den den erstatter og den er betydelig mer stillegående og vibrerer lite.

Girkassen var en langsteget femtrinns manuell kasse, som vanlig hos Audi meget god å betjene men med høy utveksling som skal favorisere driftsøkonomi.

Start/stopp

1.6 TDI kommer i likhet med stadig fler "øko"-versjoner med såkalt Start-stopp-system - og det er standardutstyr. Med dette systemet slås motoren automatisk av ved stopp i for eksempel lyskryss. Den startes automatisk igjen når man skal kjøre videre. Systemet kan slås av, og det er en del begrensninger; for eksempel virker ikke systemet ved for lave eller for høye temperaturer, før motoren har nådd driftstemperatur eller hvis klimaanlegget ikke har fått kupéen til ønsket termostattemperatur. Motoren slås heller ikke av hvis det for eksempel foretas rattbevegelser, hvis bilen står i en bratt bakke eller hvis parkeringsassistent er aktiv.

Under 0,4 mulig

Offisielt oppgis bilens forbruk ved blandet kjøring til 0,42 liter per mil, noe som gir utslipp av 112 gram CO2 per kilometer. Da drivstofftanken rommer 55 liter gir dette en teoretisk rekkevidde på 130 mil. Det er mye skepsis ute og går når det gjelder produsentenes offisielle forbrukstall, som jo er resultatet av prøvekjøring i forhold til en EU-bestemt standardisert syklus. Vi har imidlertid konstatert at det, ved å følge en del gode råd for økonomisk kjøring, ofte er mulig å komme ned mot de tallene som oppgis, og av og til å forbedre dem. I praksis kjørte vi denne A3en på godt under halvliteren uten å ty til "triksene" med såkalt "economy run". Diverse runder med normal kjøring (jevn kjøring innenfor fartsgrenser), ga oss snitt på cirka 0,44 liter per mil; ved svært forsiktig kjøring med "egg under gasspedalen" greide vi 0,39. Tallene Audi oppgir fremstår totalt sett som ganske realistiske.

Tøff konkurranse

Audi A3 1.6 TDI har en startpris på rett under 264.000 kroner (Pluss frakt og levering). Vår testbil var en Ambition, som starter på 278.000 og hadde en del ekstrautstyr som Metallic lakk (7.700 kr, xenonlys som del av en teknikkpakke, parkeringssensorer og oppgradert lydanlegg. En slik velutstyrt versjon koster 307.000 kroner.

Ser vi på den direkte konkurransen starter BMW 116d advantage også på 264.000 kroner i femdørsversjon. Denne har et blandet forbruk oppgitt til 0,44 liter per mil og skal slippe ut 118 gram CO2 per kilometer. Den er imidlertid en del sprekere og skal, med sin 116 hesters motor, greie 0 til 100 på 10,3 sekunder.

Hvis man vurderer andre kompaktbiler som er relativt romslige og har lavt utslipp er Ford Focus et alternativ. Econetic-versjonen med 1.6 TDCi-motor på 109 hestekrefter har imponerende lave 104 gram CO2 per kilometer som oppgitt utslipp og 0,4 liter blank på mila. Den koster fra 242.000 kroner.

Nye Golf

Men man behøver ikke bevege seg utenfor VW-konsernet for å finne den farligste konkurrenten, nemlig VW Golf 1.6 TDI som i motsetning til A3 er bygget på en modernisert utgave av samme plattform. Ytelsene er sammenlignbare, men Golfen er både hakket sprekere og hakket gjerrigere. Den kjører minst like bra og gir en utmerket kvalitetsopplevelse. Til 240.000 kroner for en Trend Blue Motion vil derfor Golf bli vårt valg foran A3 i denne kategorien.