TEST: Barsk og leken Ford

Ford Focus ST holder fortsatt mål og vel så det, selv om en enda tøffere utgave nå er på vei.

Focus ST er Fords deltaker blant GTI-bilene i kompaktklassen. Opprinnelige var dette kompakte, raske og relativt rimelige morobiler, og det var Volkswagen Golf med nettopp tilnavnet GTI som startet trenden i 1976.

Dette er over 20 år siden og klassen har utviklet seg en del siden den gang. Blant annet har bilene blitt større, tyngre og langt kraftigere. Med en startpris på 479.000 kroner er ikke Focus ST plagsomt rimelig heller.

Enda råere RS på vei

Men rå er den. Likevel har Ford annonsert at de nå vil komme med en enda heftigere versjon av Focus. Den får samme motor, en 2,5-liters turbofemmer fra Volvo, men effekten blir skrudd ganske kraftig opp, fra 225 hester i ST til 300 i kommende RS.

Tøffere enn du tror

Store luftinntak dominerer fronten. Lyktene er nye på den ansiktsløftede utgaven. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Men nå skal det handle om ST som i likhet med øvrige Focus-modeller nylig er oppdatert. Og til tross for at en sterkere variant er på gang, vil savnet etter mer krefter neppe være særlig påtrengende i denne bilen. De 225 hestekreftene og 320 newtonmeterne gjør nemlig dette til en skikkelig racer. Vi har kjørt denne motoren i flere andre biler tidligere, både fra Volvo og Ford, men i denne bilen gir den et klart råere inntrykk.

Grunnen til det at naturligvis denne bilens lave egenvekt. 1281 kilo er lite når du har disse kreftene til rådighet. I tillegg er motoren programmert relativt aggressivt. Det gjør at du får en respons og et drag som gir en helt annen opplevelse enn i de fleste andre biler denne motoren sitter i.

Du blir rett og slett trykket solid bakover i setet, i så godt som aller gir. Spesielt i de midterste girene gir akselerasjonen deg en deilig følelse av selvsikkerhet i trafikken. 0-100 går på 6,8 sekunder og det kjennes slett ikke ut som noen overdrivelse, snarere tvert i mot.

Tøff lyd

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det tøffe lydbildet er med på å underbygge det selvsikre inntrykket. For fem sylindere gir unektelig et mye kulere preg enn fire. På tomgang og lav belastning hører du kun en rolig mulring. Ved skikkelig pådrag blir lyden langt hissigere og turbomotoren både brøler og freser, riktignok uten å bli alt for høylytt. Klangen er fyldig og litt sint. Med litt høyere effektuttak og et mer aggressivt eksosanlegg, som vi får i RS, blir dette en skikkelig rallybil hva gjelder lyd.

Rask

Det er altså moro å gi gass med denne bilen. Det som ikke er så moro er at gleden tar så fort slutt. For mens man med de fleste biler på svingete landeveier kan gi en del gass ut av svingene uten å true verken førerkortet eller den lokale elgstammen nevneverdig, er du i denne bilen oppe i hastigheter få personer med offentlig gitt myndighet hadde likt før du vet ordet av det.

Skikkelig grep

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Da gjelder det å roe seg litt, for svingene kommer fortere enn du er vant med uansett. Men om du skulle gå litt fortere enn vanlig inn i svingen, så skjer det i grunn ikke stort. For å fremprovosere noe mer en demonstrativ lydighet etter rattbevegelsene, skal du nemlig kjøre mye fortere enn vanlig i kurvene.

Dette kommer jo selvsagt an på hvordan du kjører til vanlig. Dersom du for eksempel er pizzabud på dagtid og rallysjåfør på fritiden, har du nok litt mindre margin enn gjennomsnittssjåføren. Vi tror likevel at du skal være bra blasert for å ikke imponeres av veigrepet i denne bilen. Understellet jobber på en slik måte at det trives bedre jo fortere det går.

Morsom også i lavere hastigheter

Det er ikke bare selve grepet som imponerer. Det handler også om hva som skjer i mer moderate hastigheter, hvilket strengt tatt er det man merker mest til. I tillegg handler det om hva som skjer når bilen provoseres, frivillig under kontrollerte former eller ufrivillig i en kritisk situasjon.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Allerede under ganske moderat press er det lett å merke balansen som er i denne bilen. Hekken er med og styrer rundt svingen i stedet for at bilen setter seg på forhjulene og lar de gjøre jobben alene. Når grensene overskrides har du en like nøytral oppførsel å forholde deg til. Hekken lar seg gjerne lokke ut, men når det virkelig drar seg til og man er ute etter å redde seg inn, er Focus ST stabil og lettkontrollerbar. ESP-systemet sørger uansett for dette.

Følsom styring

Også styringen imponerer. Få biler med elektrisk drevet servo kan fremvise en så god styrefølelse som Focus, ikke minst i ST-utgave. Servoeffekten kan stilles i tre modi, komfort, standard eller sport. Alle tre gir bra med følelse, men skal det kjøres på en involverende måte, er det sport-innstillingen som gjelder. I tillegg til å være følsom er styringen også svært kjapp, noe som bidrar til at svinger blir enda morsommere.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Til nå har det vært mye skryt av denne bilens motor og kjøreegenskaper. Er det så bare positive ting å trekke frem? Nei, selv om disse overskygger et par-tre svakheter denne bilen har rent kjøremessig. For det første er bensinforbruket høyt. For høyt. 0,93 liter på blandet kjøring er 0,13 liter mer enn Volkswagen Golf GTI, riktignok med en anelse svakere motor, men også mer enn en bil som BMW 335i med automat. Sistnevnte har både flere sylindere, hestekrefter og kilo i egenvekt. 224 gram CO2 er rett og slett for mye for en kompaktklassebil som Focus.

Sporer

I tillegg har Focus ST en litt irriterende tendens til å spore når veibanen er av typisk norsk kvalitet, altså ikke all verdens. Dette gjør at man tidvis må holde ganske godt i det tykke rattet for å ikke komme ut av kurs. Dekkene i dimensjonen 225/40-18 er nok årsaken til dette, men det er likevel ikke verre enn at de fleste biler ville taklet det greit.

Også ved gasspådrag må du regne med noen kraftreaksjoner i rattet. Dette var jo i stor grad standard på sterke forhjulstrekkere tidligere, men de siste årene har man blitt flinkere til å takle den tendensen. Focus ST er nede på et akseptabelt nivå, men du skal likevel være forsiktig med å ha en hånd på rattet ved kraftig pådrag, noe jo sunn fornuft fraråder uansett.

Greie girskift

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den seksstegede manuelle girkassen er grei, men vi har kjent strammere giroverføringer både hos Ford og andre produsenter tidligere. Stegingen er imidlertid god for norske forhold. Den bunnsterke motoren som drar villig helt fra 1.000 omdreininger gjør at du strengt tatt nesten ikke trenger å gire under vanlig kjøring. 60 kilometer i timen går fint i sjettegir, selv i betydelig stigning. Likevel er ikke turtallet i motorveihastighet verre enn om lag 2.200 omdreininger.

OK komfort

Det gjør at langturskomforten blir rimelig god. Heller ikke fjæringen klarer å ødelegge denne, for til tross for et sportslig oppsett er ST langt i fra steinhard. Fjæringskomforten ute på lande- og motorvei er helt anstendig.

Konkurrenter

Målere for turbo- og oljetrykk og -temperatur sitter på toppen av dashbordet Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


En rekke konkurrenter truer Focus ST. Den kanskje viktigste heter Volkswagen Golf GTI. Denne er nesten like artig som Focus ST, men koster også 74.000 kroner mindre. Denne er nå gått ut av salg ettersom en ny generasjon Golf snart skal lanseres. Neste GTI kommer en gang i april neste år. Audi A3 med samme motor gjenstår som et rimelig alternativ til Focus ST med en startpris på 409.000 kroner. Denne er imidlertid ikke like sportslig preget. Også Skoda Octavia RS til 404.000 kroner kan nevnes, men den kommer da som femdørs, sedanformet kombi.

Honda Civic

Dermed er det Honda Civic Type R som står igjen som den tøffeste konkurrenten. Denne har både mindre slagvolum og mangler turbo. 2,0-litern yter likevel friske 201 hestekrefter. Dette er en skikkelig turtallsracer som mangler pondusen og bunndraget til Focusen. Dette er et jevnt løp. Under hardkjøring er de relativt likeverdig, men Focus har med sin deilige motor et overtak på de fleste andre turer. Komforten er også bedre. Civic kontrer med 46.000 kroner mindre for inngangsbilletten. Det blir litt subjektivt hvilken man foretrekker. Begge er fantastiske kjøremaskiner, men vi kan ikke la være å sjarmeres av Fordens motor som drar over hele registeret og har en lyd som firesylindrede motorer stort sett kan drømme om. At den er hakket mer komfortabel tipper det så vidt i retning dagens testbil for vår del.

Opel og Mazda

Setene ser ikke voldsomt sportslige ut, men tilbyr likevel greit med støtte, spesielt til beina Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Et par andre biler som Opel Astra OPC og Mazda MPS bør også nevnes. Felles for disse er imidlertid at de er for dyre grunnet sterkere motor. Spesielt Opel mislykkes også i å tilby en like god helhetspakke.

Konklusjon

Konklusjonen blir dermed at Ford Focus ST er en av de aller grommeste bilene i den etter hvert relativt tradisjonsrike GTI-klassen. En sterk og fleksibel motor med et tøft lydbilde, samt meget gode kjøreegenskaper gjør inntrykk. Det gjør den, til tross for sin relativt høye pris, til den mest attraktive i sin klasse. Dessuten hinter den om at kommende RS må bli usedvanlig morsom.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder