TEST: Balanse-kunstneren C-klasse

Nye Mercedes C-klasse viste seg fort å bli et meget hyggelig bekjentskap. Vi har tatt for oss C 220 CDI Avantgarde som for alvor skal utfordre BMW 3-serie og Audi A4.

C-klasse er en svært viktig bil for Mercedes-Benz og utfordringene er åpenbare. Skal man hive seg på sportstrenden som har vært gjeldende de siste årene, eller skal man velge å fokusere på merkets kanskje fremste kjerneverdi; komfort?

Mercedes har med siste generasjon C-klasse valgt å satse på begge deler og lanserer to visuelt forskjellige versjoner. Utstyrsnivåene Classic og Elegance har fått en tradisjonell Mercedes-grill med stjernen på toppen av panseret, mens den sportslige Avantgarde fikk en annen og langt tøffere front med stjernen integrert i grillen. Større hjul og bruken av aluminium i stedet for treverk i interiøret er med på å understreke den sportslige profilen.

Classic, Elegance og Avantgarde

Vis mer
Vis mer


Designen på nye C-klasse er altså litt avhengig av hvilket utstyrsnivå man velger. De mer konservative Elegance- og Classic-versjonene har tradisjonen tro for C-klasse tydelige trekk fra ikonet S-klasse. Både fronten, de markerte hjulbuene og hekken trekker tankene i retning av direktørbilen. Avantgarde på sin side har et oppsyn som er mer inspirert av kupéversjonen av S-klasse, CL. Vår oppfatning er at Avantgarde-utgaven er den mest vellykkede, og det er også den som trekkes mest frem i markedsføringen av nye C-klasse. Alt i alt mener vi at nykommeren er en vellykket bil designmessig.

Større

Som de fleste andre biler har C-klasse vokst noe i generasjonsskiftet. Totallengden er nå på 458 centimeter mot forgjengerens 453. Bredden har også økt med drøyt fire centimeter. Like viktig er det kanskje at akselavstanden har blitt tilsvarende lengere.

Er imidlertid plassen avgjørende, kan det være en idé å vente på stasjonsvognen som kommer til høsten. Foreløpig er C-klasse nemlig bare tilgjengelig som sedan. En ny C-klasse Sportscoupé er også ventet på et noe senere tidspunkt, men den vil fortsatt være basert på forgjengerens teknikk. Nye C-klasse vil imidlertid utgjøre basisen for neste generasjon CLK og den kommende kompakt-SUVen MLK.

Omfattende motorpalett


Mercedes-Benz C-klasse kan skilte med et bredt motorutvalg. Innstegsversjonen på bensinsiden, C 180 Kompressor, har en 1,8-liters kompressormotor på 156 hestekrefter. Samme motor finnes også med 184 hestekrefter under navnet C 200 Kompressor. I tillegg tilbys det tre V6'ere på 2,5, 3,0 og 3,5 liter med henholdsvis 204, 231 og 272 hestekrefter.

Diesel

Vis mer


Foretrekker man diesel er billigste versjon C 200 CDI med 136 hester. Samme 2,1-liter finnes også med 170 hestekrefter som i vår testbil. Øverst på diesel-rangstigen troner et kraftverk av en V6'er på 3,0-liter og 224 hestekrefter.

De to billigste motorene er imidlertid ikke klare til levering før til sommeren, så foreløpig er vår testbil den rimeligste med en startpris på 457.000 kroner. Bli med ut på veien og se hvordan den klarer seg idet vi ser nøyere på motor og kjøreegenskaper.