Vis mer

Test av VW Passat - norgesfavoritten

Passat er mest kjent som en folkelig stasjonsvogn. Men med firehjulsdrift, automatgir og sterk motor nærmer man seg premiumklassen.

Passat er ikke blant de nyeste bilene i klassen lenger, men rent salgsmessig holder den fortsatt koken. Til og med november i år var den Norges fjerde mest solgte bil. En ny versjon er ventet en gang i løpet av neste år, men fortsatt spiller dagens modell en viktig rolle i mellomklassen.

Ny variant

Passat har vi testet mange ganger, men denne varianten er ny. Til nå har man måttet velge mellom automatgir og firehjulsdrift, sett bort i fra utskuddet R36 med 300 hester. Nå er begge deler på plass i en og samme bil, som i tillegg går på diesel. Det gleder sikkert mange nordmenn. Dessverre er kombinasjonen fortsatt forbeholdt en ganske kraftig motor; 2.0 TDI med 170 hester. Selv om det er et godt stykke opp til R36, er dette faktisk en av de spenstigere Passatene som er produsert.

Sprek

Derfor starter vi også med kjøreinntrykket. 2,0-literen har altså 170 hestekrefter og 350 newtonmeter. Det gir en 0-100-tid på 8,8 sekunder for stasjonsvognen. Det er raskt, men oppe i fart kjennes bilen enda et lite hakk kjappere, som jo er typisk for dieselbiler. Her er det ingen tvil om at man har med en godt motorisert bil å gjøre som på sitt beste oppleves som direkte sprek og vel så det.

Selve motoren har også en veldig fin karakter. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra 1.750 til 2.500 omdreininger og motoren er brukbart bunnsterk. Samtidig er dette en turtallsglad dieselmotor som gjerne kjøres opp til 4.500 omdreininger. Maks effekt ligger på 4.200 omdreininger.

Rask girkasse

Tekniske data
Motor R4
Slagvolum1.968 ccm
Effekt170 hk/4.200 o/min
Dreiemoment350 Nm /1.750-2.500 o/min
GirkasseSekstrinns DSG
Vekt1.601 kg
Toppfart217 km/t
0-100 km/t8,8 sek
Forbruk blandet0,64 l/mil
CO2169 g/km
Lengde4.774 mm
Bredde1.820 mm
Høyde1.517 mm
Bagasjevolum603 liter
Minstepris aktuell versjon435.000 kr (Comfortline)
Pris testbil560.000 kr (Highline)


DSG-kassen, dobbelkløtsj automatgirkasse, har her seks trinn og fungerer som vanlig meget bra, spesielt oppe i fart. Her veksler den lynkjapt og intelligent. I lavere hastigheter og småmanøvrering er den fortsatt ikke like smidig som en konvensjonell automat.

Morsomt med firehjulsdrift

Firehjulsdriftsystemet 4Motion er som vanlig av typen Haldex og man har nå blitt tilgodesett med fjerde generasjon. Det betyr at forhjulene drar mest til vanlig, men systemet jobber så kjapt at kun de spesielt interesserte merker det. Under krevende forhold mottar bakhjulene nok med krefter til at dette virker som et permanent system. Det betyr at bakhjulene jobber både i svinger og bakker slik at kjøringen både blir sikrere og mer underholdende. 4Motion løfter altså kjøregleden betraktelig i denne bilen, spesielt på vinterveier.

Forbruk og utslipp

Mye effekt, firehjulsdrift og automatgir drar en del ekstra drivstoff. Derfor bruker denne versjonen av Passat 0,64 liter diesel per mil. Det gir et CO2-utslipp på 169 gram. Isolert sett er ikke dette veldig imponerende, spesielt ikke i forhold til andre Passat-varianter. Men med denne pakken er det greit, og bedre enn mange mindre-SUVer med automat.

Konkurransedyktig

For øvrig er Passat fortsatt en meget konkurransedyktig bil. Den har gode plassforhold og fin kvalitetsfølelse. Kjøreegenskapene er gode og komforten ganske bra. Denne modellen har adaptivt understell (DCC), som koster 9.600 som ekstrautstyr, og som gir deg mulighet til å styre støtdemperne i tre hardhetsnivåer som virkelig lar deg merke forskjellen.


Koster

Det er liten tvil om at dette er en av de mest attraktive Passat-variantene, sett bort i fra pris. Ja, kanskje den aller mest attraktive på flere måter. Men så koster den også en god del mer enn sine enklere søsken. Prisen starter på 435.000 kroner med Comfortline utstyrsnivå. En tilsvarende utstyrt 1.6 TDI Bluemotion koster 310.000 kroner. Bluemotion med 140 hester koster 343.000. Man betaler altså en del for denne pakken.

Alternativ til dyrere biler

Sett fra den andre siden er dette et rimelig og fornuftig alternativ til mange SUVer og dyrere biler som Audi A6 Allroad og Volvo XC70. Og i så måte fremstår den faktisk meget attraktiv med sin relativt sett lave pris.

Konklusjon

Blant de vanlige familiestasjonsvognene finnes det ikke mange konkurrenter, ettersom det er få som kan leveres med firehjulsdrift og diesel. Den nærmeste konkurrenten blir nok fetter Skoda Superb med samme motor og firehjulsdrift. Prismessig er det små forskjeller på disse, men Superb er enda større og en betydelig nyere bil. Dette er en hard nøtt for Volkswagen og uten å ha sammenlignet bilene direkte, taler mye for at Skoda Superb faktisk er det beste valget av disse.