Test av Norges beste pickup

Pickup er en forholdsvis stor klasse i Norge og er særlig populære som arbeidsbiler. Vi har testet et svært spennende alternativ fra Honda.

Vi har testet Ridgeline en gang før, men da var den ikke utstyrt med gassdrift. Tilfellet med gass er at forbruket går litt opp, men gass koster heller ikke mer en drøye seks kroner fra pumpa. For dere som har fordelskort med en eller annen leverandør, og som også regner kostnader ekslusive merverdiavgift, ligger gassprisen på under 5 kroner literen. Dette gjør det hyggelig å tanke og du merker i praksis ikke forskjell på effekten.

Ridge er engelsk og betyr å pløye så det dannes voller. Honda ønsker tydeligvis understreke at dette er en sterk og tøff bil.

Kjøring med gass

Vis mer

Test av Norges beste pickup

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Testbilen fungerte veldig bra med gass. Vi klarte ikke å finne noen negative ting med gassdrift bortsett fra at forbruket er litt høyere enn ved bensindrift. Ytelsene går også litt ned, men i denne bilen er det lite. Du merker i praksis ikke forskjell, og både trekkraft og akselerasjon virker bra med gass. Fylling er en større utfordring, men i folkerike områder og rundt store byer går det greit. I utgangspunktet går denne bilen på gass, men det er fullt mulig å bytte til bensindrift. Det skjer med en liten knapp i dashbordet og overgangen er ikke merkbar. Kjører du gasstanken tom bytter bilen selv til bensindrift. Gasstanken har en egen nivåmåler slik at det går greit å planlegge fylling.

Brukervennlig kupé

Ridgeline er en stor bil og testbilen var registrert som varebil klasse 2 med tre sitteplasser foran. Det går greit med tre mann på en rad siden girspaken er plasssert på rattet. Det er ikke spesielt romslig, og plassen i bredden blir omtrent som på et fly fra Norwegian. Hos Norwegian har man som kjent heller ikke benplass, men det har man i hvert fall i Honda Ridgeline. Setene er bra og har mange justeringsmuligheter inkludert elektrisk korsryggstøtte. Ryggstøtten går helt ned i vannrett stilling på grunn av den lange kupéen og fordi varebilveggen på testbilen er montert på utsiden av bakruten over lasteplanet. Dette er også med på å gjøre det lett å finne en god kjøreposisjon bak rattet.

Lastemulighetene er mange og denne gangen hadde vi et trekk over lasteplanet. Her finnes det flere løsninger og man kan også få bilen levert med hytte på planet. Da kan man også varme opp lasteplanet ved å åpne en luke i bakruten som betjenes elektrisk fra førerplass. Trekket er i grunn greit, men blir aldri helt tett. I tillegg er det en brønn under den bakerste delen av planet. Rett og slett et gedigent lasterom, men som ikke kan åpnes hvis det ligger noe annet på planet. I tillegg har man, uansett planløsning, varmt og tørt lasterom inne i kupéen. Lastelemmen er hengslet både i bunn og i siden. Med stigtrinnet ved skiltet bak kan man derfor lett gå opp på planet hvis man åpner lemmen sideveis.

Ridgeline er 5,25 meter lang, og det det er rundt regnet 15-20 centimeter lengre enn de største SUVene. I tillegg er Ridgeline 1,94 bred, og til sammen blir dette en romslig bil.

Maksimal tilhengervekt for Honda Ridgeline er 2.268 kilo. Dette er ikke spesielt høyt for en så stor og kraftig bil. Honda CR-V trekker til sammenligning to tonn og nye Volkswagen Tiguan i Track and Field-versjon trekker 2,5 tonn. Den nye pickupen fra Isuzu trekker tre tonn. Hvorfor tilhengervekten ikke er høyere er mest sannsynlig fordi Honda ønsker store sikkerhetsmarginer. Nyttelasten er 705 kilo, men avhenger av hvor store gasstanker man ønsker seg.

God motor

Ridgeline kommer med en malende V6-motor med 3,5 liters slagvolum. Den yter 250 hestekrefter ved 5.750 omdreininger og 333 newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet. Denne motoren sitter også i andre større Honda-modeller beregnet for USA (Odyssey, Pilot, Accord og Accord Coupe). Det er dessverre ikke oppgitt noen prestasjoner på bilen, men den går fort nok for denne biltypen. Det er heller ikke oppgitt noe bensinforbruk, men vi har målt gassforbruket som landet på cirka 1,7 liter per mil. Det ble så høyt siden denne bilen var helt ny. Vi regner med et normalforbruk på cirka 1,5 liter per mil når motoren er innkjørt. Vi får komme tilbake til det når bilen har gått noen flere kilometer. Hva den bruker i bensin har vi ikke målt, men du bruker kun bensin i cirka ett minutt etter oppstart. Etter det kjører du på gass. Så lenge man har tilgang til gass fyller man bensin rett og slett ekstremt sjelden. Vi kjørte bilen i en uke og bensinmåleren flyttet seg ikke.

Kreftene går via en femtrinns kasse og ut til alle hjulene. Firehjulsdriften er variabel, men det er mulig å låse differensialen bak med en knapp på høyresiden av rattet. Da overføres opptil 70 prosent av effekten til bakhjulene og du har en mer følelse av permanent firehjulsdrift. Med åpen differensial trekker den mest på forhjulene og drar med seg bakhjulene kun ved behov.

Vi kjørte mye på glatt snøføre og denne bilen er i motsetning til de fleste pick-uper på markedet utstyrt med det svært viktige antiskrensprogrammet. Honda kaller det VSA og det kom godt med. Denne bilen virker lett bak og med programmet koblet ut var den litt "løs" på glatt vei. Med systemet på gikk det som på skinner. Vi gleder oss til andre produsenter innser behovet for slikt utstyr på alle sine biler og ikke minst på denne typen biler som ikke har optimale kjøreegenskaper. Toyota har for eksempel nylig hatt en skremmende opplevelse med sin pickup Hi-lux.

Personbilaktig

Plassen og komforten i Ridgeline er god. Selv om dette er en stor pickup er komforten helt på personbilnivå. Ridgeline har uavhengig huloppheng med spiralfjærer og ikke stive akslinger og bladfjærer som er ganske vanlig i denne klassen. Chassiset er vellutviklet og jobber svært godt over ujevnheter. Støynivået er også på et behagelig nivå og det er dekkstøy som er den største kilden til lyd. Motoren er svært stillegående og låter lavmælt selv med hode nede motorommet. Ved gasspådrag leverer den en lun V6-murring som kun er behagelig å høre på.

Pris og utstyr

Bilen koster 389.000 kroner uten merverdiavgift. Et eventuelt privatkjøp bringer prisen opp med ytterligere 68.000 kroner. Det er mye bil for pengene. Honda Ridgeline selges ikke gjennom en vanlig Honda-forretning. Ridgeline tilhører Hondas amerikanske modellutvalg og importeres av Wagen Motor Company i Oslo. Gassanleggene monteres her i Norge og leveres av firmaene Gastech eller Gassdrift. Dette leveres inkludert i prisen per i dag. Av standartutstyr leveres alt som er omtalt i denne testen, i tillegg trenger du radio med RDS. Bilen kommer fra USA og standard radio stopper kun på oddetall og har ikke RDS. Testbilen var også utstyrt med trekk over planet, skvettlapper, takluke, rails, stigtrinn og xenonlys. Dette er ekstrautstyr.

Ridgeline er ikke billigst, den trekker ikke mest og leveres ikke med dieselmotor. Men, den har best komfort, suveren kvalitet i kraft å være en Honda, kjøreegenskaper som langt overgår resten av klassen, svært bra 3,5-liters motor med automatgir, gassdrift som sørger meget gunstig driftsbudsjett og ikke minst antiskrensprogram. Summa summarum norges beste pickup.

Store bilder finner du her.