Test av Mitsubishi Colt 1.3

Mitusbishi Colt er ikke bare en småbil. Den er også langt inne i fleksibilens kjerneområder. Den spreke motoren gjør den også til en hyggelig bil å kjøre og 16-tommers felger er sportslig og ser tøft ut.


Colt kommer egentlig med fem motorer, men bare fire av dem finner veien til Norge. Den lille diselmotoren har importøren valgt å kutte ut. Hvis man er på jakt etter dieselmotor er det en tresylindret variant med 95 hestekrefter som er tilgjengelig. Testbilen har bensinmotor og befinner seg midt på treet med 95 hestekrefter. Det finnes også en 75 hesters og en 109 hesters variant.

Sprek

Motoren er sprek og turtallsvillig. Den yter 95 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 125 newtonmeter ved 4.000. Motoren er arbeidsom og trekker hardt og fint helt til rødmerkingen. Bortsett fra 1,3-literen som sitter i Mazda RX-8, er nok dette den sprekeste 1,3-literen vi har kjørt. Den har nok krefter til alle oppaver en slik bil er skapt for, og en og annen forbikjøring kan også gjøres på en enkel måte. På motorvei og landevei ligger den stødig og fint på veien, og den er retningstabil og lettkjørt.

Bykjøring er også greit selv om du ikke ser fronten på bilen. Baken er lurt utformet, bakruten går rett ned og bilen stopper der. Den manuelle girkassen passer fint til bilen og vi ville ikke valgt den automatiske kassen. Det er ikke en skikkelig automatkasse, men en selvgirende manuell kasse. Den er treg og jobber ikke spesielt imponerende. Styr unna så sant du ikke har fullstendig kløtsjpedalallergi.

Dristig dekkvalg

Småbiler kan ofte føles ukomfortable og litt støtete på ujevne veier. Det er et tema også i Colt, og vår testbil med utstyrsnivået Instyle er i tillegg utstyrt med dekk i dimensjonen 205/45-16. Det gjorde at den var morsom å kjøre på svingete veier, men også at det smeller litt over småhull. Vi er litt usikre på hvorfor det er valgt så ekstreme dekk på denne bilen, men de hører med til utstyrspakken Instyle.

Stor og fleksibel

Colt er større enn konkurrentene. Det er bare Polo av de viktige konkurrentene som er lengre. Colt er til gjengjeld hele fem centimeter bredere. Bredde er også viktig med tanke på plassforholdene inni bilen. I trange småbiler blir man fort sittende litt tett på hverandre. Det gjør man ikke i Colt. Colt rommer greit fire voksne personer. I tillegg til bredden er også høyden i kupéen god. Foran er det bra, men særlig bak gjør dette seg gjeldende siden manglende lengde kan kompenseres i noe grad med et høyt tak.

Rattet har ikke dybdejustering, men vi har vært borti andre biler hvor dette har vært et alvorligere problem enn det er i Colt. Du sitter bra og sitteputen er lang til å være i en småbil. Dashbordet er lettbrukt, og en integrert radio med CD-spiller er på plass. Automatisk klimaanlegg er også med i prisen på en Instyle. Interiøret er tøft, og røde seter gjør det trivelig i kupéen. Materialvalget friskt og har ikke den typiske hardplast-finishen som vi ofte klager mye over.

Brukervennlig

Til å være en småbil har Colt enormt med muligheter i kupéen. Her kan seter skyves, vippes, tas ut og legges ned. I baksetet har noen tenkt grundig gjennom hvordan det bør se ut. Baksetet kan nemlig justeres i lengden, du kan legge ned ryggen, slå det opp mot forseteryggen eller ta det helt ut. Det er også delt i forholdet 60:40 slik at dette kan gjøres individuelt på hver side. Ryggen på høyre forsete kan også legges ned. Dette gjør de mulig å frakte lange gjenstander. Bagasjeromsvolumet er ikke størst i klassen, men ok. Du finner en rekke bilder som viser dette blant de store bildene.

Til 189.900 er Colt et godt valg. En sammenligning med de nærmeste kanidatene finner du på denne lenken.