Test av firehjulinger

Vi her lekt, og vi har kjørt rene transportetapper – og det er førstnevnte firehjulingene egner seg best til.

Alle bilder: Per Ervland Vis mer


Selv om SMC Mistral 250 kan karre seg over 90 km/t er det et generelt problem å ikke kunne holde følge med vanlig trafikk. Det skaper farlige situasjoner, og for eksempel på ringveien rundt Oslo er det ikke morsomt å ligge i 70 km/t når resten av trafikken ligger i 90 km/t.

De to firehjulingene med automatgir vi hadde med på test hadde toppfart rundt 70 km/t, og det gir begrensninger for hvor i trafikken du kan bevege deg. Vi hadde heller ikke noe ønske om å kjøre særlig fortere, i alle fall ikke før firehjulingene blir enda bedre tilpasset vei. I bytrafikk er det lett å holde følge med trafikken, og i området mellom 20-50 km/t er de ganske spreke.

Dobbel-wobbel

Trenden med gatetilpassede dekk har klare fordeler men gir også ekstra utfordringer for en liten firehjuling. Den relativt smale sporvidden og lite avanserte hjuloppheng gjør firehjulingene ustabile i høyere hastigheter. Allerede fra 50 km/t blir oppførselen kantete, og en av motorsykkelgutta mente at manglende stabilitet tidvis føltes som en dobbelwobbel. Det sier litt om hvor usynkrone hjulparene oppleves å være.

Problemet ligger i høyt tyngdepunkt og smal sporvidde. Det å sette på gatedekk opplever vi som at bare halve jobben er gjort med hensyn til å få gode kjøreegenskaper på asfalt. Resten av jobben, senking og bredding, ville gjøre firehjulingene mindre egnet i terrenget. Siden de moderate terrengdekkene fungerer greit på asfalt er nok de det beste kompromisset for de fleste.

Bremseproblemer


Vi kan mene hva vi vil om at fotbremsen virker på alle fire hjulene, men det er regelverket. Produsentene står fritt i hvordan de vil løse resten av bremseoppsettet, og av de tre syklene vi hadde med i denne runden er det kun Sym Trackrunner som har løst dette tilfredsstillende.

Polaris og Sym var utstyrt med trinnløse girkasser (variator), og det er ikke behov for kløtsjhendelen. Der har Sym plassert en separat bakbrems, og på høyresiden sitter en separat forbrems som på motorsykler. Denne løsningen fungerte godt, særlig bremsemulighetene i trafikken ble bedre.

Polarisen hadde kun bakbrems på styret, og for å få med forbremsen var pedalen eneste alternativ. Bakbremsen var plassert på høyre side, en klart bedre løsningen enn det SMC har valg for sin Mistral 250. Siden denne har manuell girkasse er venstresiden okkupert av kløtsjen. De har valgt å la hendelen på høyre side betjene kun bakbremsen, og resultatet er at det er vanskelig å bli fortrolig med bremsene.

Utvalget

Med mange ukjente produsenter og et ferskt eller ikke-eksisterende forhandlernettverk i Norge kan markedet synes noe uoversiktlig. Og et virvar av merker kompliseres ytterligere av at samme firehjuling fra én produsent kan ha opptil fire forskjellige navn.

I tiden fremover vil markedet nok bli mer ryddig, og i importørleddet er det nå flere som har erfaring fra motorsykler og mopeder. Eneste rådet vi kan gi er å prøve å holde seg unna ”engangsforhandlere” som selger ut av containeren, og som har liten interesse for å bygge opp et reservedelslager her i Norge.


Vi har i denne omgang valgt å konsentrere oss om firehjulinger i prisklassen 40-50.000 kroner. I dag publiserer vi testen av nykomlingen Sym Trackrunner 200, og i løpet av uken vil også testene av SBC Mistral 250 og Polaris Phoenix være på plass.

Store bilder fra testen.

TEST: Sym Trackrunner 200.

TEST: Polaris Phoenix 200.

TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.

Bildene av firehjulingene på bane og i terreng er tatt på Elveli i Sørkedalen, Oslo (www.elveli.no).

Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger