TEST: Audis ultimate leketøy

Ja, dette er et leketøy. Hva ellers? Ikke verktøy/transportmiddel i hvertfall. Noen vil argumentere at det er kunst. Det er muligens noe i det, men det kan vi komme tilbake til om 10-20 års tid. I mellomtiden har vi det moro bak rattet i R8 - selv her på berget!

Vi kjørte den først i Las Vegas. Så kjørte vi den på Nürburgring i Tyskland. Nå var turen kommet til norske riks- motor- og bygdeveier. Vi var spente på forhånd; har denne bilen med sin midtmonterte V8-motor på 420 hester og sin topphastighet på over 300 km/t overhodet noe her i landet å gjøre?

Voksen leke

Vis mer
Vis mer

I disse tider hvor det tydeligvis er en god del penger i omløp blant folk som kan tenkes å spandere på seg denne typen leketøy er svaret klart: Ja. Audi R8 kan nemlig helt greit kjøres med fornøyelse også innenfor de norske fartsgrensene og man behøver ikke ha erfaring som rallykjører eller formel-1-pilot for å holde udyret under kontroll, vel å merke innenfor grensene som settes av sunt vett og trafikkreglene.
Sånn sett er R8 utvilsomt det ultimate innen leketøy - lettere i bruk enn en Porsche Carrera og heftigere enn - og minst like finteknisk som - et Märklin-togsett...

Kjørbar

R8 går riktignok ikke på skinner, men vi har allerede konstatert at den går så det griner på bane. Denne testen tar i hovedsak for seg hvordan den oppleves her hjemme, for en bortimot normal bilfører og på norske veier - hvorav enkelte trekker tankene mot kutråkk i de tørrere delene av Afrika... Som vi skal se gikk det mye bedre enn man ville forventet når man har bilens teoretiske spesifikasjoner i bakhodet.

Ekte sportsbil

Det dreier seg nemlig i utgangspunktet om en rendyrket sportsbil. Konfigurasjonen med motoren plassert rett bak forsetene gir naturligvis assosiasjoner til Ferrari og Lamborghini - midtmotor er et sikkert tegn på at bilen ikke er ment som simpelt befordringsmiddel. Motoren er for øvrig hentet fra Audi RS4 - den skal vi komme tilbake til.

Audi R8 vekker oppsikt. Med sin sammenkrøpne profil og rovdyraktig aggressive frontparti har den et uttrykk som er umiddelbart gjenkjennelig. Diodeteknologien i front- og baklykter er ikke bare effektivt - det ser tøft ut. Likeledes er luftinntakene i fronten og på sidene nødvendige, men understreker også på en flott måte bilens sportslige ambisjoner.

For øvrige betraktninger omkring bilens forhistorie og design henviser vi til lanseringsartiklene fra tidligere i år. Nå skal det bli alvor - og vi starter som vanlig med motor og kjøreegenskaper.