Vis mer

TEST: Audis nye SUV

Q5 er Audis bidrag i den raskt voksende klassen for kompakte premium-SUVer. Vi har testet den rimeligste utgaven.

Q7 var Audis første SUV da den kom i 2006. Den er imidlertid både stor og for dyr for de aller fleste. Nå prøver man seg i klassen under, hvor BMW X3 og Land Rover Freelander har fått råde grunnen alene i flere år.

Q5 ble lansert i sommer og vi lagde da en utfyllende sak hvor vi gjennomgikk en rekke sider ved bilen, deriblant flere av motoralternativene. Her vil vi konsentrere oss om den minste dieselmotoren. For en bredere omtale henviser vi deg til lanseringssaken.

Lavere vekt og forbruk

Q5 måler 463 centimeter i lengden og bygger i stor grad på teknikk fra A4 og A5. Dette gir en betydelig lavere egenvekt enn i storebrors Q7s tilfelle. Dermed kan man putte inn mindre motorer og både forbruk og priser synker drastisk. Det har resultert i at Q5 i dag begynner på 504.000 kroner. Da får du en 2,0-liters dieselmotor på 170 hester og 350 newtonmeter, samt en sekssteget manuell girkasse. Det er altså denne varianten vi har kjørt.

Minste motor sterk nok

Vis mer


Vi kan med en gang slå fast at denne motoren holder med god margin. 0-100 går på 9,5 sekunder og bilen oppleves både sprek og sterk i alle aktuelle norske hastigheter. Samtidig er forbruket holdt nede på et relativt sett fornuftig nivå. 0,67 liter per mil og 175 gram CO2 er nøkkeltallene.

Sympatisk

Men ikke bare er motoren sprek nok også for de som setter pris på å akselerere litt mer enn strengt tatt nødvendig, den har også en svært trivelig karakter. For det første er den meget stillegående og vibrasjonsfri. Her er ikke den tradisjonelle dieselproblematikken noe problem i det hele tatt. Samtidig er den svært smidig både på lave og høye turtall. Den nye common rail-motoren til Volkswagen-konsernet er mer enn gjennomsnittelig glad i turtall, ikke minst i denne kraftigste varianten med 170 hester. Det betyr at det ikke føles naturlig å legge inn neste gir før oppe ved 4.500 omdreininger, når man har det travelt.


Bunnsterk

Under mer normal kjøring trenger man så godt som aldri overstige 2.000 omdreininger. Motoren er komfortabel med å bli kjørt ned mot 1.000 omdreininger og kreftene kommer mykt og jevnt og ikke plutselig som i de gamle pumpedyse-motorene.

Vi kan altså trygt anbefale denne minste motoren, selv om de større og dyrere alternativene selvsagt gir enda bedre ytelser.

Dynamisk

Når det gjelder kjøreegenskaper er Q5 også svært god. Vår testbil hadde standardoppsett på både styring og demping og dermed ingen justeringsmuligheter som Dynamic Steering og Audi Drive Select tillater. Vi savnet likevel ikke dette nevneverdig.

Vis mer


Spesielt de dynamiske egenskapene overbeviser. Styringen er direkte og har god følelse. Chassiset har for klassen svært god balanse, her er det ikke det samme understyrte preget som vi tradisjonelt forbinder med SUVer. Samtidig er det lite krengning og en tillitsvekkende oppførsel både på vinterføre og bare veier. Firehjulsdriftsystemet funger som ventet meget bra og gir takket være 40/60-fordeling av momentet foran/bak en lett bakhjulsdrevet karakter.

Litt stram

Prisen man må betale for de gode kjøreegenskapene og den direkte følelsen er litt nedsatt fjæringskomfort. Chassiset er nemlig ganske stramt og selv med 65-profil på dekkene kjenner man de skarpere ujevnhetene ganske godt. Ikke dramatisk, men det er utvilsomt sammenlignbare biler som tilbyr bedre rullekomfort enn en standardutstyrt Q5.

Alt i alt er likevel kjøreopplevelsen klart positiv, men det slår oss jo igjen at høyden har negative effekter. Eksempelvis er en vanlig A4 stasjonsvogn bedre både på kjøreegenskaper og komfort. I tillegg er den billigere.

Påkostet

Innvendig er opplevelsen også positiv, ikke minst takket være et svært velfungerende førermiljø. Både praktiske detaljer og ikke minst kvalitetsopplevelse trekker klart opp. Også støynivået er relativt lavt og gir en klart mer påkostet følelse enn i de litt mindre og billigere folkeSUVene.

Brukbart romslig

Plassforholdene i Q5 er ganske greie for klassen, men ingen av bilene i dette segmentet er i grunn spesielt romslige, i alle fall ikke målt opp mot egenvekten. Baksetet er likevel stort nok til to voksne og bagasjerommet litt romsligere enn snittet. Sammenlignet med A4 stasjonsvogn er det ikke de helt store forskjellene, verken i baksetet eller bagasjerommet, selv om sistnevnte er noe større på papiret. Lengdejustering av baksetene er for øvrig tilgjengelig som ekstrautstyr.

Alt i alt er Q5 altså en typisk Audi innvendig, og i praksis er den ganske sammenlignbar med en A4 stasjonsvogn. Også kjørestillingen er relativt personbilslik med mulighet til å senke førerstolen såpass langt ned at knevinkelen blir omtrent som i vanlige mellomklassebiler.

Mot konkurrentene

Vis mer


Hvordan klarer så Q5 seg mot konkurrentene? Det spesielle i denne situasjonen er at tre biler, Volvo XC60, Mercedes-Benz GLK og dagens testbil, som konkurrerer så direkte har kommet så godt som samtidig på markedet. Vi har kjørt alle tre og kan trygt konkludere med at alle er vellykkede modeller med hver sin appell. Samtidig er aldrende BMW X3 fortsatt i høyeste grad en konkurransedyktig bil. Dermed er denne klassen svært jevn og det er ganske små prisforskjeller.

Mercedes-Benz GLK

Q5s styrke ligger i fine kjøreegenskaper, en svært velfungerende innstegsmotor, et påkostet interiør og relativt gode plassforhold. Hvis vi starter med Mercedes-Benz GLK finner vi fort ut at den på nåværende tidspunkt ikke er tilgjengelig med en sammenlignbar motor. GLK 220 CDI blir ikke tilgjengelig før utpå vårparten neste år og prisen er ikke endelig, men blir nok noe høyere enn for resten av gjengen. Vi venter dermed med å konkludere for bastant angående denne modellen, men fastslår at den har sine styrker i komfort, terrengdugelighet og gode kjøreegenskaper. Det største minuset ligger i det snaue bagasjerommet og en høyere startpris.

Volvo XC60

Volvo XC60 er også en sterk konkurrent med et tydeligere komfortfokus enn Q5 har. Mindre inspirerende kjøreegenskaper, en noe mindre effektiv motor samt et litt mindre påkostet interiør, gjør at vi vurderer Q5 hårfint foran. Men dersom du er ute etter en trygg og komfortabel familiebil, er XC60 langt fra noe dårlig valg i denne klassen og en av Volvos mest spennende og vellykkede modeller.

BMW X3

Vis mer


BMW X3 er fortsatt svært velkjørende og har en fin motor og et avansert firehjulsdriftsystem. Plassforholdene er nok hakket dårligere enn i Q5, men har snakker vi ganske små forskjeller. Den største ulempen med X3 er alderen og opplevelsen av at bilen ikke er like fersk som Q5, noe som også merkes i interiøret.

Alt i alt står Q5 igjen som et godt valg i denne klassen, ikke minst når vi snakker om de minste dieselmotorene. Noen ubetinget vinner utroper vi den ikke til, til det er klassen for jevn, og derfor må prioriteringer være med å avgjøre valget ditt. Men en attraktiv totalpakke tilbyr den utvilsomt.


PRIS OG AVGIFTERAudi Q5 2.0 TDI
Pris (eks. frakt og levering)504.000 kr
Engangsavgift + vrakpant204.609 kr
Moms59.878 kr
Pris eksklusive avgifter239.513 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR4
Slagvolum1.968 ccm
Effekt170 hk/4.200 o/min
Dreiemoment350 Nm/1.750-2.500 o/min
Girkasse/TrinnMan/6
Drivhjul4x4
Aks. 0-100 km/t9,5 sek
Toppfart204 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumDiesel/75 l.
Forbruk (blandet)0,67 l/mil
Teoretisk rekkevidde (blandet)111,9 mil
CO2-utslipp (blandet)175 g/km
Diesel-partikkelfilterJa
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.730 kg
Lengde4.629 mm
Bredde1.880 mm
Høyde1.653 mm
Akselavstand2.807 mm
Tillatt tilhengervekt2.000 kg
Dekk, standard235/65-17
Dekk, testbil235/65-17
Alu. felgerJa
  
EURO NCAP (på publiseringstidspunkt) 
Kollisjonstest: Poeng/stjerner (maks. 37/5)Ikke testet
Barnebeskyttelse: Poeng/stjerner (maks. 60/5)Ikke testet
Påkjørsel: Poeng/stjerner (maks. 36/4)Ikke testet
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer2 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer0 stk
Deaktivering av passasjerkollisjonsputeJa
Hodestøtter5 stk
Trepunktsbelter5 stk
Startsperre/AlarmJa/Nei
Xenon/bixenonlykterNei/Nei
Svingbare frontlykterNei
SidelykterNei
LyktespylereJa
TåkelykterJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk/SonerJa/Ja/1
El. vindu foran/bakJa/Ja
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioNei
KjørecomputerJa
FartsholderNei
RegnsensorNei
Automatisk nedblendbart bakspeilNei
NavigasjonNei
Elektrisk seteryggjusteringNei
Elektrisk lengdejustering av seteNei
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
ServiceintervallVed behov