TEST: Audi TTS - den råeste

Audi TTS er den klart heftigste TT-varianten hittil. Den er svært rask og rimelig sportslig, men det siste lille mangler…

«...kjøreopplevelsen i TTS blir en smule steril.»


Mange vil kanskje bli overrasket over at TTS ikke er den TTen med størst motor. TTS har bare en firesylindret 2,0-liter, men til gjengjeld masser av turbokraft og hele 272 hestekrefter og 350 newtonmeter. TT finnes som kjent også med en sekssylindret 3,2-liter, men denne har mer beskjedne 250 hester og 320 newtonmeter.

Det er altså ikke all verdens som skiller når det gjelder krefter, men TTS er i tillegg 15 kilo lettere og gjør 0-100 på raske 5,2 sekunder, et halvt sekund kjappere enn 3,2-literen.

Nesten 800.000 kroner

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Prisen er 787.000 kroner, 50.000 kroner mer enn den litt tregere storebroren. Minst like betydningsfull er imidlertid forskjellen i forbruk. TTS bruker relativt lave 0,79 liter per mil mot V6erens 0,94 liter. Alle tall i denne artikkelen er med dobbelkløtsjkassen S-tronic og firehjulsdrift, hvorav sistnevnte er standard.

Den sportsligste

En ytterligere forskjell er at 3,2-literen er ment å være GT-bilen i TT-sortimentet, mens TTS skal være sportsbilen. Det betyr at det meste er mer innrettet i sportslig retning. Det gjelder også kjøreopplevelsen. Vi begynner med motoren.

Liten, men sterk

Det var ikke rent få som ble overrasket når de hørte at den hittil råeste TTen skulle baseres på versjonen med den minste motoren. Men 2,0-literen gjør jobben og vel så det. 272 hestekrefter fra 2,0-liters slagvolum gir 137 hestekrefter per liter. Det er et høyt effektuttak. Høyt er også dreiemomentet på 350 newtonmeter. Det er 176 newtonmeter per liter.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette kan fort forårsake lang turboforsinkelse og en lite responsiv motor, ettersom det kreves en stor turbo med høyt trykk for å oppnå disse tallene. Men TTS er ikke veldig plaget av dette, og de færreste vil irritere seg over dette oppe i fart. Det er mest fra stillestående at girkassen og motoren nøler litt før alle kreftene slippes løs.

Byks

Da skytes du til gjengjeld fremover i et skikkelig byks. Andregiret hives inn lynkjapt og draget fortsetter uavbrutt. Du kjenner virkelig seteryggen presser på, og alle bekymringene knyttet til det lave slagvolumet forsvinner fort.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Også videre oppover i girene går TTS skikkelig fort. Akselerasjonen fortsetter selvsikkert og raskt forbi lovlig norsk topphastighet. Men det gjelder å passe på førerkortet og omgivelsene, og det er uansett akselerasjonen som gir størst inntrykk.

Bjeffer

Lydmessig synger motoren naturligvis ikke like vakkert som en sekser, men turboen puster godt og det bjeffer skikkelig i eksosanlegget ved girskift. I tillegg er selve motorlyden ganske sint på høyere turtall, og på tomgang og i sakte fart brummer det deilig. Dermed er ikke savnet etter en sekser så altfor stort.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den lynkjappe dobbeltkløtsjede S-tronic-kassen hjelper motoren. Den kapper 0-100-tiden med to tiendeler og sørger for at akselerasjonen fortsetter gjennom girskiftene. Sammenlignet med en vanlig automat gir den også en mer direkte og mekanisk følelse.

Ikke optimal komfort

Under krypkjøring og manøvrering i lave hastigheter er den riktignok ikke fullt så komfortabel som en konvensjonell automat, men det tilgir vi den fort når den er så sportslig som den er ute på landeveien. I tillegg til å skifte gir lynraskt, spesielt oppover, får man også en liten dose mellomgass når den girer ned før svingene. Deilig, og veldig passende i denne bilen.

Firehjulsdrift

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Videre fra girkassens seks trinn, fordeles kreftene til bilens fire hjul. Systemet som benyttes er Haldex av fjerde generasjon. Det fungerer bra, og betydelig bedre enn tidligere generasjoner som har sittet både i forrige og nåværende TT. Det meste av kreftene skal i utgangspunktet innom forhjulene, men når bilen skjønner at den trenger bakhjulene for fullt, sendes kreftene bakover uten at forhjulene nødvendigvis spinner på forhånd.

Det gjør at TTS oppleves som en bil med mer symmetrisk kraftfordeling enn TTer med tidligere utgaver av dette svenske firehjulsdriftssystemet. Det fører blant annet til at du ikke opplever hjulspinn fra stillestående, selv med full gass på våt asfalt. En annen fordel er at kraftreaksjonene i rattet er beskjedne og ikke plagsomme.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


For mye gass på ut av svinger på tørr asfalt, resulterer riktignok i understyring, som på de fleste andre firehjulstrekkere. Men på våt asfalt, grus og trolig i enda større grad på vinterføre, vil du fort kunne oppleve at bakhjulene slipper før du har merket noe til hjulspinn av betydning på forhjulene.

Ikke noe tull

Når det gjelder kjøreegenskaper er TTS som forventet svært habil. Veigrepet er meget godt slik at du skal lade usedvanlig hardt før du får denne bilen til å slippe på tørr asfalt. I tillegg er styringen presis og kjapp. Krengningen er svært moderat, ikke minst med de aktive støtdemperne, kalt Magnetic Ride, som TTS har som standard. Balansen er mildt understyrt og TTS finner aldri på noe tull. Dette er en svært effektiv, letthåndterlig og sikker kupé. I tillegg ligger fjæringskomforten på et akseptabelt nivå. Men en del støy fra de store 19-tommerne som satt på vår testbil, må du finne deg i.

Ingen store svakheter

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Men som vi antydet i ingressen er det noe som mangler. Hva er det? Vel, TTS har ingen tydelige svakheter kjøremessig, den er svært gjennomarbeidet og kompetent og ville trolig holdt følge med biler helt opp i Porsche-klassen, både rett frem og gjennom svingene.

Mangler nerve

Det vi savner er imidlertid litt nerve, litt følelse og lidenskap. Noe som forteller deg at dette er en skikkelig sportsbil, bygd som det fra grunnen av. Men det er ikke TTS. I stedet er den bygd på mye av samme teknikken som også benyttes i biler som Volkswagen Golf og Skoda Octavia. Det betyr for eksempel at så godt som hele motoren sitter foran forakselen. Det gjør sitt med balansen. Ikke at det er noe galt i seg selv med den. Men sammenlignet med biler som Porsche Cayman, BMW Z4 Coupé og Nissan 350Z, som alle har bakhjulsdrift og motoren plassert vesentlig lenger bak i bilen, blir det mer understyring.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det gjør kjøreopplevelsen litt mindre underholdende og litt mindre spesiell. Men som sagt går det ikke utover TTS’ objektive egenskaper, det handler mest om følelser og ren underholdningsfaktor. Men det er også poenget med disse bilene.

Ikke helt fingerspissfølelse

Noe av det samme gjelder styringen. I en vanlig bil hadde den vært kjempefin, men mot konkurrenter som de overnevnte, blir den bare grei nok. Den mangler den siste fingerspissfølelsen som gir deg inntrykk av å være mer i ett med bilen.

Steril

Sammen med en effektiv motor som mangler noe av seksernes musikalske evner og karakter, gjør det at kjøreopplevelsen i TTS blir en smule steril. Den klarer seg svært bra på alle objektive kriterier, men mangler den siste nerven og evnen til å slippe føreren virkelig inn under huden på seg.

Ikke ekstraordinær

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Betyr det at TTS ikke er morsom å kjøre? Langt i fra, for det er den virkelig, men i denne klassen er man nødt til å ha det lille ekstra for å danke ut rivalene. Kall deg gjerne ekstraordinær kjøreglede. Det har ikke TTS nok av i forhold til konkurrentene.

Konkurrenter

Hvem er det så TTS skal sloss mot? Porsche Cayman, BMW Z4 3.0si Coupé og Nissan 350Z, i hovedsak. Mazda RX-8 kan også nevnes. Tar vi med den åpne utgaven av TTS, kan vi føye til Mercedes-Benz SLK og Porsche Boxster i tillegg, men her skal vi konsentrere oss om kupeen.

Porsche Cayman

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


At man kan få en Porsche Cayman til omtrent samme pris som dagens testbil, er kanskje overraskende for noen. Riktignok har 2,7-literen mindre effekt, 245 hester, slik at den bruker et snaut sekund ekstra til hundre, men vi vurderer den likevel som en mer attraktiv bil. Foruten det faktum at den er en Porsche, med den ekstra følelsen av eksklusivitet det gir, har den også midtmotor og bakhjulsdrift. Det gir klasseledende og knivskarpe kjøreegenskaper. Dermed er Cayman en betydelig mer underholdende bil, selv med svakere motor.

Nissan 350Z

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Også Nissan 350Z er morsommere. Riktignok sitter motoren foran, men den er trukket såpass langt tilbake at den bakhjulsdrevne bilen gir en klassisk sportsbilopplevelse. 0-100 går riktignok hakket tregere grunnet litt høy vekt, men på europeiske motorveier vil du nok likevel merke at du har hele 313 hestekrefter til rådighet. Takket være svært gode kjøreegenskaper, er dette også en bil vi vurderer som mer underholdende. Eneste minuset er prisen som ligger om lag 100.000 kroner høyere i forhold til TTS.

BMW Z4 Coupé

Billigst i denne gjengen er BMW Z4. Den koster fra omtrent 705.000 kroner, har 265 hestekrefter og bruker 5,7 sekunder fra 0-100. Også den bilen ville vi valgt foran TTS hvis målet var å ha mest mulig moro på veien. Og det er jo poenget med disse bilene.

Sær japaner

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Mazda RX-8 blir litt mer perifer med sin lille wankelmotor og faktisk fire brukbare seter. Men den har svært morsomme kjøregenskaper, bakhjulsdrift og koster drøyt 763.000 kroner, altså omtent det samme som vår testbil. Ytelsene blir imidlertid vel svake i denne gjengen, med en 0-100-tid på 6,4 sekunder.

Konklusjon

Konklusjonen blir at TTS ikke når helt opp i sin klasse, til tross for svært gode ytelser, sikre og håndterlige kjøreegenskaper og det faktum at den er den hittil klart råeste TT-versjonen.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder