TEST: Audi TT 3.2 Quattro

Andre generasjon TT er mer finstemt og sportslig enn forgjengeren, og er fortsatt klassens mest praktiske.

Og selv om de to baksetene på ingen måte fungerer som nettopp bakseter, har resten av bilen fått ett mer praktisk snitt uten at det går utover det sportslige. Tvert i mot, hvis gamle TT hadde et hav mellom seg og biler som Porsche Cayman og BMW Z4 Coupé når det kom til det sportslige, er nye TT kun plassert på andre siden av bekken � mest på grunn av at Audi har valgt et bredere nedslagsfelt for TT.

Flatet ut

Det er ingen tvil om at første generasjon Audi TT har satt dype spor, alle vet hvordan den ser ut og de aller fleste har en mening om den. Nye TT vil aldri bli like tydelig som forgjengeren, et faktum som på mange måter har gjort det lettere for Audi da nykommeren skulle plasseres. De har valgt større harmoni mellom utseende og oppførsel, nå følger oppsyn i større grad oppførsel.

Vis mer
Vis mer


De mer elegante linjene plasserer Audi TT i den mer klassiske kupé-klassen, og med klare ambisjoner som sportsbil. Og nye TT er klart forfinet i kjøreegenskapene, der det tidligere var nødvendig med litt brutal kjørestil er det nå mulig å holde godt driv på sportsbilvis.

Borte er den konstante følelsen av å egentlig kjøre en sprek GTI-bil, og det virker helt naturlig å trekke inn biler som Porsche Cayman og BMW Z4 Coupé. Hovedgrunnen er balansen, Audi har brukt mye aluminium for å få nye TT lettere i snuten enn det forgjengeren var. De har lykkes langt på vei, og TT gir et svært kompetent inntrykk selv på våte veier med piggfrie vinterdekk.

150 kilo

Seks sylindere og firehjulsdrift koster i TT sammenheng 150 kilo. Vektøkningen og de fine ytelsene i toliters GTI-turboen som sitter i den forhjulsdrevne utgaven, gjør at V6-modellen ikke på papiret er så rå som de 200.000 kroner som skiller i pris kan antyde. Likevel, det er forskjell på en V6-motor som bygger effekt i takt med turtall og lyd og en turbomatet firer med flat dreiemomentkurve.

Også firehjulsdriften skaper et skille mellom de to TT-variantene, gjennomsnittlig effektivitet gjennom et år på norske veier er klart best i en firehjulsdrevet bil.

Videre vil vi se nærmere på motor og kjøreegenskaper.