TEST: Audi S8 - rett og slett stort

I fjor kom den nye generasjonen Audi S8 på markedet med motor fra Lamborghini Gallardo. Den deler flaggskipstatus med Audi A8 W12 og skal være førstevalget for de mer sportslig anlagte velbeslåtte med behov for god plass. Å kjøre kan være å nyte, fant vi ut.

Helt i starten av salgsbrosjyren for Audi S8 henviser Audi til en relativt fjern historie for å vise at modellen faktisk har en solid tradisjon å bygge på. For snart 70 år siden, i oktober 1937, var Auto Unions strømlinjeformede Modell C den første bilen som greide over 400 kilometer i timen i topphastighet under kjøring på vei. (Året etter var det riktignok Mercedes som satte en ettertrykkelig verdensrekord – 433 kilometer i timen på Autobahn…!)

Veien til premium

Vis mer

Audi er et av de få bilmerkene som har klart å bygge en merkevare fra status som "folkelig" til "premium" på en målrettet og metodisk måte og på kort tid. Prosessen foregikk gjennom 70- og 80-tallet, og symbolet på troverdigheten som premium-merke er for mange introduksjonen av Audi V8 i 1988.

Som navnet tilsier var det merkets første modell med V8-motor. Plattformen var hentet fra Audi 100 og den til da mest eksklusive Audi-modellen, 200. V8 hadde Quattro-firehjulsdrift standard og motoren på 3,6 liter produserte 250 hestekrefter – som etter hvert økte til 280.

Til luksusklassen

I 1994 kom A8, med både spaceframe og karosseri i aluminium, i kort og lang versjon; endelig en fullverdig konkurrent til BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. Kronen på verket i så måte kom med introduksjonen av den 12-sylindrede versjonen W12 i 2001.

A8 av første generasjon levde lenge – i hele ni år, og ble erstattet av dagens versjon i 2003 med en første oppgradering og ansiktsløftning allerede i 2005. Særlig den nye, markante ”single frame”-grillen som siden har spredt seg til de øvrige Audi-modellene, gjør den gjenkjennelig - det var toppversjonen med W12-motor som fikk den først.

To flaggskip

Vis mer


I dag deler A8 W12 tronen som Audi-flaggskip med det siste skuddet på den etter hvert ærverdige stammen: S8. Bilens fulle navn er forøvrig S8 V10 5,2 FSI Quattro Tiptronic (Gisp!) Vi vil i det følgende nøye oss med å kalle den S8 – den kan ikke forveksles med noen annen versjon. Når det gjelder W12, har den også en toppeffekt på 450 hestekrefter, men de uttrykker seg annerledes. A8 W12 spiller mer i luksus-ligaen med sine 12 sylindre og mindre sportslige uttrykk og karakter. Uansett: Det er S8 vi denne gangen har hatt gleden av å teste – og at det har vært en sann glede kan vi skrive under på.

Testbil: 2,2 mill.

S8 koster fra drøye 1.800.000 kroner. Testbilen hadde i tillegg ekstrautstyr for i underkant av 400.000 (!) Av dette var det de keramiske bremsene (92.000 kr), utvidet skinnpakke (68.000 kr), avansert lydsystem fra Bang&Olufsen (56.000 kr) og farts/avstandsholder (25.000 kr) som utgjorde de dyreste elementene. En Audi til i underkant av 2,2 millioner, det er noe ganske spesielt, og det spesielle starter under panseret.

Her kan du lese om motor og kjøreegenskaper.