TEST: Audi RS6

Maken til lettbeint stasjonsvogn har vi aldri kjørt. V8 med to turboladere er en opplevelse å kjøre.

Audi RS6. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du må ikke tro du kan kjøpe denne bilen og regne med at du kan kjøre anonymt rundt i en superbil. Selv på hundre meters hold lyser det lang vei at dette er den råeste stasjonsvogna i gata. Store luftinntak, to enorme rør som spyr ut gromlyd, og RS6 emblemer både foran og bak avslører virkeligheten. Den utstråler fart og spenning og vi har heller aldri kjørt en bil som blir så varm. Når du parkerer etter en helt vanlig kjøretur oser bilen varme i lange tider.

Den nye fluktbilen

S-modellene til Audi har vært et yndet objekt for kriminelle bander. Det blir nok denne også. Det kan være vanskelig å finne S-modeller uten kulehull og haglehylster i dørene. Hanskerommet kan også døpes om til finlandshetterommet. Takket være den nye motoren og avansert aktiv demping kan det nå kjøres enda fortere med minibanker eller andre pengeskap i bagasjerommet.

Ingenting å legge skjul på

Vel, tilbake til en biljournalists drømmeverden. Vi sklir inn i deilige Recaro-seter. Alt kan justeres alle veier og etter litt summing fra et utall små elektromotorer er vi på plass. For å hindre at bilen selv tar kontakt med eierne sine og forteller at den har blitt stjålet, må vi ha et lite pip som aksept på vår tilstedeværelse, men vi røper ikke hvordan akkurat det gjøres.

Vi fyrer heller opp motoren og setter kursen mot landeveien. Hvordan det gikk finner du ut mer om på denne lenken.