TEST: Audi RS4

Vi har kjørt den nye sjefen i A4-serien. Rød RS4 med latviske skilter, sensasjonell lyd og et hissig utsende gjør at både naboer og andre trafikanter titter opp. Det 420-hester sterke råskinnet er en komplett bil for familie og sport.

Vis mer
Vis mer


Vi har flere ganger omtalt den nye Audi RS4 som nå finnes i tre karosserivarianter, sedan, kabriolet og stasjonsvogn. Noe for enhver smak skulle man tro. Motor, drivverk, girkasse og alt det som er under skallet er det samme på alle tre modellene. Vi kan bekrefte at kjøreopplevelsen er formidabel uansett hvilken variant man velger, og at man garantert vil vekke oppsikt i de fleste miljøer. Hvis mot formodning utseendet ikke er nok til å skape oppstandelse er det bare å fyre i gang motoren og oppmerksomheten vil mest sannsynlig være rettet mot motorrommet på RS4en ganske fort.

Opplevelse

En A4 med 102 hester tar deg dit du vil, men spesielt spennende er det ikke. Videre oppover i systemet finnes det en rekke motorer via turbomotorer, V6ere med diesel og bensin, ytterligere en V8 med 344 hestekrefter og til slutt RS4 med 420. Det er med andre ord et voldsomt spekter med motorer til A4 som forvandler den gradvis fra det trøtteste du kan tenke deg til en hysterisk racer. Allerede på 1.8 turbo begynner det å kvikne til, men det er først med V6 og V8 at bilen virkelig begynner å bevege seg skikkelig.

Negative ting

Å disponere en RS4 burde være en ubetinget positiv opplevelse, men det er ikke alltid det. For bensinen renner tvers igjennom i ufortrødent tempo, bilen koster mye i innkjøp og du får full oppmerksomhet fra både UP og forsikringsselskaper. I tillegg vil enhver uærlig sjel prøve alle triks i forsøk på å stjele bilen til bruk i ett eller annet brekk.

Grunnen til at vi har kjørt en bil med latviske skilter er at Audi-importøren i Latvia og Litauen tilhører samme konsern som den norske importøren. Det skal også nevnes at Baltikum ikke har bilavgifter, og at en RS4 inkludert 18 prosent merverdigavgift kun koster 620.000 kroner ut til kunde i Baltikum - cirka 700.000 kroner mindre enn i Norge.

Tilbaken til bilen. En RS4 er i stand til å gi føreren en skikkelig omgang på veien og det kan du lese videre om på denne lenken.