Vis mer

TEST: Audi Q5 - folkeutgaven med automatgir

Er Audis S tronic-girkasse like god som en klassisk automatgirkasse? Og hvilken bil er det beste kjøpet: Q5, GLK, X3 eller XC60? Vi forsøker å besvare disse spørsmålene i dagens test.

Trofaste DinSide-lesere vet allerede mye om Audi Q5. I juli i fjor kunne du lese våre inntrykk fra den internasjonale Q5-lanseringen i Spania. Og i november kunne du lese vår test av Q5 2.0 TDI på norsk jord. Vi vet imidlertid at mange av dem som kjøper bil i premiumklassen ikke er særlig glade i manuelle girkasser. Derfor har vi nok en gang tatt for oss den rimeligste Q5-utgaven, men denne gangen med en såkalt S tronic-girkasse under dørken.

S tronic/DSG

Hva er egentlig S tronic? Jo, S tronic er den samme teknologien som går under betegnelsen DSG (Direktschaltgetriebe) i Volkswagens modeller. Det betyr at vi snakker om en manuell girkasse med automatisert kløtsjfunksjon.

Det finnes en rekke mer eller mindre vellykkede "halvautomatiske" girkasser på markedet. Det som er så spesielt med S tronic/DSG-teknologien, er at Volkswagen-konsernet var først ute med å benytte to kløtsjer. De to kløtsjene sørger ikke bare for svært raske girskift, men produserer samtidig mykere og mer komfortable sjaltinger enn ordinære automatiserte girkasser med én kløtsj.

Volkswagen-konsernet har i dag plassert S tronic/DSG-teknologi i en rekke bilmodeller og har så langt utviklet tre varianter av girkassen, to for biler med tverrstilte motorer (Audi A3/TT, Seat, Skoda, Volkswagen) og én for biler med langsstilte (andre Audi-modeller). Og det er sistnevnte som nå har blitt plassert i Q5.

Tiptronic og Multitronic

Vis mer
VÅR VURDERING
Audi Q5 2.0 TDI S tronic
Pris: 548.000 kr
Karakter: 7 av 10
 
PLUSS:
Kvalitetsopplevelse
Plass
Sikkerhet
Ergonomi
Motor/forbruk
 
MINUS:
Girkasse-komfort
Kunne vært mindre dekkstøy
Kunne vært mer standardutstyr
Stor rattstamme-innkapsling
Vis mer


Som alle andre premiumbilprodusenter har også Audi tradisjonelle automatgirkasser med momentomformer i stallen. Disse kalles Tiptronic og har vært det tradisjonelle automatalternativet for biler med firehjulsdrift, eller quattro som det heter hos Audi. Flere forhjulsdrevne Audi-modeller er også tilgjelig med den såkalte Multitronic-girkassen, som er en trinnløs variant basert på såkalt CVT-teknologi (Continuosly Variable Transmission).

Denne gangen har imidlertid Audi valgt å satse helt og holdent på S tronic. Tiptronic er rett og slett ikke tilgjengelig, uansett hvilken motorisering du velger å satse på (2.0 TDI, 3.0 TDI, 2.0 TFSI, 3.2 FSI). Hvorfor?

Redusert forbruk

Vi antar at forklaringen er å finne i forbruk og CO2-utslipp. S tronic-girkassen er nemlig langt mer effektiv enn Tiptronic-kassene, blant annet fordi S tronic-kassen ikke belemres med en momentomformer. Dermed kan Audi Q5 2.0 TDI S tronic skilte med et forbruk på beskjedne 0,68 liter (179 gram CO2), bare 0,01 liter mer enn samme bil med manuell girkasse (175 gram).

Tiptronic i USA

Og da er vel alt bare fryd og gammen? Vel, ikke helt. Da vi var på utenlandslanseringen av Q5 fikk vi nemlig nyss i at det faktisk er mulig å få kjøpt Q5 med Tiptronic - i USA. Hvorfor har Audi valgt å utruste amerikanske Q5er med klassisk automatgirkasse? Jo, fordi amerikanerne er veldig opptatt av komfort. Og fordi S tronic foreløpig ikke klarer å levere den komforten amerikanerne er ute etter.

Vi har tidligere skrevet mye pent om DSG og S tronic. Ikke bare sørger denne sjalteredskapen for lavt forbruk, i tillegg gjennomfører den så raske og effektive girskift at mange modeller er raskere til 100 med DSG enn med manuell girkasse. Dobbelkløtsjkassen er også lettere enn en automatgirkasse, noe som ofte vil være positivt sett fra et vektfordelingsperspektiv.

Mange utfordringer løst

Dessuten har teknologien blitt forbedret og forfinet siden den ble lansert i 2003. For eksempel er ikke bakkestart noe problem - når føreren slipper bremsepedalen går det tre sekunder før bilen begynner å trille bakover. Dermed har føreren god tid på seg til å flytte foten over til gasspedalen.

Også finmanøvrerings-problematikken er løst. Akkurat som biler med vanlig automatgir, glir S tronic-biler fremover når bremsepedalen slippes. Det betyr at man slipper å bruke gasspedalen, slik man må i en del biler med simplere, halvautomatiske girkasser.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Men ikke alle

Men - helt i mål er S tronic ikke. I hvert fall ikke når den er koblet til dieselmotor i den ene enden og firehjulsdrift i den andre. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor S tronic ikke oppleves som like komfortabel som en automatgirkasse, men vi skal prøve. Poenget er at vi i lavere hastigheter opplevde Q5 2.0 TDI S tronic som nøkkete og stakkato.

For det første venter girkassen lengre med å sjalte opp enn det vi er vant til fra tradisjonelle automatgirkasser. Resultatet er høyere turtall enn vi opplever som naturlig.

«For det første venter girkassen lengre med å sjalte opp enn det vi er vant til fra tradisjonelle automatgirkasser. Resultatet er høyere turtall enn vi opplever som naturlig.»


For det andre produseres uvant mye motorbrems når man slipper gasspedalen - nesten som om man skulle kjørt en bil med manuell girkasse uten å trykke inn kløtsjen. Dette er ikke så rart, fordi fraværet av momentomformer betyr at det er en mekanisk forbindelse mellom motor og hjul. Men årsaken er for så vidt uinteressant, poenget er at rykk og napp ikke er ønskelig.

Nå skal det selvsagt nevnes at disse problemene kan løses ved at føreren tar saken i egne hender og girer selv. Dette er nemlig mulig. Poenget med et automatgir er imidlertid nettopp å slippe dette.

Vi opplevde for øvrig også at girkassen overraskende nok bidro til en meget start takeoff fra stillestående. Vi målte omkring 2,1 sekunder fra fullt gasspådrag til effektiv akselerasjon, noe som faktisk er svakere enn det de fleste automatkasser leverer.

0,68 liter per mil

Vis mer
Audi Q5 2.0 TDI S tronic
  
Pris (eks. frakt og levering)547.900 kr
Pris innstegsmodell
(samme bil, man.)
516.000 kr
Lengde4.629 mm
Bredde1.880 mm
Høyde1.653 mm
Slagvolum1.968 ccm
Effekt170 hk/4.200 o/min
Dreiemoment350 Nm/1.750 o/min
Girkasse/TrinnAut/7
Aks. 0-100 km/t9,9 sek
Forbruk (blandet)0,68 l/mil
CO2-utslipp (blandet)179 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer6 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Ja/1
Nybilgaranti3 år
Vis mer


Og selv om 0,68 liter forbruk ved blandet kjøring (179 gram CO2) må ansees å være meget bra for en firehjulsdrevet bil med 1.770 kilo egenvekt, må det nevnes at Mercedes-Benz GLK 220 CDI faktisk er oppgitt å klare seg med 0,67 liter (176 gram). Og det til tross for at Mercedesen er enda litt tyngre (1.805 kilo) og er utrustet med en tradisjonell automatgirkasse med momentomformer.

Rask og inspirerende

Dette betyr ikke at S tronic-kassen er håpløs. Blant annet må det understrekes at girkassen fungerer utmerket når man først har kommet opp i hastighet, ikke minst ved sportslig kjøring. Girkassen leverer svært raske skift og nettopp den mekaniske forbindelsen skaper en følelse av kontroll med kreftene. Fordi girkassen har hele syv trinn, leverer den også svært behagelige og økonomiske turtall i høye hastigheter. Vi leste av 1.500 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som er uvanlig lavt, også i dieselsammenheng.

Med andre ord; S tronic-kassen har flere sterke sider og fungerer stort sett helt greit. Men den som er vant med silkemyke automatgirkasser vil nok - i hvert fall i en tilvenningsperiode - savne den myke og svevende komforten en god automatgirkasse produserer.

Mange sterke sider

Vi har allerede publisert en full test av Audi Q5 2.0 TDI, men gjentar at bilen kan skilte med god benplass, takhøyde og kupébredde i baksetene, et relativt stort lasterom og en meget høy kvalitetsopplevelse. Med utgangspunkt i den høye bakkeklaringen er kjøreegenskapene relativt sportslige, samtidig som hjulopphenget produserer høy komfort. Støyisolering og utstyrsnivå er godkjent, motoren er absolutt sterk nok, bremseegenskapene gode og sikkerhetsnivået høyt. Q5 er selvsagt ingen terrengbil, men den permanente firehjulsdriften, 20 centimeter bakkeklaring, avansert antispinn og utforbakkeassistent sørger for meget god fremkommelighet vinterstid.

Men det store spørsmålet blir selvsagt følgende: Er Q5 den beste kompakte premium-SUVen du kan kjøpe? Eller bør du heller sikte deg inn mot BMW X3, Land Rover Freelander, Mercedes-Benz GLK eller Volvo XC60?

Land Rover Freelander

Vel, la oss begynne med å sjalte ut Freelander, som er 450 centimeter lang og 191 centimeter bred (versus 463 x 188). Riktignok var Freelander II - som kom tidlig i 2007 - en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger. Men sammenlignet med den særdeles harde tysk-svenske konkurransen bilen i dag møter, faller Freelander gjennom. Hadde Freelander kostet 100.000 kroner mindre enn sine konkurrenter hadde den vært en meget spennende bil. Men det gjør den ikke. I stedet koster Freelander 2.2 TD4 (152 hk) med automatgir hele 532.000 kroner, bare 16.000 kroner mindre enn Q5 2.0 TDI S tronic. Det er for mye, med tanke på bilens svake bagasjerom, trege akselerasjon (11,2 sekunder) og høye forbruk (0,85 liter). Også overdrevent høy sitteposisjon taler mot Freelander, som heller ikke er på nivå med de andre når det kommer til opplevd kvalitet.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


BMW X3

Hvis du ikke er veldig opptatt av sportslige kjøreegenskaper, kan vi også sjalte ut BMW X3 (457 x 185). BMW X3 xDrive 2.0d (163 hk) med automatgir koster 539.000 kroner, 9.000 kroner mindre enn Q5. På den annen side er den svakere ustyrt, dårligere garantert (2 år nybilgaranti) og mindre komfortabel. X3 kom for øvrig på markedet allerede våren 2004 og er derfor - sammenlignet med sine konkurrenter - en relativt gammel bil.

Volvo XC60

Men så begynner det å bli veldig, veldig vanskelig. Nykommerne Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60 er nemlig i likhet med Audi Q5 svært gode biler. Blant annet kan XC60 (463 x 189) takket være sitt hjuloppheng, sin støyisolering og sine gjennomtenkte, ergonomiske løsninger, skilte med meget høy komfort. I tillegg kommer god plass, høyt ustyrsnivå og ditto sikkerhetsnivå. Ulempene med XC60 2.4 D AWD (163 hk), som med automatgir koster 536.000 kroner, er først og fremst en lite fleksibel bakseteløsning og et høyt forbruk (0,75).

Mercedes-Benz GLK

Vis mer
ALTERNATIVENE
Kompakt-SUV-klassen - premium
Klasseleder: Mercedes-Benz GLK
 
Deltakere (per juni 2009)
Audi Q5
BMW X3
Land Rover Freelander
Mercedes-Benz GLK
Volvo XC60
 
Outsidere:
Chevrolet Captiva (7 seter)
Citroën C-Crosser (7 seter)
Hyundai Santa Fe (7 seter)
Mitsubishi Outlander (7 seter)
Nissan X-Trail
Opel Antara
Peugeot 4007 (7 seter)
Vis mer


Den aller farligste Q5-konkurrenten er imidlertid Mercedes-Benz GLK (453 x 184). Grunnet de mindre dimensjonene er lasterommet relativt beskjedent, men bakseteplassen er godkjent. GLK 220 CDI (170 hk) kan i tillegg skilte med en herlig biturbo-motor og en flott automatgirkasse med syv trinn. Mercedesen kan faktisk skilte med 0 til 100 på 8,8 sekunder og er dermed om lag et sekund raskere enn sine konkurrenter. Kjøreegenskapene er sportslige og inspirerende, samtidig som bilen leverer meget høy komfort. Også utstyrsnivået er høyt. I motsetning til Q5 leveres GLK blant annet med aktive støtdempere (Agility Control), fartsholder, regnsensor, multifunksjonsratt, dekktrykkvarsler og forseter med elektrisk regulering av sittehøyde og seterygg. Dermed kan GLK 220 CDI forsvare at den koster 566.000 kroner, 16.000 kroner mer enn dagens testkandidat.

Konklusjon

Etter lange drøftinger har redaksjonen kommet frem til at Mercedes-Benz GLK per dags dato er det beste kjøpet i klassen for kompakte premium-SUVer. GLK 220 CDI blir derfor vår anbefaling i dag.

Når det er sagt, har også Audi Q5 og Volvo XC60 vist seg å være svært gode biler. Du gjør derfor ingen tabbe ved i stedet å velge en av disse.

Men hvilken av disse to bør du velge? Vel, hvis komfort er viktigst for deg, tror vi du vil trives aller best i Volvoen. Det er imidlertid viktig å være klar over at XC60 på ingen måte er noen inspirerende bil når det kommer til kjøreegenskaper. Audi har valgt å plassere Q5 midt mellom X3 og XC60, noe som betyr at kjøreegenskapene er mer sportslige enn det som er vanlig for SUVer, samtidig som et helt greit komfortnivå er ivaretatt. Også dagens testkandidat kan derfor trygt anbefales.

Her finner du vår første Q5-test
Her finner du vår artikkel fra Q5-lanseringen
DinSide Motors juveler