TEST: Audi A6 facelift - den rimeligste utgaven

Etter drøye fire år på markedet er det ikke oppsiktsvekkende at Audi A6 nå har fått en midtlivsoppdatering. Det som er mer overraskende, er at bilen samtidig blir billigere.

Nå skal det riktignok understrekes at det kun er én variant som går ned i pris - innstegsutgaven A6 2.0 TDIe. Forklaringen bak den senkede prisen er å finne i e'en som nå etterfølger motorbetegnelsen. Den lille e'en signaliserer nemlig det samme som BlueMotion hos Volkswagen og GreenLine hos Skoda; lavt forbruk. Lavt forbruk betyr som kjent det samme som lave CO2-utslipp, noe som i neste omgang gir rabatt i det norske avgiftssystemet. La oss se litt nærmere på hva som faktisk har skjedd.

Før: 432.000 kr

Inntil ansiktsløftningen var A6 2.0 TDI utrustet med en såkalt pumpedysemotor som produserte 140 hestekrefter og 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Når denne førte sine avgasser gjennom et partikkelfilter forbrukte den 0,63 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Dette forbruket resulterte i utslipp av 166 gram CO2 per kilometer. Sedanutgaven av A6 2.0 TDI - som inntil nylig var den rimeligste A6-varianten - kostet 432.000 kroner.

Ned fra 166 til 139 gram

Vis mer
«Til sammen sørger disse grepene for at Audi nå kan oppgi et blandet forbruk på 0,53 liter per mil og 139 gram CO2 per kilometer. Det betyr at forbruket er redusert med 0,1 liter - eller 16 prosent - og at CO2-utslippet er ned 27 gram.»
Vis mer


Audi A6 2.0 TDIe har i stedet fått Volkswagen-konsernets nye common rail-motor. Audi har hentet ut samme dreiemoment ved identisk turtall, men har denne gangen nøyd seg med å ta ut 136 hestekrefter. For å oppnå redusert forbruk, er motoren er koblet sammen med en langsteget girkasse. Som et eksempel på den høye drevingen kan det nevnes at turtallet ligger på lave 1.600 o/min i 100 kilometer i timen. Samtidig er bilen senket 15 millimeter, noe som skal gi lavere luftmotstand.

Til sammen sørger disse grepene for at Audi nå kan oppgi et blandet forbruk på 0,53 liter per mil og 139 gram CO2 per kilometer. Det betyr at forbruket er redusert med 0,1 liter - eller 16 prosent - og at CO2-utslippet er ned 27 gram. Reduksjonen i CO2-utslipp gir en avgiftsrabatt på nesten 14.000 kroner. I tillegg kommer en lettelse i effektavgiften, jamfør 136 hestekrefter, på nesten 4.000 kroner.

Nå: 419.000 kr

Dermed kunne den norske Audi-importøren senke prisen og valgte å sette denne til 419.000 kroner sent i fjor høst (ned 13.000 kr). Og mens de aller fleste andre biler har gått opp i pris i sammenheng med årsskiftet, har Audi-importøren valgt å la A6 2.0 TDIe bli stående på stedet hvil på 419.000 kroner (stasjonsvognen, Avant, koster 452.000 kr).

Nye sedan-baklykter

Vis mer


Audis innstegsmodell har altså blitt billigere i innkjøp og billigere i drift. Men har den blitt en bedre bil? Vel, sammenlignet med den dramatiske ansiktsløftningen av forrige generasjon A4, er denne A6-oppdateringen relativt moderat. For eksempel skal du være Audi-kjenner for å legge merke til de designmessige endringene stasjonsvognen har vært utsatt for.

Sedanen har derimot - når den iakttas bakfra - endret karakter. Den har nemlig fått helt nye, lavere og langt bredere baklykter som nå strekker seg over skjøten til bagasjelokket. Samtidig har baklyktene fått diodebaserte kjøre- og bremselys som standardustyr, noe som også gjelder stasjonsvognen.

Nye kromlister

Vis mer


Vi gikk nøye inn på de designmessige endringene i sammenheng med utenlandslanseringen av den oppgraderte A6, men gjentar at sideblinklysene er flyttet opp i sidespeilene og nå signalerer via dioder. Tåkelyktene er ikke lenger runde - men rektangulære - og de dieselmotoriserte utgavene har fått rette enderør.

De fremre kromlistene er flyttet ned under tåkelyktene, den bakre er flyttet ned under skiltet og nye kromlister er plassert langs nedre del av dørene. Nedre del av fronten har fått en mer markant og bølgende leppe - og den som tar seg råd til bixenonlykter får diodebaserte kjørelys på kjøpet. Sistnevnte består imidlertid av en enkel, horisontal lyslinje og er etter vårt syn langt mindre kunstferdige enn de lekre diodebuene i A4-lyktene.

L-formede hodestøtter

Vis mer


Heller ikke de innvendige endringene er dramatiske og begrenser seg stort sett til småendringer på instrumenter, noen nye overflatematerialer, en fargeskjerm med høyere oppløsning, oppgradert MMI (Multi Media Interface) og L-formede hodestøtter. Sistnevntes nye utforming sørger for at de stjeler mindre sikt bakover når de står i nedfelt posisjon.

Audi benytter også anledningen til å introdusere en del nye muligheter for den som er glad i ekstrautstyr. Blant godsakene er assistenter som overvåker fjernlys, blindsoner og veimerking.

Fin motor

Hvordan er så A6 2.0 TDIe ute på veien? Jo, for det første gjør den nye drivlinjen en god jobb. Til tross for beskjeden toppeffekt, oppleves 136-hesteren som sterk nok for den 1.550 kilo tunge bilen. Motoren produserer fint skyv i seteryggen helt fra 1.200 o/min og gir seg ikke før den nærmer seg turtallssperren ved 5.400 omdreininger. Det betyr at vi snakker om et utvanlig bredt register til dieselmotor å være. Audi oppgir at 0 til 100 skal gjøres unna på 10,4 sekunder, tall vi ikke ser grunn til å sette store spørsmålstegn ved.

God girkasse

«A6 er imidlertid ikke den mest sportslige bilen i sin klasse. Forhjulsdriften og en relativt lett styring forhindrer A6 2.0 TDIe fra å bli spesielt inspirerende på landeveien. »
Vis mer


I motsetning til Volkswagens BlueMotion-utgaver og Skodas GreenLine-varianter har Audien fått en manuell girkasse med seks trinn. Sjalteredskapen oppleves som presis og lettsjaltet og er samtidig uvanlig langsteget. Hvis man trekker de to første girene helt ut, oppnår man faktisk henholdsvis 50 og 90 km/t i de to første girene.

Men slik skal man selvsagt ikke kjøre. Bilens girskiftindikator oppfordrer tvert i mot til svært tidlige girskift. Hvis man følger indikatorens oppfordringer vil man - takket være en 70-liters tank - oppnå en teoretisk rekkevidde på hele 132 mil ved blandet kjøring.

Smart fartsholder

I denne sammenheng må vi også nevne en Audi-spesialitet. Blant ekstrautstyret finner vi nemlig en uvanlig fartsholder. Denne lar føreren kløtsje og skifte gir uten at den kobler seg ut. Så snart føreren slipper kløtsjpedalen igjen, gjenopptar fartsholderen sitt arbeid. Dermed oppnår Audi at føreren er villig til å følge girskiftindikatorens råd også når fartsholderen er aktivert. I andre biler er det lite fristende å skifte gir når fartsholderen er i bruk, fordi denne kobler ut så snart føreren rører kløtsjpedalen.

Kald motor

Vis mer


Volkswagen-konsernets pumpedysemotorer har fått mye kritikk for hard og knatrende gange og vi er blant dem som har ønsket den nye common rail-motoren velkommen. Denne gangen reagerte vi imidlertid på at også den nye motoren produserte mer støy enn ønskelig, ikke minst da vi befant oss utenfor bilen.

Dette kan muligens ha sammenheng med det faktum at motoren har store problemer med å oppnå driftstemperatur når det er kaldt ute. Vi opplevde faktisk at det tok utrolige 17 minutter og 15 kilometer før temperaturmåleren krøp seg opp mot 90-streken utetemperaturmåleren viste 1,5 kuldegrader. Dette vitner om at Audi etter vårt syn burde ha utrustet motoren med en dieselbasert tilleggsvarmer, eller kjørevarmer, som teknologien også kalles.

Eieren trenger imidlertid ikke å bekymre seg for å fryse. A6 2.0 TDIe har nemlig elektrisk aktiverte varmetråder som varmer opp luften før den slippes inn i kupeen.

Ligger godt på veien

Vis mer


Audi opplyser at A6 i sammenheng med ansiktsløftingen har fått nye støtdempere. Vi opplevde imidlertid at hjulopphenget oppfører seg nokså likt det vi kjenner fra tidligere A6-tester. Med den mener vi at hjulopphenget svelger de aller fleste ujevnheter på en god måte og at bilen dermed oppleves som komfortabel. Samtidig ligger bilen tungt, stødig og godt på veien og reagerer med trege og forutsigbare bevegelser når den provoseres.

Mer komfort enn sportslighet

A6 er imidlertid ikke den mest sportslige bilen i sin klasse. Forhjulsdriften og en relativt lett styring forhindrer A6 2.0 TDIe fra å bli spesielt inspirerende på landeveien. A6 har heller ikke like god vektfordeling som sine tyske konkurrenter, noe som betyr at den i større grad enn disse fremstår som en understyrer. Også nye A4 fremstår som mer balansert, svingvillig og kjøreglad enn sin storebror, som først og fremst er en komfortabel storbil.

Når det er sagt, må det understrekes at kjøreegenskapene langt fra er svake. Et svært hurtigarbeidende antispinn-system sørger blant annet for at understyringstendensene aldri blir påtrengende. Bilen kan også skilte med forbilledlige bremseegenskaper under alle forhold vi evnet å utsette den for, noe som blant annet omfattet svært utfordrende nullføre.

Lekker kupé

Vis mer


Som nevnt innebærer ansiktsløftningen relativt begrensede interiørmessige endringer. Og det er like greit. A6 har nemlig hele tiden kunnet skilte med en meget gjennomarbeidet, ergonomisk, moderne og tiltalende kupé. A6-kupeen har rett og slett svært få svakheter og flertallet vil som oss sitte igjen med en høy kvalitetsfornemmelse.

Premium-opplevelse

Samtidig er standardutstyrslisten rikholdig nok til at grunnversjonen ikke fremstår som ribbet. Riktignok må grunnutgaven klare seg med manuelt justerbare stoffseter, men lekre instrumenter og en stor fargeskjerm i dashbordkonsollen bidrar til å skape premiumopplevelse. Det samme gjelder de lekre MMI-bryterne i midtkonsollen, det skinntrukne mulitifunksjonsrattet og innslagene av aluminium.

I mørke vil du legge merke til at den lekre taklyskonsollen inkluderer separate leselys og røde komfortlys-dioder og at samtlige knapper og brytere har innebygget belysning. Også dreiehjulene for luftdysenes luftmengderegulering inneholder lyskilder - og egne dioder lyser opp dørhåndtakene. Når døren åpnes tennes lys i de fremre fotbrønnene og eieren har glede av både følg-meg-hjem og følg-meg-frem-lys fra frontlyktene.

Bra utstyrsnivå

Vis mer


Standardutstyret omfatter også klimaanlegg med to soner, rattbetjent radio med ti høyttalere og takantenne, fartsholder med bremsefunksjon, regnsensor, kjørecomputer, tåkelykter og 16-toms alufelger.

Sikkerheten ivaretas blant annet av hele ti kollisjonsputer, deriblant fire sidekollisjonsputer - og den fremre passasjerkollisjonsputen kan om ønskelig kobles ut.

Forbedringspotensial

Men helt perfekt er bilen selvsagt ikke. Bilen vi kjørte var utrustet med et oppgradert klimaanlegg (de luxe plus, 7.900 kr), et anlegg som ser svært lekkert ut. Brosjyren avslører imidlertid at standardanlegget fremstår som relativt trist. Også det røde multiinformasjonsdisplayet mellom instrumentklokkene kunne med fordel hatt et mer eksklusivt preg.

Vi bet oss også merke i at midtarmlenet kun er justerbart i høyden. I Skoda Superb er midtarmenet også justerbart i lengderetningen. Skoda Superb kan også skilte med en egen sentrallåsbryter på passasjersiden, noe som mangler i A6. Ja, forsetepassasjeren har faktisk ingen mulighet til å låse døren innenfra overhodet, noe som fremstår som rent slurv i denne prisklassen.

Kunne vært mer utstyr

Vis mer


Vi mener også at Audi burde ha utrustet bilen med automatisk nedblendbart bakspeil som standardutstyr. Elektrisk høyde- og seteryggjustering, slik vi finner i Volkswagen Passat Highline, hadde heller ikke vært å forakte. Vi likte heller ikke den store rattstammeinnkapslingen, som forhindrer fri sideveis bevegelse for førerens knær.

Forsetepassasjerene kan glede seg over to gode koppholdere, men baksetepassasjerene må klare seg uten. Hvorfor ikke integrere koppholdere i det nedfellbare midtarmlenet, slik svært mange andre bilprodusenter gjør? Baksetepassasjerene må også klare seg uten oppbevaringslommer på forseteryggene og med svært små dørlommer.

Vi nevner også at den høye tunellen som deler fotbrønnen i bakseteavdelingen stjeler verdifull fotplass fra den midtre passasjerplassen og at bagasjelokket yter mye motstand når det skal lukkes. Vi lot oss heller ikke imponere over nålefilten i bagasjerommet - nylig testede Honda Accord kunne skilte med et langt lekrere lasterom.

Positivt helhetsinntrykk

Vis mer


Likevel, disse innvendingene klarer overhodet ikke å overskygge alle de positive egenskapene denne bilen kan skilte med. Blant annet er kupébredden raus, benplassen i bakseteavdelingen meget god og bagasjerommet stort. Når panseret skal opp får man hjelp av en gassdemper og når bagasjelokket skal åpnes får man hjelp av to. God isolering sørger for at svært lite vind- og dekkstøy trenger inn i kupeen og bilen viste at den evner å beskytte både forsetepassasjerer og barn på en fullverdig måte da den ble testet av Euro NCAP i 2004.

Det store spørsmålet er likevel i hvor stor grad introduksjonen av en ny og større Audi A4 har gjort Audi A6 til en mindre relevant bil. La oss se litt nærmere på de to familiemedlemmene.

A6 vs nye A4

Vis mer


Audi A6 2.0 TDIe koster altså 419.000 kroner i sedanutførelse. Bilen er hele 493 centimeter lang og 186 centimeter bred, klarer seg med 0,53 liter drivstoff per mil og er oppgitt å bruke 10,4 sekunder til 100.

Hva så med lillebror A4 2.0 TDI? Jo, i sedanutgave koster denne 360.000 kroner - nesten 60.000 kroner mindre enn A6. Nye A4 er 470 centimeter lang og 182 centimeter bred, og mangler dermed bare 23 lengdecentimeter og 4 breddecentimeter sammenlignet med storebror.

Større, men ikke voldsomt

Vis mer


Våre målinger tilsier i tillegg at den utvendige størrelsesforskjellen ikke i like stor grad reflekteres i kupeen. Joda, A6 kan skilte med enda et par centimeter bedre benplass i bakseteavdelingen enn A4. Bagasjerommet er 10-11 centimeter dypere og 4-5 centimeter bredere. Og kupeen er stedvis et par-tre centimeter bredere. Men voldsom er den innvendige størrelsesforskjellen ikke.

A6 mest utstyr

Det må også nevnes at A6-kupeen er noe mer eksklusiv enn lillebrors. Og at A6 har en mer rikholdig standardutstyrsliste. A4-kunden må i utgangspunktet klare seg med et klimanlegg med én sone og må betale ekstra for regnsensor, kjørecomputer, fartsholder, rattbetjening av radioen og komfortbelysning. Baksetepassasjerene må i utgangspunktet klare seg uten leselys og sidekollisjonsputer.

A6 er nok også hakket mer komfortabel enn A4, både når det kommer til støyisolering og hjulopphengets evne til å kamuflere ujevnheter i veibanen. Barna vil også glede seg over noe lavere vinduskarmer.

A4 raskere og mer inspirerende

Vis mer


På den annen side er A4 bedre balansert, mer velkjørende og generelt mer inspirerende enn A6. Bilen oppleves også som mer lettkjørt og er - grunnet sine mer moderate utvendige mål - langt mer praktisk i hverdagen, jamfør parkeringsplasser og garasje.

Motoren er i utgangspunktet den samme, men takket være 143 hestekrefter og lavere vekt går 0 til 100 unna på 9,4 sekunder (vs. 10,4). Og selv om A4 2.0 TDI mangler en e-betegnelse, er forbruket det samme (0,53 l/mil).

Relevant problemstilling

«Likevel, disse innvendingene klarer overhodet ikke å overskygge alle de positive egenskapene denne bilen kan skilte med. Blant annet er kupébredden raus, benplassen i bakseteavdelingen meget god og bagasjerommet stort.»
Vis mer


Hvilken bør du velge? Det finnes ikke noe allmenngyldig svar på dette spørsmålet. Det mest interessante her er faktisk at overnevnte spørsmål i våre øyne fremstår som høyst relevant. Dette fordi A4 nå har blitt så stor at den fungerer utmerket som familiebil. Samtidig vil den være mer tiltalende for den som er opptatt av agile kjøreegenskaper. Det er også verdt å ta med i beregningen at A4 om fire år fortsatt vil være en relativt ny bil, mens dagens A6 vil være ersattet av en ny generasjon. Slikt kan ha betydning for annenhåndsverdi.

På den annen side er prisforskjellen ikke veldig stor, spesielt hvis vi korrigerer for utstyrsforskjellene. Og A6 er tross alt en større bil - på godt og vondt.

Fortsatt et godt valg

Hvordan klarer A6 seg så mot de konkurrerende merkenes alternativer. Jo, vi mener at A6 fortsatt står seg godt mot BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse, for ikke å snakke om Volvo S80 og den utdaterte Saab 9-5. Det er imidlertid verdt å merke seg at en helt ny E-klasse er forventet i mars - og at BMW takket være Efficient Dynamics og lave CO2-utslipp i løpet av den siste tiden har blitt mer konkurransedyktig på pris. 5-serie vil forøvrig være det opplagte valget for den som er opptatt av inspirerende kjøreegenskaper.

Konklusjon

Vis mer


Vår erfaring er imidlertid at de ulike A6-variantene i de fleste tilfeller fremstår som klassens beste kjøp, ikke minst når pris tas med i beregningen. Ansiktsløftningen har ikke svekket denne oppfatningen, tvert i mot.

Dagens testkandidat har altså blitt forfinet, samtidig som den kan skilte med redusert forbruk og en prislapp pålydende 419.000 kroner - klassens mest overkommelige innstegspris. Vi anser derfor A6 2.0 TDIe for å være et godt kjøp.