TEST: Audi A6 3.2 Quattro

Etter at den nye 5-serien kom på markedet ble det prekært å få på plass en ny A6 også. Den er her og har virkelig svart på tiltale. Den nye 3,2-literen er sprek, og sammen med firehjulsdriften passer den perfekt for kjøreforholdene her hjemme.


Dieselfikseringen blant en del bilentusisater er sterk, og det kan vi godt forstå. Vi liker også de sterke dieselmotorene med de enorme kreftene og det lave forbruket. Prismessig er det heller ikke mange argumenter for å kjøpe bensinmotor, siden en A6 3.2 Quattro faktisk koster mer enn en A6 3.0 TDI Quattro. Det må bli personlig smak og hvilken karakter man vil ha på kjøreopplevelsen som må være avgjørende for om man kjøper A6 med diesel og bensin.

Mer sportslig

A6 med bensinmotor er mer sportslig enn dieselvarianten. Lydbildet, gassrespons og turtallsvilliget er noe av det som gjør at en A6 3.2 hevder seg mot 3.0 TDI. På papiret klarer en 3.2 0 til 100 på 7,1 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. 3.0 TDI ligger på 7,3 sekunder og toppfarten er 243 kilometer i timen. Så kommer vi til det punktet hvor dieselbilen punkterer kampen fullstendig. 3.0 TDI går nesten i ringer rundt bensinmodellen i fleksibilitet. For eksmpel i øvelsen 80 til 120 er dieselbilen fullstendig overlegen.

Vi kjører mange dieselbiler, men det er også svært behagelig å kjøre en skikkelig bensinmaskin i blant. Noen er jo også regelrett dieselhatere. For dere er denne bilen et funn. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du på denne lenken.