TEST: Audi A6 3.0 quattro

Audi A6 har levd et lang liv og blitt det store alibiet til de som ikke vil bli sett i BMW og Mercedes. Dette har selvfølgelig resultert i godt salg, men det har også mer eller mindre senket A6 fra statusbil til ”allemannseie”.


Flere merker har begynt å ta privatimport på alvor, men ikke Audi. Kursen til svenskene har forandret seg slik at en svensk krone nå koster 85 øre. Likevel er det en besparelse på om lag 50-60.000 kroner på å kjøpe denne bilen i Sverige.

Heller turbo

Første gang vi kjørte denne 3-literen med 220 hestekrefter var på lansering av nåværende Audi A4. Da kjørte vi A4 sedan med firehjulsdrift og manuell girkasse. Vi klagde da over at vi ikke fikk 2,7-literen med turbo i stedet for denne treliteren. Det samme gjelder nå. Dette er ikke en motor som gir det frasparket bilen fortjener. Selv ikke den prisgunstige sportspakken klarer å rette opp det gale inntrykket motoren gir. 2.7 T finnes fortsatt i A6, men er noe dyrere enn denne modellen, men med såpass store summer svevende over bordet som det er snakk om her, er nok 50.000 for å komme opp til 2.7 T verdt å tenke på. Den har 30 hestekrefter og 50 newtonmeter ekstra og tallet fra 0 til 100 synker fra 8,9 til 7,6 sekunder.

S line

S-line gjør underverker med Audi. A4 blir nesten ekstremt sportslig, mens effekten på A6 er noe mer beskjeden. Det visuelle er vel så viktig og her kommer A6 godt ut. Mer om motor og kjøreegenskaper med S line finner du her.