TEST: Audi A6 2.0T - det nye bensinturbo-alternativet

Relativt lite slagvolum og styrke gjennom ikke avgiftsbelagt dreiemoment gjør Audi A6 billig nok til å bli et alternativ for flere.

Vis mer

TEST: Audi A6 2.0T - det nye bensinturbo-alternativet

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
  3. Konklusjon og konkurrenter
  4. Motor og kjøreegenskaper


Audi gir med dette motoralternativet de som ikke klarer dieselmotorer et fint alternativ. Den er sprekere enn dieselversjonen, den gir fra seg mindre lyd, og den jobber veldig bra i tospann med den trinnløse girkassen Audi kaller Multitronic.

Knuser V6-motoren

Den nye 2,4-liters V6-motoren som dukket opp med nye A6 var en mye bedre motor enn forgjengeren, men er over 40.000 kroner dyrere. Den bruker dessuten betydelig mer drivstoff, er slappere fra 0-100 km/t, og har ikke samme kraftige dreiemoment som 2-liters turbomotoren har. Det som likevel gjør V6-alternativet attraktivt er at du kan få firehjulsdrift hvis du ønsker det.

Kjempestasjonsvogn

A6 er en av markedets virkelig store stasjonsvogner, og mangler kun noen få centimeter på å måle inn over fem meter. Den er også bredere enn for eksempel Mercedes-Benz E-klasse. Det er god plass både i forseter og bakseter, og feriebagasjen skal være spesielt omfangsrik hvis den er problematisk å få plass til i bagasjerommet.

Motor fra GTI

Volkswagens nye 2-liters turbomotor finnes i en 200-hesters versjon i Golf GTI. Også nye Passat og Jetta har motoren i en versjon på 200 hestekrefter. Motorkarakteristikk kan være grunnen til at Audi har valgt en 170-hesters variant til A6, politikk kan være en annen - V6-alternativet hadde fremstått i et enda mer puslete lys selv om tradisjonen for V6-motorer av komfortgrunner som lydnivå står sterkt i deler av Europa.

Vis mer


Litt spesielt har begge effektversjonene samme dreiemoment, og det kraftige dreiemomentet er med på å gjøre A6 med trinnløs girkasse til en trivelig milsluker. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.