TEST: Audi A6 - den rimeligste utgaven

Mange drømmer om en Audi A6, som er kjempestor, eksklusiv, komfortabel og velkjørende. Vi har tatt for oss rimeligste alternativ med automatgirkasse.

Vis mer


Absolutt rimeligste utgave av Audi A6 heter 2.0 TDI og koster 436.000 kroner. Dette er selvsagt mye penger for de fleste av oss, men med tanke på hva slags bil vi her snakker om, er ikke dette en ublu pris. For eksempel koster lillebror - Audi A4 med samme motor - 378.000 kroner. Det innebærer en prisforskjell på 58.000 kroner, noe som ikke fremstår som spesielt mye med tanke på hvor stor og velutstyrt Audi A6 faktisk er.

Klassens største

Audi A6 er nemlig 492 centimeter lang og 186 centimeter bred. Det betyr at den både er lengre og bredere enn konkurrentene BMW 5-serie (484x185) og Mercedes-Benz E-klasse (482x182) - som heller ikke er noen smågutter. Lillebror A4 som mangler 34 centimeter i lengden og 9 centimeter i bredden, blir den reneste dvergen sammenlignet med A6.

God benplass

Vis mer


Utvendig størrelse er selvsagt uinteressant i seg selv. Årsaken til at det likevel kan lønne seg å kikke nærmere på disse tallene, er at de som regel står i forhold til innvendig størrelse. Og det gjør de i høyeste grad i A6, som kan by på svært god benplass i baksetene og et meget romslig bagasjerom. Det skal imidlertid bemerkes at takhøyden i sedanen er svakere enn i stasjonsvognen.

Mye ustyr

Også utstyrsnivået bidrar til å forsvare A6-prisen. Den som kjøper en ny A6 får blant annet to-sone klimaanlegg, ESP, integrert radio og aluminiumsfelger. A6 har også multifunksjonsratt, fartsholder, regnsensor, sidekollisjonsputer i baksetene og MMI, noe A4 mangler. MMI er en innstillingsmeny som betjenes via et hjul i midtkonsollen og som leses via en stor skjerm stor i dashbordet.

Ikke quattro

Vis mer


A6 2.0 TDI kan imidlertid ikke leveres i kombinasjon med firehjulsdrift, eller quattro som Audi ynder å kalle teknologien. Dette i motsetning til lillebror A4 2.0 TDI, som mot et pristillegg på 34.000 kroner kan utrustets med firehjulsdrift.

Multitronic

Den som sverger til automatgir kan imidlertid få dette, og det er nettopp automatgir-utgaven vi har testet denne gangen. Den såkalte Multitronic-kassen, som er basert på CVT-teknologi og dermed er trinnløs, koster 28.500 kroner som ekstrautstyr, noe som gir en innstegspris på rundt 464.000 kroner.

Hvordan fungerer Multitronic-kassen? Og er 2,0-liters-motoren stor nok for A6? Les mer om motor, girkasse og kjøreegenskaper her.