TEST: Audi A5 3.0 TDI - dynamisk dieselluksus

Etter å ha manglet en skikkelig kupé i mange år er Audi endelig tilbake. Løsningen heter A5 og imponerer stort.

Ikke siden Audi Coupé basert på Audi 80 gikk ut av produksjon i 1996 har Audi hatt noen virkelig kupé. Riktignok vil nok noen mene at TT faller inn under denne kategorien, men den har ikke vært noen virkelig konkurrent til BMW 3-serie kupé og Mercedes-Benz CLK fra mellomklassen, hvor Audi Coupé i sin tid befant seg. Når man nå vender tilbake i en klasse som tross alt er ganske viktig for premium-produsentene, er det med friskt blod og ungdommelig pågangsmot.

Helt ny

I motsetning til gamle Audi Coupé er nemlig ikke A5 basert på noen annen allerede eksisterende modell. Tvert i mot, A5 er faktisk førstemann ut på en ny plattform som skal danne grunnlaget for alle Audis modeller med langsmontert motor, altså fra A4 og oppover. Og denne nye tekniske basisen er svært spennende. Motorplasserningen er nemlig helt annerledes. Eller, egentlig er det forakselen som har blitt flyttet fremover, hele 15 centimeter, slik at både vektfordeling- og plassering har blitt betydelig bedre.

Vis mer
Vis mer


En stor og tung motor hengende foran forakselen gjør nemlig sitt med både styrerespons og balanse i bilen. A5 har større andel av vekten på bakakselen enn noen annen Audi, og overhenget foran har blitt langt mindre, til glede også for designerne.

Forbedret fotgjengersikkerhet

Offisielt har man riktignok snakket høyest om forbedret fotgjengersikkerhet, men sannheten er nok at den økte dynamiske kapasiteten har vært vel så viktig. Spesielt erkekonkurrenten BMW har nemlig ligget både ett og to hestehoder foran Audi på dette området.

Nye motorer

Også motorene er enten nye eller omarbeidede. Minstemann er en direkteinnsprøytet 1,8-liters turbofirer med 170 hestekrefter, men den er ikke tilgjengelig før til høsten. Største bensinmotor i A5 er en 3,2-liters V6’er på 265 hestekrefter. Med manuelt gir og firehjulsdrift går 0-100 unna på 6,1 sekunder og forbruket er såpass imponerende at det fortjener å nevnes; 0,87 liter per mil på blandet kjøring.

Aller størst er 4,2-literen som sitter i S5, sportsutgaven av A5. Med 354 hestekrefter gjør den 0-100 på 5,1 sekunder.

A5 fåes også med dieselmotorer. Foreløpig er 2,7-literen på 190 hestekrefter minst. Størst er 3,0-literen i vår testbil med 240 hestekrefter som begynner på 687.000 kroner.

Design

Vis mer


Før vi forteller deg om hvordan all den nye teknikken fungerer, ser vi litt på designen. Som sagt har overhenget foran blitt betydelig mindre enn på dagens større Audi-modeller. Fronten er imidlertid merketypisk og virker mer glupsk enn noensinne. Frontlyktene understrekes av en lekker rekke med LED-lys, et triks vi kjenner igjen fra R8.

Skulderlinjen bølger seg bakover og linjeføringen er i det hele tatt ganske flytende og typisk kupé. Hekken er kanskje den mest anonyme delen av bilen, men inngår likevel fint i helheten. Faktisk minner den litt om stussen på luksusbilen A8.

Etter en kjapp gjennomgang av de viktigste elementene ved A5, går vi under huden på den nye kupeen og ser på motor og kjøreegenskaper.