TEST: Audi A4 DTM

Audi markerer DTM-satsingen med å lansere en utstyrsvariant av A4 som også har fått navnet DTM. Pynt og staffasje, sportslig understell og mer effekt skiller denne modellen fra en vanlig 200-hesters variant.

Vis mer
Vis mer


I tillegg til motoreffekten har A4 DTM også en rekke visuelle kjennetegn. Den har hissig styling med ekstra hull i støtfangerne både foran og bak, ett sort eksosrør på hver side, karbonfiber-detaljer nederst på støtfangeren foran og på bagasjelokket og en rekke karbondetaljer i interiøret. I tillegg har den rød slepekrok bak og den er senket med to centimeter. Setene er noe av det bedre man kan finne i en bil og er levert av Recaro.

Populær

I Norge har Audi A4 vært en svært populær bil og den har rett og slett utklasset BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. I 2005 ble det solgt 2.369 Audi A4. BMW leverte til sammenligning 1.506 3-serie og Mercedes fikk ut kun 800 C-klasse. Audi har hatt suksess med både dieselmotoren med 1,9-liters slagvolum og bensinmotoren med 1,8 liters slagvolum og turbo. Mange har også falt for Audis forholdsvis prisgunstige firehjulstrekkere. Verken BMW eller Mercedes har levert henholdsvis 3-serie eller C-klasse med firehjulsdrift i et fornuftig prissjikt. Nå må man opp på 2-liters dieselmotor med 140 hestekrefter eller 1,8-liters bensinmotor med turbo og 163 hestekrefter for samtidig å få firehjulsdrift.

Firehjulsdrift var det på vår testbil også, men DTM utgaven finnes også med forhjulsdrift. I forhold til snømengden som har falt i det siste passet det bra med firehjulsdrift og bilen er direkte morsom å ta seg frem med når det er glatt.

Vi har kalt A4 DTM for en "fattigmanns-RS4" og det høres kanskje ikke så flatterende ut, men bilen tilbyr ytelser og kjøpreegenskaper i så stort monn at det blir inspirerende å kjøre bilen. Mer om A4 DTM på veien finner du her.