TEST: Audi A4 Cabriolet - med GTI-motor

Det er ingen tvil om at motoren fra Golf GTI passer godt i Audis mellomklasse-kabriolet, men de som er ute etter en sportslig kjøreopplevelse bør nok velge manuell girkasse fremfor trinnløs automat.

Vis mer
Vis mer


For mens den trinnløse girkassen er et fint komfortalternativ i vanlig A4 og A6, blir den manglende sportsligheten litt vel tydelig i en 200 hesters kabriolet med sportspakke og lavprofildekk. Det er særlig at den somler litt som irriterer, men for cruising med taket nede er det et greit komfortalternativ.

Ny snute

Audi A4 Cabriolet har fått samme grill som resten av A4-familien, men interiøret har ikke endret seg mye. Understellet har også fått en omgang i forbindelse med ansiktsløftningen, men i og med at vi kjørte en senket S-line-versjon er det ikke lett å avsløre om forbedringene er like merkbare som de var på vanlig A4 da den ble strammet opp.

Fortsatt duk

I fireseteren har Audi valgt duk i stedet for et platetak som bretter seg sammen, og det gir bilen et klassisk kabrioletpreg. Duken og innertaket gir god isolasjon, og det er egentlig ingen stor komfortgevinst med platetak. Duken tar også noe mindre plass sammenbrettet, og gir bedre rom for både bagasje og passasjerer.

Helt uten

Mange av de nye kabrioletene på markedet er basert på biler med stor og sterkt skrånende frontrute samt at forsetene av plasshensyn er plassert langt foran i bilen. Som kabrioleter fungerer de dårlig fordi frontruten i praksis fungerer som tak, og den helt store frihetsfølelsen uteblir. Så ikke med A4 kabriolet, med taket og sidevinduene nede strømmer luften fritt og de dagene med kabrioletvær vi har i Norge kan nytes fullt ut.

Cruising med spurtegenskaper

Vis mer


På late og varme sommerdager er ikke farten så viktig, men med toliteren fra Golf GTI har A4 fått spurtegenskaper som gjør forbikjøringer uproblematisk. Toppfart på over 230 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder betyr at det også er fristende å utforske de sportslige egenskapene.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.