<b>SKARPSYNT:</b> Skarpe linjer kjennetegner Audi-designen, som er en subtil kombinasjon av kontinuitet og oppdatering.  Foto: KNUT MOBERG
SKARPSYNT: Skarpe linjer kjennetegner Audi-designen, som er en subtil kombinasjon av kontinuitet og oppdatering. Foto: KNUT MOBERGVis mer

TEST: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI

252 turbobensin-hester, firehjulsdrift og mye utstyr gjør A4 til en sann fornøyelse å kjøre.

Et halvt år hadde gått siden vi kjørte nye Audi A4 for første gang, da vi fikk kjøre det som per i dag er den beste versjon vi har kjørt av den nye mellomklasse-Audien.

Det dreier seg om en bensinmotorisert stasjonsvogn med firehjulsdrift og dens fulle navn er Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI quattro S tronic - i den per i dag kraftigste versjonen med 252 hestekrefter.

A4 ble lansert som arvtaker til Audi 80 i 1994 og har stort sett solgt bra siden det - den har funnet seg en solid plass i mellomklassens premium-segment der den hele tiden har henvendt seg til en kundegruppe mellom dem som sverger til Mercedes (C-klasse, tidligere 190), og BMW (3-serie). Den er blitt rimelig omfangsrik - 40.000 A4 er solgt i Norge siden starten.

Tilsammen opplyser Audi at det til sammen er solgt over 12 millioner Audi 80 og A4 i verden.

Siden forrige generasjon har A4 også kommet i en røffere og mer høyreist allroad-versjon. Vi har nylig testet den nyeste - blant annet med den samme motoren som i dagens testbil.

Les den her: Test av Audi A4 allroad quattro

KONSERVATIVT, MEN MODERNE: Helt typisk Audi og tidsriktig oppdatert - men overhodet ikke nyskapende. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kraftpakke under panseret

Akkurat den bilen vi kjører her blir nok ikke bestselgeren - det regner Audi selv med blir 150- og 190-hesters diesel og til en viss grad den bensindrevne 1.4 TFSI på 150 hester og S tronic. Testbilen er 252-hestersversjonen av 2.0 TFSI og har en grunnpris på 573.300 kroner - for drøyt 20 tusenlapper ekstra får man om man ønsker det også 20 hester ekstra -272 i alt.

2.0 TFSI med 252 hestekrefter er uansett en utmerket motorisering for en bil som dette, fant vi ut. Som i A4 allroad, satte vi også i denne lavere og mer velkjørende A4-utgaven pris på den silkemyke gangkulturen og det nærmest sømløse samarbeidet med S tronic-girkassen - 7-trinns dobbelkløtsj-automat.

AVRUNDET: Om man synes designen er kjedelig, kan man i hvertfall ikke benekte at A4 har en temmelig elegant linjeføring. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


TEKNISKE DATA
Pris fra573.700 kr
Pris, testbil824.150 kr
MotorR4 turbo bensin
GirkasseAut 7 (S tronic)
Slagvolum1.984 ccm
Effekt252 hk
- ved turtall5.000-6.000 o/min
Dreiemoment370 Nm
- ved turtall1.600-4.500 o/min
0-100 km/t6,1 sek
Toppfart250 km/t
Forbruk - blandet0,61 l/mil
CO2-utslipp139 g/km
Lengde473 cm
Bredde184 cm
Høyde143 cm
Akselavstand281,8 cm
Bagasjerom505/1510 liter
Egenvekt1.540 kg
Tilhengervekt1.700 kg


0-100 oppgis til 6 sekunder, men i praksis oppleves den ikke så rask - dette har med den svært lineære kraftutviklingen å gjøre. Samtidig er motoren spesielt stillegående og man blir lett fartsblind med denne versjonen - da vi kjørte den i Tyskland i allroad-versjonen, ble vi tidvis overrasket over å se at vi allerede var oppe i godt over 200 kilometer i timen, samtidig som samtalen fortsatt foregikk uanstrengt med hovedsaklig litt vindsus som (svært moderat), støykilde.

Høyverdig interiør

Vi kjenner umiddelbart igjen førermiljø og interiør i A4 - det er høyverdig, oversiktlig og godt sammenskrudd. Kvalitetsfølelsen er avgjort premium, men luksusfølelse som i en velutstyrt ny Mercedes-Benz C-klasse får ikke vi.

PREMIUM-LOGIKK: Særlig denne velutstyrte versjonen med digitalt instrumentpanel, gir en høyverdig opplevelse bak rattet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Interiørdesignen kjennetegnes ellers ved de tydelige horisontale linjene på samme måte som i den store SUV-en Audi Q7 av nyeste generasjon. Det nye MMI-operativsystemet (Multi Media Interface), er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7. Betjeningen av de ulike menyene for kommunikasjons- og underholdningssystemene kan styres både fra dreiehjulet i midtkonsollen og fra multifunksjonsrattet.

Les også:Test av 2015-modellen av den enda større Audi A6 stasjonsvogn

DIGITAL: Instrumentpanelet er nå heldigitalt som på sportsbilen TT, som introduserte dette med siste generasjon. Det gir valgmuligheter med hensyn til layouten på displayet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Testbilen var utstyrt med Virtual Cockpit - det heldigitale displayet som ble lansert med seneste generasjon Audi TT og som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Det kan konfigureres ut fra førerens preferanser, er forbilledlig lesbart og akkurat dette elementet plasserer Audi foran konkurrentene når det gjelder brukervennlig teknologi, synes vi.

Den såkalte Audi connect-tjenesten sørger for flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupévarmeren via en smarttelefon. Integrering med smarttelefon for apper og diverse tjenester besørges via Apple Car Play eller Google Android Auto.

VELPROPORSJONERT: A4 er blitt noe lengre siden forrige generasjon og er størst i D-Premium-segmentet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ryddig og effektiv på veien

Kjøreopplevelsen generelt er det ingen grunn til å dvele lenge ved: Den er ryddig, forutsigbar og nærmest nøytral. Kjøreglede kan oppnås ved aktiv kjøring, men helt som i en BMW 3-serie blir det ikke.

Vi opplevde betryggende og generelt god oppførsel under alle kjøreforholdene vi hadde under testen, fra snøføre oppe i høyden, dårlige grusveier og vanlig landevei. Firehjulsdriften, som på testbilen var klassisk quattro, fungerer som vanlig upåklagelig - det vil si at man ikke merker noe til den - den bare er der og hjelper på når nødvendig.

Les også: Test av nye, ladbare Audi Q7

TRONEN: Som seg hør og bør i en konge-bil sitter man helt utmerket i A4 når alle innstillingene er gjennomført. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Adaptive dempere er også på plass og man kan dermed velge et oppsett som passer til kjørestilen - eller la bilen tilpasse seg automatisk.

Men komfortnivået generelt er bedre enn på forgjengeren og særlig imponerer det lave støynivået som er spesielt lavt på denne bensinversjonen.

Inntil videre er det klassisk torsen-basert quattro som gjelder - snart kommer et nytt system, døpt quattro ultra, som du kan lese mer om her. Det fikk vi dessuten anledning til å prøve ut nettopp på allroad-utgaven med samme motor.

ROMSLIG, MEN: Premium betyr mer isolerende materialer og gjerne mer voluminøse seterygger. I hvert fall er plassen i baksetene, om enn grei nok, merkbart mer begrenset enn den bare snaut lengre VW Passat. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Lesset med utstyr

Vi disponerte ekstrautstyr til cirka 250.000 kroner, som gjorde bilen bortimot helt komplett. Da er det litt vanskelig å tenke seg hvordan den er ribbet for alt det - med grunnpris tross alt 574.000 kroner.

Likevel: Av standardutstyr har tross alt testbilen blant annet xenon hovedlys med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, bluetooth-forberedelse, valg av kjøreprogrammer via Audi drive select , 7-tommers MMI-skjerm, DAB+ radio, 17-tommers aluminiumsfelger og nødbremsassistent.

Matrix LED-hovedlysene vi disponerte er for eksempel derimot tilvalg til 21.570 kroner. Disse, som vi prøvde første gang på Audi TT, består av en rekke lysdioder i hovedlyktene. De slukkes og tennes automatisk avhengig av trafikk- og siktsituasjonen og foretar selv automatisk og selektiv opp- og nedblending.

KREATIV DETALJ: (En av få...) Frontlyktene avgir nå en tydelig hakeformet signatur. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Konklusjon

Audi A4 er en god bil på de fleste måter, både kjøremessig og fra et praktisk synspunkt. Særlig som stasjonsvogn, med denne spreke og kultiverte motoren, S tronic-automat og firehjulsdrift gir det en temmelig komplett bilopplevelse, assortert med et solid nivå både på status og når det gjelder avansert teknologi.

En klar femmer på terningen også på denne - og den beste versjonen av nye A4 vi har kjørt til nå.

Testresultat

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI quattro S tronic

Komfortabel, teknologisk avansert familiebil med premium-følelse, sprek og kultivert motor og effektiv firehjulsdrift

Ikke helt optimal plassutnyttelse, appelerer lite til følelsene med bortimot sterilt nøytral design både innvendig og utvendig