TEST: Audi A4 Avant multitronic

Audis Avant er ment å skille seg ut i forhold til vanlige stasjonsvogner, det gjør den ikke. Det som skiller mest er den høye komforten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

A4 stasjonsvogn er praktisk, men den er ikke spesielt stor. Blant annet befinner mye av plassen i bagasjerommet seg under gulvet. Og baksetet er langt fra romslig.

Heldig

Audi A4 avant er etter vår mening en av de mest vellykkede stasjonsvognmodeller på markedet. Audi har truffet blink ved å lage en stasjonsvogn som i seg selv har preg utover det å være en praktisk løsning basert på en sedan.

Faktisk synes vi at stasjonsvognen er hakket tøffere enn sedanen – spesielt gir knekken i bakluken et særpreg. Dessuten virker designen svært helhetlig.

Illusjon

Testbilen var utstyrt med Audis trinnløse automatgir – Multitronic. I praksis oppleves den trinnløse girkassen som et automatgir med mulighet for manuelle girskift. Trinnene er programmert for å gi en følelse av skift. For girkassen og effektivitetens skyld kunne trinnene også gjerne vært droppet.

I bruk er den trinnløse girkassen bra. Turtallet holder seg på et fornuftig nivå, det vil si dønn på effektmaksimum hvis du ber om det ved å plante gasspedalen i bunnen, eller på et behagelig og driftsøkonomisk nivå i marsjfart på landeveien.

Ett hakk opp

Nye A4 er en bedre bil enn forgjengeren. Spesielt er fjæringskomforten og veigrepet imponerende. Audi A4 er blitt en skikkelig kjøremaskin, som ikke ligger særlig tilbake for konkurrentene fra hjemlandet.

Audi har lagt seg på en litt minimalistisk stil. I bilbransjen innebærer det en viss grad av rene linjer i eksteriør og interiør, men Audi A4 Avant er langt fra minimalistisk.

Det eneste som kanskje kunne gi en følelse av ekte minimalisme er en 2-liters motor på 130 hestekrefter – les videre i kapittelet Motor og kjøregenskaper.