TEST: Audi A4 2.0 TDI

Audi har som ambisjon å bli det ledende premium-merket innen 2015. En ting er sikkert: Med nye A4 gir de konkurrentene grunner til å bli nervøse...

Den utgående versjonen av Audi A4 (generasjon B7) var en bra bil, men begynte, tross en omfattende ansiktsløftning gjennomført i september 2004, å lide i konkurransen med BMW 3-serie fra 2005 og Mercedes C-klasse som kom i fjor.

Det er for øvrig fortsatt tilfelle når det gjelder A4 stasjonsvogn, som ikke kan anses å være fullt på høyde med nye C-klasse stasjonsvogn eller 3-serie Touring. Men nye A4 stasjonsvogn kommer i løpet av våren.

Sjekk hva bilen din er verdt

Folkelig versjon

I denne omgang er den nye generasjonen A4 (generasjon B8) på plass som sedan, og vi fikk disponere den til test i en uke, utstyrt med den nye toliters dieselmotoren og med et middels utstyrsnivå.

Vis mer
Vis mer


I hovedsak hadde vi selvsagt de tidligere nevnte tyske konkurrentene i tankene, men det var ikke fritt for at vi var nysgjerrige på hvordan den ville hevde seg i forhold til sterke mellomklassesedaner som VW Passat og Ford Mondeo. Prismessig ligger nemlig ikke A4 så galt an i forhold til disse, og nå har Audi en del mer å fare med enn tidligere når det gjelder plass. Med sine 470 centimeter i lengden og 183 i bredden er A4 blitt en fullvoksen mellomklassebil, og det hjelper på romsligheten.

Testbilen, en 2.0 TDI, har en grunnpris på 352.000 kroner, men vårt eksemplar hadde i tillegg ekstrautstyr for 86.000 kroner uten av den grunn å være preget av overdådig luksus - verken skinninteriør eller navigasjon hørte med på listen.

Full oversikt: Alle DinSides biltester

Dynamisk elegant

Vi har tidligere kommentert designen på nye A4, og står ved det som er skrevet tidligere etter å ha vent oss til den: Dette er en meget vellykket balansegang mellom moderniserig på den ene siden og ivaretak av merke-identiteten på den andre.

Linjeføringen har fått mer eleganse og samtidig et mer dynamisk preg med et slags rovdyraktig uttrykk. Det lange panseret, den buede men langstrakte taklinjen og avrundingen bakover utgjør en harmonisk helhet som vi for vår del i høyeste grad har sansen for. De uttrukne lyktene foran og bak understreker det stilen har vunnet i eleganse.

Test om du klarer førerprøven

Diverse drivlinjer

I første omgang er A4 sedan tilgjengelig med to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Flere vil etterhvert komme til.Avhengig av versjon kan de kobles til firehjulsdrift og/eller til manuell, automatisk eller trinnløs girkasse. Bensinmotorene er 1.8 TFSI (160 hk - kommer også i en 120-hesters variant) og 3.2 FSI V6 (265 hk). På dieselsiden finner vi en 240 hesters slugger med 3.0 V6-motor som har 500 newtonmeter maksimalt dreiemoment, videre nok en V6 - 2.7 TDI med 190 hester - og til slutt, grunnmotoriseringen med en rekkefirer som yter 143 hestekrefter. Den vil, sammen med 1.8 TFSI-maskinen, være mest aktuell for de aller fleste kundene. Det var denne som satt i testbilen, og her skal vi se nærmere på denne motoren og på bilens kjøreegenskaper.