TEST: Audi A4 1.9 TDI multitronic

Eneste automatgiralternativ i A4 med 1,9-liters dieselmotor er en trinnløs variant som sørger for samme forbruk som med manuell girkasse.


Audi A4 opererer som et litt eksklusivt alternativ i mellomklassen. Selv stasjonsvognutgaven er relativt liten, slår mange konkurrenter A4 på øvelsen plass kontra pris. Kjøreegenskaper og komfort er A4s styrke, kombinert med en følelse av eksklusivitet i materialvalg og design.

Dyr girløsning

Denne gangen har vi vært ute for å teste kombinasjonen dieselmotor og trinnløs girkasse i A4. Multitronic-girkassen sørger for at prisen øker med over 23.000 kroner, men med på kjøpet får du en variant av den 130-hester sterke 1,9-TDI-motoren med et solid dreiemoment.

Sport i annen

I utgangspunktet er A4 en velkjørende, komfortabel og relativt sportslig bil. Vår testbil var i tillegg utstyrt med en S-line-pakke som består av sportsunderstell og 2-tommer større felger. Det fjerner mye av komforten, og som vi har skrevet tidligere bør du tenke deg nøye om før du krysser av for S-line-pakken.

Det er helt klart en vanesak å kjøre rundt med en trinnløs automatgirkasse. Fordelene i form av forbruk og akselerasjon er klare, men noen ulemper dukker opp med Multritronic-girkassen koblet til en dieselmotor. Det kan du lese mer om her.