TEST: Audi A4 1.8 TFSI - et røverkjøp

Det er meget sjeldent DinSide Motor bruker uttrykket "røverkjøp". Men etter å ha testet 160-hestersversjonen av nye Audi A4 1.8 TFSI fant vi grunn til å bruke sterke ord.

«353.000 kroner for en så stor (470 x 183 cm) premiumbil med akspetabelt utstyrsnivå og en så flott motor er rett og slett billig.»


Faste DinSide-lesere vil allerede ha fått med seg at nye Audi A4, som ble introdusert her i landet for et par måneder siden, er en svært god bil.

For det første har den blitt betydelig større enn sin forgjenger, noe som også reflekteres når det kommer til innvendig plass. For det andre har den blitt enda lekrere og mer påkostet både inn- og utvendig.

Sjekk hva bilen din er verdt

Vis mer
«For å sette prisen i perspektiv kan vi for eksempel nevne at den nye Audien koster bare 3.000 kroner mer enn en Toyota Avensis Sol med 2,0-liters selvpustende bensinmotor (147 hk).»


Det som er minst like interessant, er at bilen takket være en helt ny forvogn har fått langt bedre og mer balanserte kjøreegenskaper. Selv om A4 fortsatt er en forhjulstrekker, kan den takket være de forbedrede kjøreegenskapene i større grad konkurrere med BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse også når det kommer til kjøreglede.

I tillegg viderefører Audi mange av forgjengerens sterke kvaliteter, deriblant gode ergonomiske løsninger, moderne og elegante interiørdetaljer, et godkjent utstyrsnivå og moderate ekstrautstyrspriser.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Overraskende lav pris

Nye Audi A4, som har den interne betegnelsen B8, er altså allerede i utgangspunktet en svært konkurransedyktig bil. Det som gjør dagens testkandidat til et ekstra godt kjøp, er at den i tillegg kan skilt med en herlig turbomotor i kombinasjon med en overraskende lav pris. Audi har nemlig bestemt seg for å selge 160-hestersversjonen av A4 1.8 TFSI for 353.000 kroner - nøyaktig samme sum som de tar for den rimeligste dieselutgaven.

Eksempelet Toyota Avensis

353.000 kroner for en så stor (470 x 183 cm) premiumbil med akspetabelt utstyrsnivå og en så flott motor er rett og slett billig. For å sette prisen i perspektiv kan vi for eksempel nevne at den nye Audien koster bare 3.000 kroner mer enn en Toyota Avensis Sol med 2,0-liters selvpustende bensinmotor (147 hk). Riktignok er Toyotaen noe bedre utstyrt. På den annen side er den mindre, svakere, tregere og tørstere. Og selv om Avensis er en fin bil, er det i våre øyne liten tvil om at nye A4 byr på en helt annen opplevelse av påkostethet og eksklusivitet.

Lengre og bredere

Vis mer


Nye Audi A4 har altså blitt betydelig større enn sin forgjenger. Nykommeren er 470,3 centimeter lang, noe som betyr at den har vokst med hele 11,7 lengdecentimeter. Akselavstanden har vokst med hele 16,6 lengecentimeter til 280,8.

Samtidig har fotavtrykket blitt bredere. For det første har bilen vokst med 5,4 breddecentimeter til 182,6. For det andre har sporvidden økt med henholdsvis 4,5 (foran) og 3,7 (bak) centimeter.

Større enn konkurrentene

A4 har altså blitt en "voksen" og fullverdig mellomklassebil og med utgangspunkt i utvendige dimensjoner er den nå en ett nummer større enn biler som BMW 3-serie (452x182 cm), Mercedes-Benz C-klasse (458x177 cm) og Volvo S60 (458x180) og minst to nummer større enn Volvo S40 (447x177).

Full oversikt: Alle biltestene på DinSide

Lett å like

Vis mer


Vi tror også svært mange vil være enige med oss i at Audis designavdeling har truffet blink og at også nye A4 har et utseende som er lett å like. Den som tar seg råd til xenonlykter får diodebaserte kjørelys på kjøpet og nettopp disse er nok blant hovedårsakene til at så mange snudde seg etter oss den uken vi disponerte bilen.

Men hva er det ved den lille motoren som gjør at vi liker den så godt? Og hvordan kjører nye A4? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.