Vi har testet Audi A3 kabriolet 2014 modell. Foto: Audi
Vi har testet Audi A3 kabriolet 2014 modell. Foto: AudiVis mer

TEST: Audi A3 kabriolet

Større, bedre og morsommere!

Audi har kappet taket av Audi A3, og den nye kabrioleten tar kvantesprang fra forgjengeren.

Audi A3 kom som kjent i ny drakt sommeren 2012. Kabriolet-utgaven er den fjerde varianten av modellen og den skiller seg markant fra forgjengeren. For der det er vrient å se forskjell på gammel og ny versjon av standard A3, er det her ingen tvil om at utgangspunktet er noe helt annet.

Stor La deg ikke lure. Den er større enn stamfar Audi 80 og kun 12 cm kortere enn Audi A4. Foto: Audi Vis mer


Stofftak Å kjøre taket ned eller opp tar 18 sekunder. Siden det regner er det begrenset hvor mye toppløs-kjøring det blir. Fordelen om du skulle bli overrasket av regn en sommerdag er at det kan betjenes opptil 50 km/t. Foto: Audi Vis mer

Gamle A3 kabriolet var basert på 3-dørs-utgaven, og lignet litt på Golf kabriolet med en relativt høy rumpe og sammentrykket kupé. Den nye bilen baserer seg på A3 Sportsedan, og det får den til å se langt mer harmonisk ut.


18 cm lengre

Lengden på nye A3 kabriolet er økt hele 18 cm. Den er to centimeter bredere og 1,5 centimeter lavere. Modellen har fått et kledelig sedan-look og ligner en slags lillebror til A5 kabriolet.

Alt nytt Ingen karosserideler er like på A3 cab og vanlig A3. Foto: Audi Vis mer


I forhold til vanlig Audi A3 har den fått eget panser, egen frontspoiler og fanger. Linjene er skarpere både over skuldre og langs sidene. Hjulbuene skiller seg lekkert ut med doble linjer. Bagasjelokket har integrert spoiler. Totalt sett ser kabrioleten nå mye bedre ut, og ikke minst har det gjort den langt mer praktisk.

Økt akselavstand gir nemlig bedre plass innvendig. Overhenget foran er redusert, mens det bak er økt betraktelig. Bagasjerommet er dermed blitt 60 liter større.

God plass Med taket nede kan du nå fylle det opp med 287 liter og 320 liter med taket på. Legg ned bakseteryggen og du får plass til hele 680 liter. Disse økningene til tross, så er vekten på A3 Cabriolet redusert med 50 kilo. Foto: Audi Vis mer


Tilpass din kjørestil

Kjøreegenskapene er kanskje det mest gledelige. For de er blitt en del bedre. Som de eksisterende A3-variantene nyter kabrioleten godt av et fastere chassis og mer presise kjøreegenskaper.

Vektfordelingen er nå 56 prosent foran og 44 prosent bak. Audi drive select er nå et tilvalg, hvor du blant annet kan regulere fasthet på styring, girskift (hvis du har S tronic) og gassrespons. Med Magnetic Ride kan du også regulere stivheten i demperne.

På denne lanseringen i Monaco får vi teste bilen med både 1,8-liters turbomotor med 180 hester og en 1,4 liters turbobensin med 125 hester. Sistnevnte er mest aktuell i Norge sammen med dieselmotor på 2-liter og 150 hester og quattro firehjulstrekk.

Og det er nesten forbløffende hvor godt 1,4-literen fungerer.


Dreiemomentet er 200 Nm som faktisk sikrer tilstrekkelig med kraft. 0-100 km/t foregår på 10,2 sekunder og toppfarten er 211 km/t. Snittforbruket er opplyst til nøysomme 0,54 l/mil og CO2-utslippet skal være 126 g/km. En 1,4-liter med sylinder-kutt-funksjon på 140 hester kommer også, og den er enda gjerrigere og mer miljøvennlig. Forbruket er redusert opptil 13 prosent kontra forrige generasjon A3 kabriolet.

Utrolig støysvak

En ting som imponerte minst like mye som de forbedrede kjøreegenskapene, er støynivået med taket på. Nå var riktignok vår testbilen utstyrt med såkalt akustikktak som tilbehør. Det sørger for ekstra god støydemping, og anbefales.

Ettersom regnet høljet ned ble det til at vi fortsatte resten av testturen med taket på. På våt asfalt er det overraskende hvor lite plagsomt dekk- og luftstøyen er.

Selve takkonstruksjonen er for øvrig delvis bygget i magnesium og veier kun 50 kilo. Nedfelt tar den ikke mer enn 33 liter av bagasjerommets plass. Tidligere poppet det opp en veltebøyle i tilfelle bilen skulle velte. Den er nå erstattet av to solide stålsøyler som vil sprette opp bak baksetet.

Flere assistansesystemer er blitt tilgjengelig som adaptiv cruise control, bremseassistent med full stopp under 30 km/t, filskiftevarsler, blinsonevarsler, anti-kollisjonssystem, parkeringsassistent med 360-graders kameravisning osv.

Fokus på vekt

Interiøret er blitt renere og mer førerorientert. Også her er vekt et sentralt tema. Setene er blitt 1 kilo lettere og lettvektskomponenter er benyttet hele veien for å kutte kilo. Interiøret er noe forskjellig avhengig om du går for utstyrsnivået Attraction, Ambition eller Ambiente. I tillegg kan du kjøre på med S-line-pakke for ytterligere sportslighet.

Priser

Nye A3 kabriolet vil starte på rundt 340 000 kroner når den kommer i april neste år. Da får du en 1,6-liters dieselmotor på 110 hester. For 1,4 TFSI, som vi kjørte mest med (for øvrig en motor som er blitt 21 kilo lettere), må du ut med cirka 360 000 kroner.

Ønsker du quattro må du ut med ca. 415 000 kroner for 2,0 TDI med 150 hk. 1,8 TFSI 180 hk fra rundt 480 000 kroner blir billigste quattro-bensin. Importøren regner med å selge rundt 60 biler i året av nykommeren.

Konklusjon

De kommende eierne kan glede seg over en kabriolet med bedre plass og et akseptabelt utstyrsnivå som byr på elektrisk innfellbar MMI-skjerm, skinnratt, kjørecomputer, kanallister og Audi drive select (fra Ambition). I tillegg kan du pøse på med annet utstyr som nakkevarmer i forsetene, navigasjonssystemet MMI plus med touchpad på dreiehjulet, trådløst nett, Magnetic ride osv.


Kabriolet-salget mer enn halvert!

En oversikt for 15 år tilbake viser at kabriolet-salget i Norge aldri har vært dårligere enn nå. I toppåret 2004 ble det solgt hele 1335 biler uten tak, mens det i fjor ikke ble levert ut mer enn 503 biler.

Etter årets 10 første måneder er det solgt 452 kabrioleter, så trenden ser ikke ut til å endre seg heller i år.

Hva skyldes dette? Trolig er det mange momenter som spiller inn. En ting kan være utvalget kabrioleter på markedet, og prisene på disse. Men det totale personbilsalget har opplevd rekordsalg de siste årene.

Samtidig har aldri kabriolet-bilene aldri vært bedre og mer omgjengelige med ståltak-løsninger osv. Da skulle en tro at flere også ville kjøpe en toppløs bil. Kanskje er det flere år med dårlig somre sin skyld? Kanskje skyldes det at folk heller har fattet interesse for nye bilsegmenter som SUV? Har du meninger om dette hører vi gjerne fra deg i debatten under.

Dette er bestselgerne blant kabrioleter de siste 15 år:

Verdt å merke seg er at oversikten kun gjelder nyregistrerte biler.

Kilde: Opplysningsrådet For Veitrafikken.