<b>DERFOR:</b> Hele familien blir glade av å kjøre cab. Når den blir så gjennomført som A3 er det nesten bare janteloven som setter en stopper for kjøpet. Foto: RUNE M. NESHEIM
DERFOR: Hele familien blir glade av å kjøre cab. Når den blir så gjennomført som A3 er det nesten bare janteloven som setter en stopper for kjøpet. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic

Akkurat slik en cabriolet skal være.

Selvsagt har jeg fått årets forkjølelse akkurat ved utleveringen av A3 cab. Det gir jeg blaffen i. Her skal det selvfølgelig kjøres toppløst en hel uke. Bilen imponerer og gir en enorm "vil ha" følelse.

Vi har prøvekjørt A3 Cabriolet tidligere. Les om alle varianter og duppeditter her.

1,4 TFSI med 150 hk og sylinderkutt var ikke tilgjengelig under lanseringen av bilmodellen. Den har vi prøvd, og det er kanskje det beste motoralternativet for denne bilen.

Liker du formen, men ønsker ståltak? Kanskje Sportsedan passer deg bedre

Det er greit å legge på taket i fart. Hos Audi tar det 18 sekunder og du kan gjøre det i opp til 50 km/t. Foto: RUNE M. NESHEI; Vis mer


Cabriolet har den samme akselavstanden som Sportback, men er i likhet med Sportsedan 15 cm lengre. Selv om det er stor familielikhet mellom A3-modellene, deler ikke Cabrioleten en eneste karosseridel med Sportback. Ingen snarveier blir tatt for å nå stilsikkert design, og de har lykkes.

Lyst på kabriolet men ikke råd til ny? Sjekk våre alternativer til 100 000,-

Testbilen kler meget godt 18-tommerne og sportsunderstellet i kombinasjon med S-Linepakke som senker bilen 1,5 cm. Noen billig bil er det derimot ikke.

LEKRE LINJER: A3 Cab er basert på Sportsedan og er et seriøst alternativ til den større A5. Det ser vi på prisen også. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Vår testmodell koster ikke mindre enn 523 000 kroner, men da savner vi ingen ting.

Tilbehørslisten er full av ting man bare må ha, og da stikker prisen i været. Du kan sjekke fra-priser i tabellen lenger nede i artikkelen.

Avmålt

Audi har kuttet ut knappehysteriet og ryddet opp kraftig innvendig. Kvaliteten finner man i stedet i lavt støynivå, flotte detaljer og enkel betjening av det omfattende utstyrsnivået.

Selv med taket av, er den overraskende stille. Det er til og med mulig å sitte i baksetet uten å blåse bort med vinduene oppe. For jentenes del, er det nok allikevel greit å sette opp håret.

Er man to og setter inn vindbeskytteren bak og heiser opp vinduene er det så og si trekkfritt. Da kan man kjøre toppløst hele årer

Infotainmentsystemet styres enten frat.rattet via et omfattende men lettfattelig menystystem mellom turteller og speedometer, eller via pop-up skjermen og hjulet i midtkonsollen. Alt er plassert slik at du hviler hånda på armlenet.

Audi har lang tradisjon for kabrioleter i denne klassen, og bilen bærer preg av at de har gjort dette før. Her er alt gjennomtenkt og elegant. Man kan kanskje sette spørsmålstegn ved at de også denne gang har droppet ståltak, men det ser ut til at flere går tilbake til stofftak. Det er det man forbinder med cabriolet. A3 kan bestilles med ekstra tykt tak, og bakruten er i glass, så ulempene er nermest fraværende.

ALLE: Egen knapp for å heise og senke alle vinduer. Ikke noe er pinligere å bare ha bakerste trekant oppe. Foto: RUNE M. NESHEIM
VARM I NAKKEN: Luftedyser som blåser varmluft i nakken koster 5370 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM
TRANGT: I baksetene ser du at A3 ikke er den største bilen. Folk på 190 cm må ofre plass om man skal ha med seg folk bak. Foto: RUNE M. NESHEIM
SIKKER:/b> To bøyler kommer poppende opp om du skulle være uheldig å tippe rundt med bilen. Foto: RUNE M. NESHEIM
ENKELT: Trekk i spaken og taket åpner eller lukker automatisk i hastigheter opp til 50 km/t. Foto: RUNE M. NESHEIM
NAKKEVARME: Vi bor i Nårge så vi kjører på med mye varme i anlegget. Sjekk bryteren for varme i nakken. Stilles i tre trinn. Foto: RUNE M. NESHEIM
EKSEMPEL TIL ETTERFØLGELSE: S-tronic-kassa koblet sammen med den lydløse motoren med sylinderkutt, gir sømløs og økonomisk kjøring.Men den koster 16 000 ekstra. Foto: RUNE M. NESHEIM
VINDAVVISER: Med denne satt i og vinduene oppe, kan du kjøre toppløst året rundt. Den koster deg 4000 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM
NEDFELLBART: Audi tilbyr nedfellbare seter, men det er ikke rare glugga. Den viser hvor mye avstiving som er bygget inn i cabrioleten for å få den stiv. Foto: RUNE M. NESHEIM


TREKKFULLT: Kjører du med vinduene nede, er det greit å ha flettet håret baki. Foto: IDA NESHEIM Vis mer

Taket styres med en enkel knott og er intuitiv i bruk. Som en slags maktdemonstasjon, har de til og med utstyrt bilen med nedfellbare bakseter. Kanskje i den bilen som trenger det minst. Når taket og avstivningen har okkupert sin plass, er det nemlig ikke mye man får dyttet gjennom hullet som er igjen.

Du får til og med varmluft i nakken. Men alt har sin pris. Vår bil er utstyrt med Audis beste stoler i Alcantara. Vips, så går prisen ytterligere opp.

Kler best pen kjøring

Audi drive select er standard på testbilen. Her velger man mellom fire forhåndsprogrammerte innstillinger; Comfort, Auto, Dynamic eller Effiency. Disse påvirker gassrespons, styrekarakteristikk og måten automatkassen girer på. I tillegg kan du selv velge karakteristikk under individual.

Kjøper du Audi Magnetic, endres også støtdempernes karakteristikk, men det hadde ikke testbilen. Du velger enkelt mellom programmene med en liten knapp, eller i menyen på skjermen.

De reelle alternativene er egentlig Auto eller Efficency. Motoren er ikke pigg nok til å kle det høye turtallet som Dynamic gir.

Da er Efficency langt bedre. Da benytter den sylinderkutt så ofte den har mulighet og frir ut girkassen i nedoverbakker inntil du gir en liten blipp på bremsepedalen. Da kobles den inn og bremser på motoren.

COD

Motoren bruker Audis Cylinder on demand. I korte trekk er den tosylindret dersom den ruller på lav motstand. Inngrepet av dette er nesten ikke merkbart. Det er kun de mest autofile av oss som hører og faktisk kjenner når den går over på to sylindre, men det skal innrømmes at det lille man hører ikke er den kuleste lyden i verden. De fleste legger ikke merke til den.

Girkassen er silkemyk, og sammen med en stillegående motor passer den som hånd i hanske til en kabriolet. Man merker knapt at det automatiske start- og stoppsystemet aktiveres ved stopp. Man føler seg rett og slett miljøvennelig der man sitter ute i naturen og kjører. Skulle man sette fingeren på noe, er det at igangsetting krever noe tilvenning. Den griper fort hvis du ikke er forsiktig med gassen.

Motor

1,4 literen med sylinderkutt kler den lette bilen bra og gir mest for pengene, takket være et fint effektregister og bra dreiemoment fra lave turtall.

Bilen er ikke sprek, men vil trolig føles rask nok for de aller fleste takket være S-tronic girkassen med 7 trinn. Den henter det beste ut av motoren.

Motoren kan ha et sportslig tilsnitt hvis du velger en aktiv kjørestil, men imponerer egentlig mest med å være fleksibel og støysvak. Tastforbruket havnet på drøyt 0,7 på mila den uka vi hadde den. Hadde kanskje forventet litt lavere forbruk.

Ønsker du mer effekt, har du bare ett valg, nemlig 1,8 TFSI med 180 hk og 2.0 diesel med 150 hk, forøvrig den eneste dieselen som er tilgjengelig i denne bilen.

Å kjøre

Nye A3 er en av de mest velkjørende i kompaktklassen, og kabrioletversjonen synes ikke å ha lidd mye av skalperingen. Men man merker det på dårlige veier. Da vil det komme en risting i chassiset som forplantes i rattet.

Overhenget bak og den lette 1,4 literen bidrar også positivt til god vektfordeling. Vår Ambition-utgave med 225/40 på felgene i kombinasjon med sportsunderstell og sportsseter passer bra selv for de som foretrekker komfort.

Totalinntrykket er en kompakt og bra balansert bil, men du kjøper ikke A3 i toppløs versjon for å være den raskeste rundt en bane. Da hadde vi heller valgt denne.

Tilgjengelige modeller
ModellEffektGirPris fra
1,4 TFSI125manuell363 000,-
1,4 TFSI125S-tronic379 000,-
1,4 TFSI150manuell378 400,-
1,4 TFSI150S-tronic394 900,-
1,8 TFSI180manuell422 100,-
1,8 TFSI180S-tronic436 300,-
1,8 TFSI180S-tronic quattro487 600,-
2,0 TDI150manuell375 500,-
2,0 TDI150manuell quattro417 600,-


Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic 
Motor:R4 1,4 liter turbo bensin
Effekt:150 hk v/5000 o/min
Dreiemoment:250 Nm v/1500 o/min
Toppfart:218 km/t
0-100 km/t:9, sek
Co2:114 g/km
Forbruk:0.49 l/mil
Vekt:1450 kg
L/B/H:442/179/141 cm
Bagasje:320/680 liter (287 liter med taket nede)