TEST: Audi A3 3.2 Quattro

Audi A3 med 3,2-liters V6-er tilfredstiller alle krav til høye avgifter. Den er ganske tung, har masse kubikk og rikelig med hestekrefter. Det blir det kroner i statskassa av.


Egentlig burde denne bilens kunder få navnet sitt gravert inn i en gullplate på finansministerens kontor. Over 350.000 kroner renner inn til felleskapet hver gang en liten A3-tass med denne motoren får skilter på seg. I tillegg forsyner nok importøren seg mer en nok av kaka de også. Denne bilen er kostbar.

Kompaktklasse?

Selv om A3 i første omgang ser ut som en tredørs kombikupe, noe som ikke er spesielt populært i Norge, har vi overhode ikke tenkt å avfeie bilen av den grunn. Samtidig mangler den litt linjer for å komme seg inni kupeklassen, men kjøreegenskaper, ytelser, image og ikke minst pris gjør at den må tåle sammenligning med BMW 330Ci, Nissan 350Z og Mercedes C30 CDI AMG. Videre dukker det opp biler som Alfa Romeo 147 GTA og det er vel ingen som blir kjempeoverrasket hvis Golf kommer med den samme motoren som A3.

Uansett var det en opplevelse å kjøre A3 3.2. Det er en rå bil som du finner test av på denne lenken.