TEST: Audi A3 2.0 FSI

Med nye Audi A3 kan man parkere utenfor hvilken som helst fancy nattklubb uten å skamme seg. A3 tilhører elitedivisjonen både når det gjelder eleganse, design og kjøreegenskaper.


Vi mener selvsagt ikke at du skal skamme deg over bilen din, uansett hva du kjører. Vårt poeng er at nye Audi A3 på en helt annen måte enn de fleste andre kompaktklasse-biler vil gli inn i miljøer som domineres av dyre luksusbiler. For det er et eller annet med andre generasjon Audi A3 som gjør at bilen utstråler eksklusivitet og klasse.

På spranget

Kanskje er det den tøffe fronten, som domineres av morske lykter og dobbel grill? Kanskje er det de uvanlig tette karosseriskjøtene, som signaliserer grundighet og kvalitet? Eller kanskje det er de store hjulbuene og de lakkerte listene? Uansett, noe er det med bilen. Audi A3 er liksom så spenstig, som om den står på spranget og bare venter på å bli tatt med ut på luftetur.

Også forrige generasjon A3 hadde ambisjoner om å være et eksklusivt alternativ i kompaktklassen, og klarte det delvis. Men det er først med den nye utgaven at Audi har klart å lage en bil som løfter seg flere hakk over konkurrentene.

Kun tre dører


Nye A3 er imidlertid belemret med en stor ulempe - den leveres kun med tre dører. Velger man A3 velger man derfor også en upraktisk bil, som kun egner seg for barnløse. Stadig flere nordmenn har oppdaget at fem dører er å foretrekke, noe som har resultert i at salget av tredørs kombikupeer har stupt. Mens denne biltypen i 1997 utgjorde nesten 12 prosent av nybilsalget, var tallet nede i 2,2 prosent ved utgangen av juni i år.

Høsten 2004 kommer imidlertid femdørsutgaven av A3, noe som vil gjøre bilen aktuell for langt flere. Men foreløpig er det altså tredørsutgaven som gjelder - bli med på kjøretur.