TEST: Audi A2 1.2 TDI

For noen år siden satte Audi seg fore å bevise at det er mulig å lage personbiler som klarer seg med 0,3 liter drivstoff per mil. En av bilene som kom ut av det prosjektet heter Audi A2 1.2 TDI.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om ikke vi klarte å presse forbruket ned på 0,3 liter per mil, innrømmer vi gladelig at aluminiumsbilen A2 1.2 TDI er imponerende gjerrig. Drivstoff-forbruk har som kjent sammenheng med miljøvennlighet, og vi mener derfor Audi fortjener ros for sitt 0,3-liters-prosjekt.

Forbruk foran alt

Problemet er at Audi har gått svært hardt til verks for å nå sitt mål. Så hardt at andre viktige kvaliteter har fått lide. I kampen mot vekten har blant annet elementer som servostyring og nedfellbare bakseter blitt ofret. Og når i tillegg komfortutstyr som fjernbetjent sentrallås og klimaanlegg mangler, blir prisen - 224.400 kroner - for stiv.

Høy og smal

Ingen kan beskylde Audi A2 for å ha et kjedlig utseende. A2 er så spesiell at de færreste klarer å forholde seg nøytrale - enten liker du bilen, eller så liker du den ikke. Vi må nok innrømme at vi hører hjemme i sistnevnte gruppe.

Vår hovedkritikk rammer selve bilens grunnkonstruksjon. A2 er nemlig så høy og smal at ordet "veltepetter" automatisk melder seg. Vi har også problemer med å venne oss til det sterkt skrånende taket, som i tillegg er utstyrt med riller som minner om gamle stasjonsvogner.

Kule lykter

Når det er nevnt, skal det også sies at vi liker bilens frontparti. Fronlyktene, med sin svarte ramme, er både tøffe og eiendommelige. Og det butte panseret gir bilen personlighet.

Det mest interessante med denne biler er imidlertid den gjerrige drivkilden. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.