TEST: Aston Martin V8 Vantage

Vi var litt usikre på hvordan bilen egentlig posisjonerte seg. Nå er vi det ikke lenger: Dette er en rendyrket sportskupé - 100% viet kjøreglede.

Det er ikke noe å legge skjul på: Sommerfuglvinger blafret i mellomgulvet og pulsen hadde en noe høyere takt enn vanlig da denne testen skulle begynne. Det er en ganske spesiell følelse å få overrakt nøklene til en Aston Martin - et av de mest prestisjefylte og eksklusive bilmerkene som finnes - med beskjed om å kjøre den grundig og lenge. Det finnes mer ubehagelige oppdrag...

I 1990 solgte Aston Martin mindre enn 50 biler på et år. I år, 2007, regner produsenten med å overstige 7.000 eksemplarer - i stor grad takket være dagens testbil, V8 Vantage.

Drømmebilen

Vis mer


Undertegnede kan ikke i utgangspunktet hevde å være helt objektiv i forkant av denne testen. For vel 20 år siden allerede var nemlig favoritt-bilmerket Aston Martin, og drømmebilen het V8 Vantage. Det var en stor, tung og mektig GT med en 5,3-liters motor og var en av verdens raskeste, dyreste og mest eksklusive biler.

V8 Vantage er også navnet på bilen vi har testet, men Aston Martin er i dag et industriselskap mens det inntil for 20 år siden hadde en produksjon basert utelukkende på håndverk.

Tøffe tiår

Aston Martin ble grunnlagt rett før den første verdenskrig av Robert Bamford og Lionel Martin. Navnet er en kombinasjon av stedet de to vant sitt første bakkeløp – Aston, og Lionels etternavn. Det var bilsport og sportsbiler som gjaldt fra første stund. Aston Martin deltok for første gang i Le Mans i 1928 og vant der i 1959 med Salvadori og Shelby bak rattet. Det foregikk en minimalistisk og lite lønnsom produksjon av eksklusive sportsbiler gjennom flere tiår, og bedriften holdt ved flere anledninger på å forsvinne for godt.

Årene med Ford

Vis mer


Det var Ford, som gikk inn i selskapet i 1987 og tok det helt over i 1994, som førte den ærverdige engelske bilprodusenten inn i den industrielle æra etter nesten 80 års drift. Salgsvolumet var maksimalt et par hundre eksemplarer per år til slutten av 80-tallet, i 1995 nådde salget 500 biler for første gang takket være DB7, og tallet er nå oppe i over 4.500 eksemplarer. Dette er for en stor del takket være V8 Vantage, som ble lansert i 2005 og som nylig også kom i roadster-utgave.

En ny epoke

Ford solgte Aston Martin til et konsortium ledet av sjefen for bilsportspesialisten Prodrive og bestående av mye kapital fra Midt-Østen, for bare et par måneder siden (mars 2006). Den engelske divaen er dermed igjen blitt uavhengig.

Vis mer


I dag består modellutvalget foruten V8 Vantage av det aldrende flaggskipet Vanquish, som erstattet den forrige generasjonen V8 Vantage, samt den mer moderne DB9, etterfølgeren etter den første "industrielle" Aston: DB7. DB9 dukket opp i 2004 som første modell basert på moderne plattform-teknologi - den såkalte LH-plattformen, i aluminium. V8 Vantage er basert på en forkortet utgave av denne plattformen.

Dagens V8 Vantage er en verdig arvtager til de klassiske Aston-modellene når det gjelder form og design. Bilen er relativt kort (438 centimeter) men bred (187 centimeter) og relativt lav, som seg høver en ekte sportskupé (125 centimeter). Både struktur og karosseri er av aluminium.

Det samme gjelder motoren - selve hjertet i denne sportskupéen av en ny tid.

Les om motor og kjøreegenskaper her.

DinsideMotor (wmv 3 982 kB)