TEST: Årets sensasjon i Golf-klassen - Kia cee'd

Kias slagord er "The Power to surprise". Og dagens test ender med en konklusjon som nok vil overraske mange.

Vi visste allerede at Kia har fått til et bra produkt med nye cee'd - den første bilen som kan skilte med hele syv års garanti. For å finne ut hvor bra den faktisk er har vi først testet den velutstyrte 1,4 EXE-versjonen med 105 hestekrefter.

Ikke redd for konkurranse

Vis mer
Vis mer

Det begynte å ane oss allerede under lanseringen, og våre anelser ble forsterket i anledning presentasjonen av de forskjellige versjonene av Kia cee'd i Norge nylig - dette er en meget seriøs utfordrer i kompaktklassen, som inntil nylig har vært dominert av VW Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307, Ford Focus og Opel Astra. Men kan en koreaner (riktignok utviklet og produsert i Europa), og i dette tilfellet etterfølgeren til den forglemmelige Kia Cerato, være et bedre kjøp enn disse sterke aktørene?
Vel, vi skal forsøke å svare på spørsmålet gjennom denne testen. Vi ville også holde den opp mot biler som ikke er blant bestselgerne, men som vi anser å være blant de beste i klassen - Honda Civic og Mazda 3.

Glem Shuma og Cerato

På kort tid har Kia gjort seg ferdig med to forsøk i denne klassen (forgjengeren, Cerato, kom i 2004!), og har med cee'd mer eller mindre annonsert at "nå er vi klare!" På intet tidspunkt har produsenten annonsert cee'd som "Ceratos etterfølger". Dette er noe helt nytt fra Kia - en bil som er både utviklet og produsert i Europa (fabrikken ligger i Slovakia), og helt i henhold til en grundig analyse av europeiske bilkunders ønsker og behov. For alt om bilens bakgrunn og litt om andre versjoner henviser vi til vår lanseringsartikkel fra desember i fjor (lenke i konklusjonskapitelet).

Bilen for alle

Det at man har ønsket å favne vidt når det gjelder potensiell kundekrets gjenspeiler seg i designen, i dimensjonene og i spesifikasjonne. Det at nordiske kunder er en liten gruppe i europa gjenspeiler seg for eksempel i at lyktespylere glimrer med sitt fravær - en av bilens svært få markante mangler - for oss her på berget. Bilens utforming bærer altså preg av å skulle tekkes de fleste, og etter vårt syn har Kia lykkes ganske bra. Spennende kan bilen ikke kalles, men ingen vil vel oppfatte cee'd som frastøtende.

Fra 200.000 kroner

Kia cee'd er ikke dyr. Prislisten spenner bare fra 200.000 til 250.000 kroner, og alle er helt greit motorisert mens utstyrsnivået er bra fra grunnversjonen. To bensinversjoner (1,4/105 hk og 1,6/115 hk) og en diesel (1,6/90 hk) står på programmet her i Norge. Den største bensinutgaven fås kun med atuomatgir, som forøvrig er utilgjengelig på de andre versjonene.

Vår testbil var en cee'd 1,4 EXE uten ekstrautstyr. Prislapp: 215.000 kroner. Den var altså utstyrt med en 105-hesters bensinmotor. Om motoren og om kjøreegenskaper kan du lese her.