Vis mer

TEST: Arbeidshesten Toyota Hilux

Toyota Hilux lever fortsatt i beste velgående, 30 år etter den kom til Norge for første gang. Nå er den oppdatert med ny motor og automatgir.

Hilux er nærmest symbolet på Toyotas innsats på varebilsiden med fokus på slitestyrke og enkelhet. Den skal tåle tøff bruk lenge fremfor å gi luksusfølelse og høy komfort. De to sistnevnte egenskapene er imidlertid noe bedre ivaretatt i toppmodellen vi nå fikk utlevert for test.

Vi har kjørt Hilux med 3,0-liters dieselmotor, firehjulsdrift, automatgir, fire dører og høyt utstyrsnivå, benevnet ved forkortelsen SR+. Prisen på denne bilen er 366.400 kroner. Billigste Hilux starter på 221.000 kroner, men da får du en 2,5-liters motor med 120 hester, manuelt gir, bakhjulsdrift og liten hytte.

Ulike karosserier

Tre ulike karosseriløsninger finnes, S-Cab, X-Cab og D-Cab. S-Cab har den minste hytten med kun to dører, mens D-Cab som vi har testet har fire dører og et stort lasterom bak forsetene. X-Cab er en mellomløsning med to dører og et lite vindu bak disse. Alle disse kommer som varebil klasse 2. D-Cab kommer i tillegg med bakseter, men da stiger prisen til over 650.000 kroner.

Mye utstyr

Inkludert i utstyrspakken SR+ finner vi ESP, 17-tommers felger, skinnseter, multifunksjonsratt, fartsholder og automatisk klimaanlegg. ESP er for øvrig mangelvare på de fleste biler i denne klassen og det er betryggende at Toyota har fått det på plass i denne bilen. Dessverre er ESP ikke tilgjengelig til de rimeligere variantene.

Hilux ble oppdatert litt tidligere i år og det fikk også visuelle konsekvenser. Støtfanger, grill, tåkelys, lykter er forsiktig endret. I tillegg har baklemmen fått lås. 3,0-literen ble først tilgjengelig i sammenheng med dette til tross for at den har eksistert en stund allerede. Det skyldes at vintertilpasningen av motoren først ble klar nå.

Variert testkjøring

Men så over til selve kjøreopplevelsen. Vi fikk prøvd Hilux både på bare og tørre Oslo-veier og på snødekte fjellveier. Med så stor motor som dette, automatgir og ESP, er dette en morsom opplevelse når kjøreforholdene blir litt tøffere enn vanlig. Men selv om komfortnivået er bedre i denne bilen enn man tradisjonelt forbinder med pickuper av denne typen, er det ennå et godt stykke igjen til personbilegenskaper på veien.



Ikke som en personbil å kjøre

Fjæringen, spesielt bak, er fortsatt veldig stiv og bilen oppleves til tross for høy profil på dekkene som ganske stumpete uten last. Kjøreegenskapene er også så som så. Under normal kjøring på landeveien går det ganske greit med en for biltypen forholdsvis presis styring og lettkjørt oppførsel. Men bilen liker ikke at du kjører fort i svinger og ESP-systemet kan vært litt uforutsigbart og gripe inn for å bremse deg i en sving du føler forholdsvis udramatisk. Her er det like greit å ta det rolig, med andre ord.

Når det gjelder støynivå har man kommet et lite stykke videre og selv med store piggdekk blir det ikke plagsomt mye bråk. Dette er til å leve med også på motorveien, selv om det merkes at man ikke kjører en personbil.

Kraftig motor

3,0-literen har bare fire sylindre og legger ikke skjul på hvilket drivstoff den går på når det kommer til lydbilde. Men også her gjør man fremskritt og oppe i fart med varm motor plages man ikke nevneverdig av motorstøyen.

Med 171 hestekrefter og 360 newtonmeter (343 med manuelt gir) har man nok av krefter. 0-100 går på 11,9 sekunder, men det er i grunn ikke så interessant i en bil som dette. I praksis har man et godt kraftoverskudd i alle lovlige norske hastigheter.

Forbruket ligger på 0,89 liter per mil, med et CO2-utslipp på 236 gram per kilometer.

Automatgir

Vis mer


Automatkassen fungerer bra sammen med dieselmotoren. Den matcher motorens litt røffe karakter bra og gir i tillegg et klart komfortløft. Lavserie er også tilgjengelig for de tyngste takene. I tillegg kan du velge mellom firehjulsdrift og bakhjulsdrift i normal høyserie. Firehjulsdrift gir mer stabil oppførsel, ikke minst på snøen, men egner seg ikke i byen hvor systemet er motvillig til å ta krappe svinger. På snøføre gir firehjulsdrift meget god fremkommelighet, men dessverre er ikke differensialbrems på bakhjulene tilgjengelig til bilene med ESP. Det betyr at du må ofre litt fremkommelighet for sikkerheten ESP gir deg.

Praktisk lasterom

Innvendig er Hilux et ganske greit sted å være, ikke minst med et såpass høyt utstyrsnivå som vår testbil hadde. Lasterommet bak forsetene som finnes i D-Cab-utgaven er svært praktisk og rommer ganske mye. I tillegg holder ting seg tørt. De største gjenstandene må imidlertid legges på planet.

Nyttelast og hengervekt

Dette fører oss inn på et viktig punkt når det gjelder denne biltypen, nemlig lastekapasitet. Hilux har litt lave tall å vise til både når det gjelder nyttelast og tillatt tilhengervekt. Nyttelasten ligger på 690 kilo, noe som er i den lavere enden av skalaen for biler i denne klassen. Tillatt tilhengervekt er 2.250 kilo, noe som også er litt mindre enn de fleste konkurrentene har.

Konklusjon

Vis mer


Hilux er en gjennomarbeidet, solid og bra bil. Med stor dieselmotor og automatgir heves også komfortnivået. ESP er i tillegg et viktig kjøpsargument. De viktigste konkurrentene heter Nissan Navara, Ford Ranger, Isuzu D-Max, Mazda BT-50 og Mitsubishi L200. Hilux plasserer seg prismessig relativt høyt i denne klassen og flere av bilene kan fås med tilsvarende ytelser noe billigere. Eksempelvis koster Isuzu D-Max fra 320.000 kroner med en 3,0-liter med 163 hester og automatgir. Fire dører og firehjulsdrift er da også på plass, men ellers er utstyrsnivået noe lavere. ESP er dessuten ikke tilgjengelig, men D-Max trekker tyngre enn Hilux.

Hilux kan for øvrig også fås med litt mindre utstyr, men samme drivlinje og koster da fra 347.000 kroner. Alt i alt er prisforskjellene såpass små at Hilux neppe er noe dumt valg økonomisk, selv om en del av konkurrentene er noe billigere.

Tenk deg om

Da er heller de lave tallene for nyttelast og tilhengervekt et større problem. Det er med andre ord viktig å kjenne til eget behov før man handler bil i denne klassen. Det gjelder også før man vurderer denne bilklassen i det hele tatt. Det er nemlig fortsatt en del ulemper knyttet til pickuper sammenlignet med personbiler og lavere varebiler.