TEST: Ansiktsløftet Accord med dieselmotor

Honda Accord har helt siden starten i 2003 vært en kompetent mellomklassebil. I Norge har imidlertid salget aldri tatt helt av. Nå håper Honda-importøren at ansiktsløftning og ny dieselmotor skal gjøre susen.

Vis mer


Dagens Honda Accord, syvende generasjon, kom til Norge våren 2003. Vi falt spesielt for stasjonsvognutgaven, som kunne skilte med både sportslige kjøreegenskaper og et kjempestort lasterom.

Accord-salget har imidlertid aldri tatt av her i landet og har ligget på pluss/minus 300 biler i året. Sammenlignet med storselgere som Toyota Avensis og Volkswagen Passat er dette svake tall.

Store og dyre motorer

Det er flere årsaker til at dagens Accord aldri har slått an i Norge. Hovedårsaken er sannsynligvis det svake motorutvalget. Accord har for eksempel, i motsetning til de fleste konkurrentene, manglet moderate og avgiftsgunstige motoralternativer. Minste motoralternativ har vært en 2,0-liter som yter hele 155 hestekrefter. Denne har fått hard medfart i det norske avgiftsystemet og utløser nesten 90.000 kroner i effekt- og slagvolumavgift.

Vis mer


Dette i motsetning til for eksempel Volkswagen Passat, som er tilgjengelig med en 1,6-liters 102-hester. Sistnevnte slipper unna med rundt 40.000 kroner i tilsvarende avgift.

Accord har i tillegg manglet en dieselmotor her i landet. De siste årene har diesel blitt stadig mer populært og i 2005 valgte nesten fire av ti norske nybilkjøpere å satse på nettopp dieselmotor.

Manglende stasjonsvogn-historie

Honda Accord sliter i tillegg med et historisk problem. Honda har nemlig ikke hatt tradisjon for å produsere store stasjonsvogner. Dermed er ikke Honda-nettsidene eller -forhandleren det første stedet mange oppsøker når de er på jakt etter stasjonsvogn. I stedet har Honda måttet kjempe seg frem til nye kunder i konkurranse med etablerte stasjonsvognmerker som Ford, Opel, Toyota og Volkswagen.

Ble fort gammel

Vis mer


Da syvende generasjon Accord ankom Norge våren 2003, fremsto den som en moderne bil. Men fordi designen er relativt ukomplisert, tok det ikke lang tid før bilen fremsto som litt kjedelig, ikke minst bilens frontparti. Dette har åpenbart også Honda innsett - det er nemlig fronten som har gjennomgått de største endringene i sammenheng med ansiktsløftingen som nå er gjennomført.

Mer avansert

Blant annet har grillen blitt bredere, samtidig som den har blitt utrustet med en kraftig, forkrommet spile. Sistnevnte "bærer" nå Honda-emblemet og medvirker til at Accord-fronten nå fremstår som mer sofistikert og spennende. Frontlyktene har stort sett beholdt formen, men har fått ny, mer tidsriktig innmat og klarere lykteglass.

Også selve støtfangeren er skiftet ut, til fordel for en morskere og mer dynamisk variant. Det sentrale luftinntaket er nå mer markert og de to mindre luftinntakene på siden har blitt mindre og mer sportsbilaktige.

Lengre og lakkerte takskinner

Hekken er relativt uforandret, både på sedan- og stasjonsvognutgaven. Stasjonsvognen har imidlertid fått en ny toppspoiler, nye kromlister rundt sidevinduene samt nye og lengre takskinner. Sistnevnte er nå lakkert og har blitt standardutstyr.

Mer utstyr

Vis mer


Heller ikke interiøret har fått være helt i fred. Instrumentpanel og ratt er byttet ut med reviderte varianter og nytt utstyr har kommet til. Blant annet har Accord fått en rattbetjent kjørecomputer og et automatisk nedblendbart bakspeil som standardutstyr. Endringene i interiøret medvirker til at Accord-interiøret i enda større grad enn tidligere fremstår som moderne, velutsyrt og brukervennlig.

Stadig flere merker får diesel

Som de fleste DinSide-lesere har fått med seg, har vi mast mye om dieselmotorer de siste årene. Bakgrunnen for alt maset om diesel er den revolusjonen dieselmotoren har vært gjennom, noe som i sin tur har ført til at dieselsalget har tatt helt av på det europeiske kontinentet - og etterhvert også i Norge. Dieselrevolusjonen har tvunget verdens bilprodusenter til å ta diesel på alvor, noe som blant annet har gitt seg utslag i at de aller fleste produsenter har kommet opp med dieselmotorer. Blant disse er Jaguar, Lexus, Cadillac og diverse andre amerikanske merker, som inntil for kort tid siden kun satset på bensinmotorer.

Sent ute

Vis mer


Honda har vært en sinke på dieselfronten og kom med sin første dieselmotor så sent som i 2003. Denne 2,2-liters motoren ble plassert i Accord, men diesel-Accorden ble ikke markedsført her i landet. Vi fikk dermed ikke stifte bekjentskap med Honda-dieselen før våren 2005, da motoren fikk plass i Hondas bestselger - CR-V.

Sivilisert

Men nå, i sammenheng med ansiktsløftingen, er Accord altså omsider tilgjengelig med dieselmotor. Og ikke noen hvilken som helst dieselmotor heller. Her snakker vi nemlig om en av de mest siviliserte diesel-kraftkildene som noen gang er plassert under et bilpanser. Les mer om 2.2 i-CDTi-motoren her.