TEST: Alfa Romeo Spider - mer enn posør

Det er sjelden vi kjører biler som vekker like mye oppmerksomhet som det en Alfa Romeo Spider gjør. Men den forhjulstrukne roadsteren duger også utenfor catwalken.

Alfa Romeo Spider er basert på den vakre kupeen Brera som vi testet i fjor sommer. Brera i sin tur bygger på en modifisert utgave av plattformen til mellomklassebilen 159. Alle disse tre bilene er altså ganske nært beslektet. Ikke minst merkes dette i interiøret hvor dashbord og instrumenter er identiske.

Ikke bakseter

Utvendig er forskjellen naturligvis mye større, og Brera og Spider er en god del kortere, og kanskje mer klumpete, enn den litt slankere 159. Mens Brera har noen provisoriske bakseter for nødbruk, har man valgt å kaste ut disse i Spider som dermed er en ekte toseter.

Blikkfang

Vis mer


Selv om den tekniske basisen gir bilen litt andre proporsjoner enn klassiske roadstere som BMW Z4 og Honda S2000, hvor føreren nærmest sitter på bakhjulene, er Spider en bil folk både snur seg og roper etter. Spesielt med taket der det skal være, nedfoldet mellom setene og bagasjerommet, vekker den italienske toseteren mye oppmerksomhet.

Vakker

Design er og blir en subjektiv sak, så vi skal la det være opptil den enkelte å bedømme utseendet selv, men vi kan i alle fall konkludere med at de aller fleste synes dette er en svært vakker bil. Ikke minst den lave og aggressive fronten med de karakteristiske frontlyktene og den Alfa-typiske grillen, må sies å være blant de mer vellykkede designelementene.

Best med taket nede

Vis mer


Hekken er heller ikke beskjeden med fire enderør montert sammen med en ganske betydelig vinge helt nederst under skiltplaten. På toppen av hekken finner vi en liten spoilerleppe som avslutter et langt, flatt parti bak de krommede veltebøylene. I profil gjør Spider seg i våre øyne best med taket nede. Med den svarte kalesjen oppe virker Spider noe stutt.

Minste motor

Men, som antydet i overskriften kan Spider mer enn å posere. Vi har kjørt versjonen med forhjulstrekk og den minste motoren, 2,2 JTS med 185 hestekrefter, som starter på 570.000 kroner. Det finnes også en større motor kombinert med firehjulstrekk, 3,2 JTS med 260 hester, men for denne må du ut med hele 300.000 kroner ekstra.

Hvordan klarer Spider seg med fire sylindre og trekk kun på forhjulene? Les mer om det under motor og kjøreegenskaper.