TEST: Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT kom til landet for ikke lenge siden og er erstatteren for GTV. Vi har kjørt en basismodell med 165 hestekrefter, og den italienske følelsen er umiddlebart på plass når man sklir inn bak rattet.


Alfa Romeo GT ble vist i Geneve i 2003 og ble lansert på markeder i Europa høsten 2003, men det tok dessverre to år før importøren fikk bilen til Norge. Det var nemlig først i vår vi kunne kjøre GT her hjemme på norsk jord og ventingen har ikke vært forgjeves. Dette er virklig en bil som appellerer til de som har gått lei av A4-bilene. Nå mener vi ikke bare Audi A4, men alle A4 biler.

3 motorer

Alfa Romeo GT kommer med 3 forskjellige motorer, hvorav den ene er en dieselmotor. Det er den velkjente 1,9-literen som sitter i en rekke biler fra Fiat og GM. Denne motoren yter 150 hestekrefter og befinner seg ikke i den norske prislisten. Det er to bensinmotorer med henholdsvis 165 og 240 hestekrefter som det skal satses på her hjemme.

Salget av Alfa Romeo har mildt sagt vært labert de siste årene, men nå er Alfa i startgropa med en modelloffensiv. Dieselmotorer, firehjulsdrift og høy bakkeklaring er på markedet og helt nye modeller kommer. GT har vi kjørt nå, og det er ikke lenge før 159 skal kjøres. På slutten av året kommer også Brera. Det er med andre ord mye å se fram til.

Mer om motor og kjøreegenskaper i Alfa GT finner du her.