<b>NY MOTOR:</b> Ny motor skal gjøre Giulietta aktuell ennå noen år fremover. Dieselen på 140 hester er mer enn kvikk nok. Foto: RUNE M. NESHEIM
NY MOTOR: Ny motor skal gjøre Giulietta aktuell ennå noen år fremover. Dieselen på 140 hester er mer enn kvikk nok. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

TEST: Alfa Romeo Giulietta er oppgradert

Italieneren drikker mindre, har tatt seg en dusj og rullet på ny deo.

Alfa Romeo er litt på stedet hvil om dagen. Mens vi venter på splitter nye og spennende modeller, må Alfistiene nøye seg med lille MiTo og Giulietta.

Kampen i Golf-segmentet er knallhardt. VW Golf er fortsatt malen alle strekker seg etter. Den byr på akkurat passe av alt og er vanskelig å slå. Peugeot 308 leverer komfort til lavpris, Nissan Pulsar leverer stort baksete og ukompliserte kjøreegenskaper og Ford Focus er best i klassen på kjøreglede.

I dette markedet er Alfa Romeo sitt trumfkort særegen design og italienske følelser, men fra nyttår og frem til 1. oktober er det kun blitt registrert 74 Giulietta i Norge.

Stiligere inni

Giulietta har vært i markedet siden 2010. Nylig fikk den en aldri så liten retouch for å holde ut i markedet ennå noen år. Det viktigste er et oppdatert interiør og nye motorer. Støynivået skal være redusert, utstyrspakkene fintunet og ser du nøye etter, finner du små styling-endringer.

ENKELT: Når du har lastet inn kanaler og mobiltelefonen din, er det bare å tute og kjøre. Synd ikke kanalvelgeren på rattet kan settes opp mot forhåndsvalgte kanaler. Det må gjøres på skjermen. Foto: RUNE M. NESHEIM
MØBLERT: Det finnes flere innbydende fargevalg for de som vil unngå "fifty shades of gray". Foto: RUNE M. NESHEIM
ROLIG: Kule målere og bedagelig turtall på 1.300 omdreininger i 80. Foto: RUNE M. NESHEIM
FINT: Om alle hadde vært like flinke på detaljer. Foto: RUNE M. NESHEIM
SMÅPIRK: Knappene som brukes mest bør plasseres ytterst. Her er både volum og kanalvalg (på høyre side) innerst og vanskeligst tilgjengelig. Foto: RUNE M. NESHEIM
DUNDERANLEGG: Er du det minste glad i musikk, velger du dette anlegget for 7.900 kroner. Rampete lydbilde. Foto: RUNE M. NESHEIM
LUKSUS:Elektriske seter på begge sider med varme og minne. Bra sidestøtte, men de lengste ønsker mer vipp i front. Foto: RUNE M. NESHEIM


Modellrekken starter med basismodellen Progression, fulgt av Distingtive. Sistnevnte er tilgjengelig i flere pakker. Alle modellene har en 5-tommers skjerm som standard.

Sport pack har mørke ruter, sportsunderstell, sideskjørt, sportspedaler,
dashboard i sportsfinish, kromdetaljer, mørke lykter og mørkt taktrekk.

Visibility pack har regnsensor - automatisk avblendbart innvendig speil og Premium pack med adaptive Bi-Xenon, Panorama soltak og Bose stereoanlegg.

De nye lysene gir deg dobbelt så bra sikt.

Giulietta får du fra hyggelige 269.900, men vår diesel med både Premium- og Visibility-pakke koster hele 394.000.

Særegenheter

Giulietta gir generelt et bra inntrykk, men man ser ofte artige særtrekk hos små fabrikanter. Som at clutch-beinet stadig tar oppi teppet over pedalen og at den tykke blinklyshendelen er for langt unna rattet og at man blinker med blinklyset halvparten av alle ganger man blender opp eller ned med lyset.

En annen kuriosa: Et av verdens dypeste hanskerom.

Denne har også et gigastort hanskerom.

Sitter bra

Stolene er elektrisk justerbare. Lange får god plass, men mangler litt lårstøtte foran. Rattet lar seg trekke akkurat nok tilbake, selv om jeg hadde vært glad for et par centimeter mer. Kløtsjen trenger et par minutters tilvenning, men hjelpes av bakkestartshjelpen.

BÆRRE LÆKKERT: Italienerne er gode på lekre interiør, men noen blemmer gjør de. Blinklyshendelen for eksempel, og litt trang plass til svære bein i fotbrønnen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Velger du navigasjon, får du en 6,5-tommers skjerm. Alle selges selvfølgelig med DAB+. Et lite skår i gleden er at man ikke får bladd seg opp og ned i forhåndsvalgte kanaler med rattbetjeningen. Da må du bruke berøringsskjermen.

Mangler litt

For 400.000 kroner forventer man at de adaptive lysene, som for øvrig lyser fantastisk bra, også blender ned selv. Vi er også blitt vant til at cruisekontrollen viser fart i en eller annen form i instrumentpanelet.

Alfa har verdens enkleste cruisehendel i bruk, og det er fint, for den er ikke tilgjengelig med adaptiv fartsholder.

Gjerrigere og sprekere

Den viktigste nyheten er den oppgraderte toliters dieselmotoren. Lavere utslipp og høyere vekt er stikkord. Jeg har ikke kjørt forgjengeren, men nykommeren er ti hester sterkere og forbruket skal ha gått ned fra 0,45 til 0,41 ved blandet kjøring.

NYHETEN: Det er motoren som er det store nye ved Giulietta. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det stemmer selvfølgelig ikke i virkeligheten når man kjører Alfa. Bytter du over til dynamisk kjøreopplevelse, får du mindre servohjelp på rattet, forvarmede bremser, en overfølsom gasspedal og en wastegate som tar bedre vare på turbotrykket. I tillegg sørger den for at den aktive differensialen klyper raskere når du mister grepet på innerhjulet.

Stabiliseringsprogrammet tillater også mer bøllekjøring. Det sier seg selv at forbruket blir noe høyere enn i EU-syklusen.

DNA: Alfas signaturknapp. Dynamic gjør bilen hissig, Naturale kjører økonomisk og All weather gjør den silkemyk på vinterføre. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


DNA-knappen gir Giulietta forresten tre biler i en. I normalmodus, dukker det opp et løv i det pikslete instrumentdisplayet. Den blir snillere mot miljøet, blir lett på rattet og får en gasspedal man kan leve med hver dag. Det er her du vil ha den innstilt.

I tillegg har den et vinterprogram. Da jobber differensialen for å sikre både stabilitet og grep. Ellers er innstillingene ganske like som i normalmodus.

Konge på dårlige fylkesveier

Alfa ønsker å fremstå som et sportslig alternativ. McPherson foran og Multilink bak gir bra vilkår for å få det til. 140-hesteren oppleves "passe" sprek. Akslerasjonstider på linje med forrige generasjon 170 hesters Octavia RS er ikke ille, og den tar litt ekstra i ved 1750 omdreininger da den når maks dreiemoment. Over 4.000 mister den orken, men det gjør de fleste i klassen.

SPORTSLIG SNITT: Du sitter ikke i men oppå, men Alfa har virkelig truffet med styrefølelse og demperoppsett. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Understellet overrasker positivt. Den kjøre som bildene antyder. Den står litt høyt på fjærene og det er god plass fra gulvet og opp til seteputa, så det er ingen Alfa 4C du kjører.

Den kan oppleves myk når det går sakte, og fremprovoserer du krengning, kan man tro stabilisatorstagene er i mykeste laget. Men når du koster på litt, strammer det hele seg opp.

Sammen med responsiv styring, kjører du akkurat den veien du har staket deg ut gjennom svingen. Alfa vil nok fremheve den aktive diffen, og hvem vet - kanskje den har æren for noe av det.

Den er myk nok til å beholde komfort når du kjører over manglene vedlikeholdte veier, men akkurat stram nok til at de bilglade av oss trives bak rattet. Med andre ord et vellykket chassis.

Den understyrer på forhjulstrekkervis når den provoseres, men hekken setter seg fint når du går på ut av sving, nesten slik BMW-eiere har vent seg til og verdsetter. På svingete veier med utfordrende grep, kjenner man i rattet hvordan kreftene fordeles mellom hjula. Involverende.

Men pass på speedometeret. Du merker ikke farta godt i denne bilen, så nåla har en tendens til å havne høyere enn husholdningsbudsjettet synes er ok.

LIGNER INGEN ANDRE: Ikke alle er like begeistret for at Alfa til stadighet glemmer at bien skal ha registreringsnummer, men den kan i allefall skilte med særpreg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Grei nok

Med en direkte sammenligning mot konkurrentene vil Giulietta føles bittelitt utdatert på detaljer, og slås av Golf på det aller meste. Den er ikke like gjerrig, går litt dårligere, litt mindre plass, litt mindre utstyr og bittelitt dyrere. Det som avgjør om du vil ha en, avhenger av om du vil skille deg ut eller ikke. Du svelger ikke mange kameler ved å velge en.

MERKEVAREBYGGEREN: Det er slik Alfa Romeo ser for seg fremtiden. Jeg ville gjerne sett litt mer av det i Giulietta. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Alfa Romeo Giulietta
Tekniske dataAlfa Romeo Giulietta JDT
Motor:2,0 turbo
Drivstoff:Diesel
Effekt:150 hk
Ved o/min:3750
Moment:380 Nm
Ved o/min:1750
0-100 km/t8,8
Toppfart:205
Forbruk l/mil:0,42
Co2 g/km:110
Lengde:4351 mm
Bredde:1798 mm
Høyde:1465 mm
Vekt:1320 kg
Tilhengervekt:1300 kg
Bagasjerom:350 liter
Pris fra:329 900 kr
Pris denne bilen:394 300 kr