TEST: Alfa Romeo 159: Stasjonsvognutgaven

Er den like velkjørende som sedan-utgaven? Er bakseteplassen bedre? Og lasterommet stort nok? Vi var hadde mange spørsmål på blokken da vi reiste for å hente Alfa Romeo Sportwagon.

Vis mer


Sedan-utgaven av Alfa Romeo 159 ble introdusert i Norge i november 2005 og vi lot oss den gangen imponere over den vakre italieneren. 159 kunne nemlig skilte med en herlig design, et lekkert interiør, høy kvalitetsfølelse og nydelige kjøreegenskaper. Vi konkluderte derfor med at 159 fortjener premium-betegnelsen og at den er et reelt alternativ til biler som Audi A4 og BMW 3-serie.

Stasjonsvognen mest interessant

Sedaner selger imidlertid stadig dårligere her i landet og er nå nede i rundt åtte prosent av det totale personbilsalget. Dette i motsetning til stasjonsvogneer, som i 2005 hadde en markedsandel på nesten 35 prosent. Det betyr at omlag hver tredje norske nybilkunde velger nettopp en stasjonsvogn.

Her i landet er med andre ord stasjonsvogn-utgaven av 159, den såkalte Sportwagon, en langt mer interessant bil enn sin toeggede tvilling med bagasjelokk. Vi har derfor ventet i spenning på stasjonsvogn-versjonen, som ble lansert i sommer.

Like vakker forfra

Vis mer


Vi skal snart forteller deg om Sportwagon imponerte oss like mye som sedan-versjonen. Først tar vi imidlertid en kikk på bilens utseende. Den som hadde fryktet at stasjonsvogn-utgaven designmessig skulle bli et gjesp sammenlignet med sedan-utgaven, kan nemlig puste ut.

For det første er fronten, ikke overraskende, identisk med sedan-utgavens. Det betyr at også stasjonsvogn-utgaven kan skilte med en vertikal, uvanlig lekker grill, omkranset av hele åtte runde lykter. Også dørene er nærmest identiske, noe som blant annet innebærer pilformede dørhåndtak, en markert profil i dørenes øvre del og fravær av beskyttelseslister.

Mange felles kjennetegn

Vis mer


Det som er mer overraskende, er at også hekken er svært lik den vi kjenner fra sedanen. Blant annet er både bakfanger og baklykter identiske. Det samme gjelder plassering av logo, emblemer, reflekser og registreringsmerke.

Det er dermed først fra baklyktene og opp at stasjonsvognen får sin egen identitet, noe som blant annet innebærer takskinner, topp-spoiler, bakrutevisker og fravær av en sentralt plassert profil like over logoen. Vi mener Alfa Romeos designere har lyktes svært godt også med Sportwagon og at bilen fremstår som en av markedets desidert lekreste stasjonsvogner.

Fra 363.000 kroner

Vis mer


Den nye stasjonsvognen, som forøvrig offisielt kalles Alfa 159 Sportwagon (uten Romeo-betegnelsen), kan leveres med syv motoralternativer, hvorav fire bensinmotorer. Rimeligste bensinalternativ kalles 1.8 MPI og yter 140 hestekrefter. Med denne motoren under panseret koster bilen 363.000 kroner, 20.000 kroner mer enn sedan-versjonen. For denne prisen får man topp-utstyrsnivået Distincitive. Den norske importøren har utelukkende valgt å satse på nettopp dette og lavere utstyrsnivåer er kun tilgjengelig på bestilling.

1,9 JTS, 2.2 JTS og 3.2 JTS

Neste bensinalternativ heter 1.9 JTS og produserer 160 hestekrefter (420.000 kr). Det var denne motoren som satt under panseret første gang vi testet 159. I tillegg kommer 2.2 JTS (185 hk) (480.000 kr) og den sekssylindrede råtassen 3.2 JTS (260 hk) (770.000 kr).

1.9 JTD 8V, 1.9 JTD 16V og 2.4 JTD

Den friskeste dieselmotoren heter 2.4 JTD (200 hk), men blir dessverre svært dyr her i landet (570.000 kr). De fleste potensielle 159-kunder vil derfor måtte nøye seg med å velge en av de to såkalte 1.9 JTD-motorene. Disse yter henholdsvis 120 og 150 hestekrefter og er de samme kraftkildene som vi kjenner fra en rekke Opel-modeller, Saab 9-3 og Cadillac BLS.

383.000 kroner

Vis mer


For 150-hestersversjonen, som har fire ventiler per sylinder, må du ut med 430.000 kroner. Dersom du er villig til å nøye deg med åtte ventiler og 120 hestekrefter slipper du imidlertid unna med 383.000, noe som innebærer en besparelse på 47.000 kroner. Det er nettopp 120-hesteren vi har tatt for oss denne gangen. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.