TEST: Alfa Brera - skjønnheten uten udyret

Alfa Romeo har etter vår mening disket opp med sin vakreste bil på lenge med nye Brera. Vi tar forbehold for den klassiske skjønnheten 8C Competizione som nylig ble vist i Paris. Italienerne har heldigvis ikke glemt vakker design. Vi testet Brera for å finne ut om bilen også har de andre egenskapene man forbinder med en ekte Alfa Romeo.

Vis mer
Vis mer


Spenstige kupéer er tradisjon hos Alfa Romeo. Således er Brera en verdig arvtaker etter Giulia/Giulietta eller GTV. Denne 2+2-kupéen plasserer seg hakket over GT, en fireseters kupé basert på Alfa 156, i Alfas produkspekter. Brera ble først vist i form av en spektakulær konseptbil på bilutstillingen i Frankfurt for tre år siden, og den - tross alt - mer jordnære produksjonsmodellen ble lansert i fjor høst. Men for et syn!

Spenstig og muskuløst

I forhold til forgjengeren GTV, som i løpet av ti år ble solgt i 76.000 eksemplarer, er Brera noe større og har et mer uttrykksfullt formspråk. Det er sjelden det er så stor enighet om at en bil er vakker - Giugiaro har utvilsomt lykkes med sin oppfølging og modernisering av ånden bak designen til Bertones fordums kreasjoner. Den selvsikkert aggressive fronten med sine trapesoide luftinntak og seks frontlykter og Alfa-skjoldet i midten er umiddelbart gjenkjennbar når den dukker opp i bakspeilet. Profilen er sammenkrøpet og muskuløs og uttrykker et stort energipotensiale. Bakenden, som henspiller på klassiske Giulietta Sprint, utstråler kraft. Hekken domineres av den V-formede bakruten, de store baklyktene og de fire enderørende integrert i støtfangeren.

Vis mer


Tre motorer

Alfa-fans håpet at produksjons-Breraen skulle få bakhjulsdrift og V8-motor. Det ble mer prosaisk til at bilen, som er basert på Alfa 159, fikk forhjulsdrift og et utvalg av motorer fra sistnevnte. Brera er tilgjengelig med en dieselmotor, en 2,4-liters JTD som yter 200 hestekrefter. Bensinmotorer finnes det en fire- og en seks-sylindret versjon av, begge basert på GM-aggregater. 3,2-liters V6-versjonen, som kommer med firehjulsdrift standard, produserer 260 hestekrefter, mens den firesylindrede 2,2-litersmotoren yter 185. Det er sistnevnte som var å finne under panseret i testbilen vår, en 2,2 JTS Sky View til 540.000 kroner. Om en motor som både skuffer og gleder, samt om dynamiske kjøreegenskaper kan du lese her.