TEST: Alfa 159 JTD 8V Distinctive

Før jul testet vi nye Alfa 159 for første gang og satt igjen med et overveiende positivt inntrykk. Alfa tilhører nå premiumklassen. Dette medfører forpliktelser, og testerne vil stille større krav. Denne testen tar for seg grunnmotoriseringen med dieseldrift: 1,9 JTDm med åtte ventiler og 120 hestekrefter.

Vis mer
Vis mer


Det har alltid vært noe spesielt med Alfa Romeo. I etterkrigsårene var det et av de mest prestisjefylte merkenavnene man kunne tenke seg, og til godt ut på 60-tallet var det fortsatt en viss aura over de italienske bilene; de utstrålte karakter, sportslighet, hissighet og stil. De seneste årene har vi ant en retur til merkets opprinnelige verdier, og dette blir nå bekreftet i stor grad. Verden har forandret seg og bilistenes krav og behov, og også Alfa må ta hensyn til det. Allikevel synes vi de i stadig større grad greier å gi sine produkter den originale Alfa-karakteren.

Solid inntrykk

Nye 159 har også en del karakteristikker man ikke nødvendigvis forbandt med merket tidligere, for eksempel det robuste og solide inntrykket bilen gir, den fine finishen og kvalitetsopplevelsen og fraværet av støy - Alfa 159 er en stillegående bil. Karrosseriets stivhet er noe Alfa understreker; for spesielt interesserte 180.000 daNm/rad, hvilket ifølge Teknisk Ukeblad bare overgås av de nyeste bilene fra Volvo. Ingen dårlig referanse. Forøvrig har bilen, som første Alfa, oppnådd fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest. Ulempene ved en så forseggjort konstruksjon og en så fremtredende rolle for design er at plassfølelse og utsyn kunne vært bedre. Spesielt plassutnyttelsen er ikke optimal, men 159 er en adskillig større bil enn forgjengeren 156 og fire voksne kan reise bekvemt i denne bilen. Uansett, er det et laste-esel man trenger, velger man ikke Alfa.

Vis mer


Sedan og stasjonsvogn

I motsetning til i desember er nå 159-familien temmelig komplett med et bredt utvalg i motorer og muligheten for å velge mellom sedan og stasjonsvogn. (Vi har lenke til prøvekjøringen av stasjonsvognen i konklusjonskapitelet). Rimeligste Alfa 159 er 1,8 MPI Progression med bensinmotor på 140 hestekrefter (Se vår dom i konklusjonen) og topputgaven er 3,2 JTS Distinctive med V6-motor på 260 hestekrefter og firehjulsdrift, med en prislapp på 770.000 kroner for stasjonsvognutgaven Sportwagon.

Testen i dag tar for seg den "normale" dieselmotoriserte sedanen til 363.000 kroner. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.