<b>DAB I BIL:</b> DAB+ blir innført i 2017. Vi tester 8 stk. DAB+ adaptere til bil. Foto: MARTE NESHEIM
DAB I BIL: DAB+ blir innført i 2017. Vi tester 8 stk. DAB+ adaptere til bil. Foto: MARTE NESHEIMVis mer

TEST: 8 Dab+ adaptere

Er dyrest det beste?

i 2017 kan nasjonale FM-nett bli slukket. NRK legger etterhvert mange egne kanaler kun på DAB+. De som eksempelvis vil høre P13 og P1+ i bilen har ikke noe valg.

De må bytte bil eller montere DAB. Heldigvis finnes det både bra og enkle løsninger, for deg som ønsker DAB+.

Det finnes utallige løsninger for deg som ønsker DAB+ i bilen. Vi testet løsninger først og fremst for biler med integrert radio UTEN optisk tilkobling.

Har bilen en ordinær DIN-spiller (standard størrelse på bilstereo), er det enklere og billigere å bare bytte til en moderne spiller med DAB+ og ennå flere funksjoner.

Sjekk mer om komplette løsninger her.


Har du nyere bil med multimediaskjerm som for eksempel BMW og Audi, finnes det bokser som er enkle å montere og som integreres i bilens menysystemer, usynlige og uten ekstra knapper.

Vi har sett nærmere på to av løsningene.

Har du derimot en nesten ny bil med vanlig DAB-radio, ikke DAB+, er du nødt til å bytte hele enheten. Dette gjelder som oftest i dyre luksusbiler der multimedia-anlegget er en del av hele bilens elektronikk. Det koster flesk å bytte… Dessverre.

Bor du på områder med utfordrende signalforhold, er du helt avhengig av en bra antenne og riktig montering.

Produktene:

SENZ SCABT214: 1.299 kroner

SENZ SCABT214: Enkel montering og en av to i testen som tilbyr handsfree telefontilkobling. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering ti minutter. Norsk bruksanvisning. Man bør skumme gjennom, men må ikke. Handsfree via Blåtann. Telefon enten på intern høyttaler eller bilens lydanlegg. Kan tilkoble eksterne lydkilder via Blåtann. Har ekstra USB-utgang i sigarettenneruttaket for lading av eksterne lydkilder. Oversiktlig kanalliste. Enkelt å lagre opptil 30 kanaler på fast plass. Bare AUX ut kontakt.

Montering
Autoscanning umiddelbart og ble fort ferdig. Fant 40 kanaler.

SENZ SCABT214: Med ett enkelt trykk får du kanalliste for forhåndsvalgte kanaler. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I bruk
Den bruker cirka fem sekunder på å slå seg på når den får strøm. Bytter kanal lynraskt, lett å lagre minne, men forhåndslagrede kanaler er litt tungvinte å velge. Trykk grønn knapp, vri på knott til ønsket kanal og trykk grønn knapp igjen.

Nesten identisk metode om man velger fra kanallisten, men da trykker man på Meny-knotten i stedet. Du kan også «surfe» bare ved å vri rattet, men du husker aldri rekkefølgen på kanalene.
Den litt dårlige funksjonaliteten fungerer bedre om du får plassert den slik at armen kan hvile på armlenet når du betjener den.

Signaler
Bra signaler over alt. Faller ut i eldre tunneler.

Telefon
Blåtann sliter med å koble seg opp. Måtte gi opp iPhone, men fikk sporadisk kontakt med HTC. Når den fungerte, var den eksemplarisk å snakke med.

Telefon betjenes med grønn Preset-knappen. Trykk for å ta og legge på. Et langt trykk for å avvise. Bruker bilens høyttalere.

Eksterne lydkilder
AUX-kabelen kan programmeres til enten inngang eller utgang. Du kan koble til eksterne lydkilder med AUX-kabel eller blåtann. Da sendes lyden videre til radioen via FM-senderen.

Lydkvalitet
Ingen ekstern støy ved bruk av AUX. Det kan forekomme med FM, men den har bare bittelitt spinklere lyd.

Testresultat

Senz SCABT214

Rask og enkel montering. Bra lydsignal. Liste for alle kanaler og forhåndsvalg. Kan endre farge som matcher bilen.

Knotete betjening for forhåndsvalgte kanaler.

Kranglete Blåtannforbindelse. For mange ledninger. Askebegeret konstant oppe.


Power PCAD014: 649 kroner

POWER PCAD014: Ingen inngrep i bilen. Enklere blir det ikke. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering fem minutter. Norsk bruksanvisning. Du trenger ikke lese den. Enkel, kun fire knapper. Kan spille av fra eksterne lydkilder via USB. Ingen mulighet for å lagre kanaler. Den lader en rekke enheter takket være USB med flere kontakter. Både AUX inn og UT-kontakt.

Montering
Du putter foten i strømuttaket og den foretar autoscanning ved første
tilkobling. Den gir marginalt bedre lyd med AUX, men det gir en ekstra ledning, så vi hadde droppet det. Den har en skjemmende ledningsantenne som festes med sugekopp. Fordelen er at det er enkelt å flytte fra bil til bil.

I bruk
Den bruker bare et par sekunder på aktivering når tenning slås på. Bytter kanal lynraskt. Grei betjening. Dessverre ingen mulighet for forhåndslagring, så her må du bla. Kanalene med signal sorterer seg først i kanallisten. Det lille displayet viser to sett med tilgjengelige kanaler. En viser hvilken kanal av alle du har søkt opp, og en viser hvilken kanal av de du har som er tilgjengelig.

POWER: Den enkleste og billigste løsningen. Ingen favorittliste, men derimot superenkel å montere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Signaler
Den leveres med en ledning som festes med sugekopper. Veldig enkelt, lite elegant. Signalene var overraskende bra.

Lydkvalitet
Når man veksler mellom bilens egen FM-radio og Power1, er sistnevntes lyd høyere. Den gir faktisk bedre lyd enn i originalradioen også.

Testresultat

Power PCAD014

Billig. Veldig enkelt oppsett. Lett å bruke, bra lyd. Lar seg enkelt flytte til andre biler. Kan endre farge som matcher bilen.

Ikke handsfree-løsning. Plasseringen kommer i konflikt med girstanga i min bil. Opptar sigarettenneruttaket. Askebegeret konstant oppe.


Tiny Audio C2+: 795 kroner

TINY C2+: Ingen inngrep i bilen. Enklere blir det ikke. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering fem minutter. Norsk bruksanvisning. Du trenger ikke lese den. Enkel, kun fire knapper. Kan spille av fra eksterne lydkilder via USB. Ingen mulighet for å lagre kanaler. Den lader en rekke enheter takket være USB med flere kontakter. Både AUX inn og UT-kontakt.

Montering
Du putter foten i strømuttaket og den foretar auto-scanning ved første tilkobling. Den gir marginalt bedre lyd med AUX, men det gir en ekstra ledning, så vi hadde droppet det.

Den har en skjemmende ledningsantenne som festes med sugekopp. Fordelen er at det er enkelt å flytte fra bil til bil.

I bruk
Den bruker bare et par sekunder på aktivering når tenning slås på. Bytter kanal lynraskt. Grei betjening. Dessverre ingen mulighet for forhåndslagring, så her må du bla. Kanalene med signal sorterer seg først i kanallisten. Det lille displayet viser to sett med tilgjengelige kanaler. En viser en hvilken kanal av alle du har søkt opp, og en som viser hvilken kanal av de du har tilgjengelig.

TINY C2+: Den enkleste og billigste løsningen. Ingen favorittliste, men derimot superenkel å montere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




Signaler
Den leveres med en ledning som festes med sugekopper. Veldig enkelt, lite elegant. Signalene var overraskende bra.

Lydkvalitet
Når man veksler mellom bilens egen FM-radio og Power1, er sistnevntes lyd høyere. Den gir faktisk bedre lyd enn i originalradioen også.

Testresultat

Tiny Audio C2+

Veldig enkelt oppsett. Lett å bruke, bra lyd. Lar seg enkelt flytte til andre biler. Kan endre farge som matcher bilen.

Ikke handsfree-løsning. Plasseringen kommer i konflikt med girstanga i min bil. Opptar sigarettenneruttaket. Askebegeret konstant oppe.


Tiny Audio C3: 1.193 kroner

TINY C3: Ikke overveldende mange deler. Enkel å montere og best antenne i testen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering ti minutter. Norsk bruksanvisning. Man bør skumme gjennom bruksanvisningen, men må ikke. Handsfree via Blåtann. Intern høyttaler eller bilens lydanlegg. Kan koble til eksterne lydkilder via Bluethooth. Har ekstra USB-utgang i sigarettenneruttaket for lading av eksterne lydkilder. Oversiktlig kanalliste. Enkelt å lagre opptil 30 kanaler på fast plass. Bare AUX-ut-kontakt.

Montering
Satte i gang autoscanning umiddelbart. Fort ferdig. Fant 40 kanaler.

TINY C3: Et stort pluss for tilkobling av trådløs telefonforbindelse. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I bruk
Bruker cirka fem sekunder på å slå seg på når den får strøm. Bytter kanal lynraskt, lett å lagre minne, men forhåndslagrede kanaler er tungvinte å velge. Trykk preset knapp, vri på knott til ønsket kanal og trykk preset knapp igjen. Identisk metode fra kanallisten, men trykker på Meny-knotten i stedet. Kan også «surfe» bare ved å vri rattet, men du husker aldri rekkefølgen på kanalene. Den litt dårlige funksjonaliteten fungerer bedre om du får plassert den slik at armen kan hvile på armlenet når du betjener den.

Signaler
Bra signaler over alt. Faller ut i eldre tunneler.

Telefon
Blåtann kommer rett opp på telefoner, og kobler seg opp hver gang vi entrer bilen. Betjening på Preset-knappen. Trykk for å svare og legge på. Et langt trykk for å avvise. Velg bilens høyttalere.

Eksterne lydkilder
AUX-kabelen kan programmeres til enten inngang eller utgang. Du kan koble til eksterne lydkilder med AUX-kabel eller blåtann. Da sendes lyden videre til radioen via FM-senderen.

Lydkvalitet
Ingen ekstern støy ved bruk av AUX. Det kan forekomme med FM, men den fungerte stort sett veldig bra. Bra lyd, bare bittelitt spinklere enn i originalradioen.

Testresultat

Tiny Audio C3

Rask og enkel montering. Handsfree. Bra lydsignal. Liste for kanaler og forhåndsvalg. Velge farge som matcher bilen.

Knotete betjening for forhåndsvalgte kanaler. For mange ledninger. Opptar sigarettenneruttaket.


aDABter: 1.495 kroner

ADABTER: Veldig enkel montering, veldig bra signal, men fjernkontroll med forbedringspotensiale. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering 20 minutter. Hurtigguide på en side. Intuitiv fjernkontroll. Kan koble til eksterne lydkilder via AUX, hvor du velger å legge ledningen, Gjerne i hanskerommet.

Montering
Den satte i gang autoscanning umiddelbart og ble fort ferdig. Aner ikke hvor mange kanaler den finner fordi det ikke finnes kanalliste. Fjernkontrollen setter du hvor som helst med borrelås.

TRÅDLØST: aDABter har et trådløst panel som kan settes hvor som helst med en borelås. Alt annet er sjult. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I bruk
Den bruker cirka fem sekunder på å slå seg på når den får strøm. Bruker lang tid fra du vrir på knott, eller trykker på en av de fire knappene for forhåndsvalg. Minst et par sekunder. Noen ganger finnes samme kanal som neste på lista, men det bruker du flere sekunder på å oppdage. Den har fire knapper med forhåndsvisning, men du kan lagre opp til 12 kanaler ved å trykke på hjulet og DAB-knotten og deretter vri på knotten igjen. Dette fungerer ikke bra nok. Skriften i displayet har kun åtte tegn tilgjengelig, og den klarer ikke æ, ø og å, så det blir litt amputert.

Signaler
Den eneste i markedet med såkalt Service following, at den hele tiden leter etter beste kanal. Bra signaler og den beholder kanalene lenge til tross for lite signaler. Bytter automatisk FM-signaler mot radioen dersom det blir støy på eksisterende.

Eksterne lydkilder
Du kan koble til eksterne lydkilder til med AUX som du legger valgfritt i bilen. De sendes til radioen via FM-senderen.

Lydkvalitet
Kun FM valg mot radio. Like bra lyd som på bilen. Den har fire forhåndsvalgte frekvenser som du kan finne i Scan- menyen.

Testresultat

aDABter

Skjult opplegg. Enkel montering. Trådøs fjernkontroll kan monteres hvor som helst. Best kanalmottak.

Sen fjernkontroll. Ingen kanalliste. Kun åtte tegn i display. Kun fire kanalvalg før du må bytte nivå.

Ingen handsfree-løsning. Ingen trådløs mulighet for eksterne lydkilder.


Autodab SWC: 2.595 kroner

AUTODAB: Enkel montering dersom du tør å åpne dashbordet og helt usynlig løsning. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering 90 minutter. Engelsk bruksanvisning. Må lese bruksanvisning. Kobles direkte inn i bilens stereoanlegg og bruker kanalknappene på rattet.

Montering
Du må ta ut bilstereospilleren. Denne er laget for BMW. Finnes også for andre merker. Ledningene passer. Lett å skjønne. Boksen får plass bak panelet for klimapanelet. Ingenting synlig bortsett fra antenne. Den satte i gang autoscanning umiddelbart og ble fort ferdig. Den fant 98 kanaler. 27 var tilgjengelige. Du stiller den inn på en frekvens og bruker denne. Liste legges alfabetisk automatisk. Kan gjøres om til frekvenslister der de i samme blokk havner sammen.

AUtODAB: All betening og innstillinger skjer med tre av disse knappene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I bruk
Du stiller alt med tre originalknapper på rattet. En stemme snakker deg gjennom menyene. Engelsk standard, men kan bytte til gebrokkent norsk hvis du vil le litt. Du kan også slå av stemmen. Mange justeringsmuligheter. Litt knotete første gang. Det tar litt tid å legge inn forhåndsvalg, men går greit når man skjønner tegninga. Mitt råd er å legge inn de få du hører på mye. De blar du deg gjennom via kanalknappene på rattet. Ønsker du å bla i kanallisten, holder du litt lenge på piltasten og da er du plutselig i den andre lista. Går tilbake til forhåndsvalg av seg selv etter 30 sekunder.

Signaler
Hadde ingen problemer med DAB-signaler. Skal du høre på FM, må du slå av DAB-adapteret. Det gjøres med å holde en knapp inne i 2-3 sekunder. Da virker bilradioen som normalt.

Eksterne lydkilder
Ingen tilgang til ekstra lydkilder, men bilen har egen AUX. Ledningsnettet tar også hensyn til spillere med Blåtann etcetera.

Lydkvalitet
Som originalspilleren.

Testresultat

Autodab<br /> <br /> SWC

Skjult opplegg. Bruker bilens multifunksjonsknapper på rattet og gir de ekstra funkjsoner.

Knotete å lære funksjonene, Ett til to sek. venting på kanaler. Mangler bare at den tar over spillerens knapper for forhåndsvalg.


Pure Highway 300 DI: 1.699 kroner

PURE HIGHWAY 300 DI: En svært komplett pakke, men bør ikke monteres av amatører. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering. Her bør du være kyndig. Dansk bruksanvisning. Fjernkontroll intuitiv i bruk. Må ikke lese bruksanvisning, men derimot koblingsskjema.

Montering
Du må ta ut bilstereospilleren. Ledningsnettet er laget for BMW. Ledningene passer, men du må koble strøm selv. Stor boks og mange ledninger. Bør legges bak hanskerom eller lignende. Kun kontrollen skal være synlig, men trenger ledning. Den satte i gang autoscanning umiddelbart og ble fort ferdig. Klarte aldri å få den til å spille på AUX, og det etter besøk hos bilstereomontør og en telefon til importør.

Måtte bruke FM-frekvens. Kan velge mellom forhåndsinnstilte eller egenvalgte frekvenser. Enkelt å sette opp. Liste legges alfatetisk automatisk. Kan legge 30 forhåndsvalg.

PURE: Flott fjernkontroll med display. Den eneste i testen som lar deg spole tilbake 15 min av sendingen. Vis mer


I bruk
Vri og trykk for kanal. Viser kanal som spiller og kanal som søkes i display. Kan velge kanaltekst og signalstyrke i display også. Eneste i testen der du kan spole deg tilbake et kvarter i sendingen, og frem igjen. Engelsk meny i display. Trykk på favorittknapp. For trafikksikkerhet bør du kun ha noen få som du husker rekkefølgen på.

Signaler
Veldig bra DAB-signaler. Har to tunere som sørger for raske kanalskifter og de beste signalene.

Eksterne lydkilder
Du kan koble til eksterne lydkilder med AUX eller blåtann.

Lydkvalitet
Spinklere og lavere enn originalspilleren. Vi fikk aldri AUX-senderen til å virke så vi måtte nøye oss med FM-overføring som gav noe støy uansett hvilken frekvens vi valgte.

Testresultat

Pure Highway 300 DI

Enkelt brukergrensesnitt. Rask og god fjernkontroll. Passe med info i display.

Dårlig lyd. Omfattende oppkobling. Mye ledningstrekking. Ingen Handsfree eller Blåtann. Ledning på fjernkontrollen.


Dension DAB+P: 1.595 kroner, antenne 195 kroner

DENSION DAB+P: Veldig enkel installasjon og liten boks som er lett å montere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Montering 20 minutter. Engelsk bruksanvisning. Alt skjult. Bruker app for å styre den.

Montering
Ment for skjult plassering. Da bruker du lenger tid. Følger med ledninger for fast montering og sigarettenneruttak. Du velger sending via FM eller AUX. Finnes også AUX og USB inngang. Kommuniserer til mobil via Blåtann. Det var bug i Apple sin app, men fungerer på android. Løsning er på vei.

Kanalene la seg alfabetisk. Det er veldig enkelt å lagre kanaler.

DENSION DAB+P: Helt sjult installasjon. Alt styres med din smarttelefon. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I bruk
Ingenting synlig i bilen. Du styrer alt med appen. Veldig enkel løsning, et eksempel til etterfølgelse for en del bilfabrikanter. Velg mellom kanalliste for alle kanaler og favorittkanaler. Trykk på ønsket kanal. Da byttes skjerm for å vise kanal og info. Da kan du også bla opp og ned, samt lagre som favoritt.

Savner at kanallisten beholdes. Du må nemlig bla tilbake et trinn for å se listen. Unødvendig tungvint. Opplevde flere ganger at den mistet blåtannforbindelsen. Da mister du kontroll over radioen også. Det er irriterende!

Signaler
Den slet med signalene flere små strekninger (Sollihøgda, i Bærum utenfor Oslo). Både forstyrrelser og bortfall.

Eksterne lydkilder
Du kan koble til eksterne lykdilder med aux, og lade med USB.

Lydkvalitet
Akkurat samme lyd som i originalradioen. AUX-uttaket sendte mye høyere lydsignal enn FM-senderen.

PS: Vår testbil er av den gode gamle sorten. Dension har både enklere og bedre løsninger dersom du har bil med Blåtann. De har også fine løsninger for biler med Multimediaskjermer.

Testresultat

Dension DAB+P

Enkel og rask montering. Usynlig løsning. Oversiktlig app. Passe med info i display.

Høy lyd ved AUX-oppkobling. Ingen Handsfree. App funket ikke for Apple under testperioden. Ustabil blåtannoppkobling.


Antenne

Vi testet alle enheter med medfølgende antenner. Noen av produktene hadde svært bra antenner, men andre kan oppnå bedre resultater dersom man kjøper en bedre antenne.


Forskjellen på DAB og DAB+


Forskjellen ligger i måten radiosignalet komprimeres på. DAB sendes med komprimering Mpeg 2, DAB+ = Utvidet Mpeg 4 (HE-AAC v2).

Et DAB-apparat kan ikke oppgraderes til DAB+, men et DAB+ apparat tar inn både DAB og DAB+ kanalene.

Dersom en bil er levert med DAB, og bileier ønsker DAB+ så må radioapparatet skiftes, eller DAB+ til FM modulator som vi tester her benyttes. Antennen er den samme på DAB og DAB+