SELVKJØRENDE TESLA: Vi innrømmer det - vi ble frelst. FOTO: JAMIESON POTHECARY
SELVKJØRENDE TESLA: Vi innrømmer det - vi ble frelst. FOTO: JAMIESON POTHECARYVis mer

Selvkjørende biler

- Teslas selvkjørende bil har gjort meg usikker på egen legning

Kommentar: En uke med selvkjørende bil setter mine autofile gener på prøve.

Nå har vi hatt bilen i 100 år. De første hundre har gått med på å gjøre den holdbar og komfortabel.

I tidligere tider måtte du gjennom en voldsom prosedyre som innebar flere personer bare for å starte den. Luksus som tett kupé og varmeapparat som faktisk varmer, var ikke vanlig før langt utpå 70-tallet. For ikke lenge siden tok vi oljeskift hver 500 mil og oftere.

Nå uffer man seg over at man må på service hver 30.000 kilometer. Bilen har hatt en rivende utvikling, men det er ingenting i forhold til hva som kommer til å skje de neste ti årene.

Da kommer vi virkelig til å se store omveltninger i måten vi kjører bil på.

Antagelig kommer vi ikke til å kalle det «kjøre bil» en gang. Vi kommer til å kalle det å transporteres eller noe sånt. For elektronikkens inntog går i en rasende fart og gir nesten uante muligheter.

AUTONOM FREMTID: Det er nok noen år til hundene kan kjøre rundt i bilen din, men allikevel er utviklingen skremmende rask. FOTO: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Jeg husker vi sperret øynene opp da BMW tente en lampe med snøkrystall da temperaturen sank ned mot 4 grader, for å fortelle oss at det var fare for glatte veier. Makan til greier.

Senere har bilene blitt fylt med all verdens duppeditter. Nå synes vi det er håpløst med nye biler uten adaptiv cruise, automatisk nedblending av lysene og regnsensor.

Det gjør at du nå slipper å gjøre noe særlig annet enn å vri på rattet. Beina henger ubrukt, det samme gjør hodet - til en viss grad.

Hadde det vært opp til bilprodusentene, ville vi ikke svingt på rattet lenger heller. Alle de store bilprodusentene har selvgående biler kjørende og er klare til å selge deg dem om de hadde fått lov av myndighetene.

Men en bilprodusent har turt litt mer enn de andre. Den lille elbilprodusenten Tesla.

Den byr nemlig på fremtiden her og nå – og det pirrer meg.

Vi lånte ikke bilen for å få testet følelsen av å få øyeeplene presset inn i skallen ved testing av akselerasjonen i Ludicrous-modus.

Å gå fra Tesla P90D direkte over til Focus RS er nemlig som å gå fra Speedmonster til Tekoppen.

Vi lånte den ikke for å finne ut at garasjeporten går opp helt av seg selv når jeg nærmer meg garasjen min heller.

Ikke for å teste ut luftfjæringen som stiller seg inn i ønsket høyde helt av seg selv, dersom du har gjort det en gang tidligere på samme strekning. Ikke for å teste appen full av gadgets som blant annet gir deg muligheten til å parkere bilen mens du selv står utenfor.

Ikke for å rapportere om hvor vanvittig vanedannende enkelt det er å programmere, betjene og forstå bilen via den latterlig store skjermen eller å lytte på musikk via gratis Spotify.

Nei. Vi lånte bilen for å prøve ut deres nye autopilot.

Tesla er først i verden til å slippe selvkjørende biler ut på gata til vanlige forbrukere. De dekker seg bak at dette bare er en betaversjon og at den kun fungerer på motorvei, og at du til en hver tid må holde henda på rattet. Men det er bullshit. Teslas autopilot er overraskende bra og fungerer på store deler av vårt svingete riksveinett allerede. Den lærer mer og mer mens vi kjører, og blir bedre dag for dag.

SELVKJØRENDE BILER: Både Mercedes og Tesla er tidlig ute med å teste ut autopilotsystemer. Tesla er dog hakket foran Mercedes. FOTO: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Jeg ser på meg selv som rimelig bilinteressert og Tesla utfordrer mine autofile gener på flere områder.

For selv om den er latterlig tung, er den likevel raskere enn det aller meste, og kjører faktisk ikke ille i det hele tatt. Den har ikke noen motorlåt, men er så rask og effektiv at stort sett alt blir stående igjen som statister.

Og nå skal den ta over kjøringen, og jeg tar meg selv i å like det. Hva i alle dager?

Betaversjonen er så tillitsvekkende at jeg uten angst kunne finne på å fordype meg i e-post, Facebook og nettsider, mens bilen kjører.

Jeg tar meg selv i å spørre:

Hvorfor i huleste må jeg sitte og holde i dette rattet og se tomt inn i rumpa på bilen foran, dag ut og dag inn til og fra jobb?

Pendlerveien, som vi har brukt som teststrekning, er 16 mil hver bidige dag og plasseringen midt inne i andeflokken har ingen ting med bilglede å gjøre.

Så hvorfor kan jeg ikke like godt bruke tiden til å jobbe eller forlyste meg i stedet? Og på fredager, da alle skal opp på hyttene sine, blir det gjerne god tid til å se langs grøftekantene på vei hjem. Så snart sjansen bød seg, nappet jeg i cruisecontrollen to ganger - og slapp rattet. Digg.

Men det er først når vi ikke blir bøtelagt for å gjøre andre ting enn å følge med på kjøringa dette blir virkelig bra.

Det skjer om ikke lenge. Det er jeg overbevist om etter å ha kjørt dette. Og jeg ønsker det velkommen.

Les mer:
Testet selvkjørende lastebil i Danmark
Tesla testet autopiloten i Norge
Her er de beste filskifte-varslerne