<b>SJELDENT SYN:</b> Det er faktisk kun 30 prosent av nybilkjøperne som er kvinner. Foto: ALL OVER PRESS
SJELDENT SYN: Det er faktisk kun 30 prosent av nybilkjøperne som er kvinner. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Tesla-sjåfører er ikke som andre sjåfører!

Alderen på norske bilkunder gir store overraskelser.

Bilsalget i fjor var ett av tidenes beste i Norge, med et nybilsalg på hele 144.202 biler. Det er det fjerde beste året noensinne.

Men visste du at gjennomsnittsalderen på nybilkjøperne er hele 54 år? Det er langt høyere enn hva vi får inntrykk av gjennom bilannonsene.

Og visste du at 70 prosent av dem som kjøpte ny bil i Norge i fjor var menn?

Det er BilNorge som presenterer oversikten med bakgrunn i tall utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

LES OGSÅ: Bilannonsen som krenker mannen?

NÅR DE KRESNE: Bilanalytiker Anders Hovde mener Tesla-eierne ønsker å framstå som reflekterte og intelligente. Foto: TERJE BORUD Vis mer


Yngre kjøper Tesla

Tallene viser at Tesla har de yngste bilkjøperne, med et snitt på 46 år. De er tett fulgt av Mini (48 år), Nissan (49 år), Alfa Romeo (50 år) og Land Rover (50 år).

LES OGSÅ: Mer enn én av ti vinter-krasj er på sommerdekk

Bilanalytiker og medlem i Årets Bil-juryen, Anders Hovde, mener Tesla appellerer til de rasjonelle og fornuftige bilkjøperne.

Det er en kresen kjøpegruppe, og bilanalytikeren har tidligere uttalt at Tesla-eiere ønsker å framstå som reflekterte og intelligente.

I motsatt ende dominerer asiastiske bilprodusenter. Og aldersforskjellen er stor.

HOT HOS DE GAMLE: Suzuki treffer de eldste bilkjøperne i Norge. Snittkunden er hele 18 år eldre enn Tesla-kjøperne. Foto: SUZUKI Vis mer


Eldre kjøper Suzuki

Hele 18 års aldersforskjell er det fra Tesla opp til bilmerket med eldst kunder.

Høyest alder er det på dem som kjøpte Suzuki, der gjennomsnittsalderen er hele 64 år. Nedover ligger Subaru (62 år), Hyundai (60 år), Toyota (59 år) og Jeep (59 år).

LES OGSÅ: Er det menn eller kvinner som er innblandet i flest ulykker?

Merk at oversikten fra OFV tar for seg de 75.796 av fjorårets biler som ble solgt til privatpersoner.

De resterende bilene, som gikk til såkalt næringskjøp, som inkluderer kjøp til firma, leasing og privatleasing, inngår ikke i analysen.