<b>SKAL MODEL X REDDE DAGEN?</b> Tesla regner med at Model X og Model 3 skal være med på å gjøre målene realistiske.  Foto: FRED MANGE SKILLEBÆK
SKAL MODEL X REDDE DAGEN? Tesla regner med at Model X og Model 3 skal være med på å gjøre målene realistiske. Foto: FRED MANGE SKILLEBÆKVis mer

Tesla selges med tap

Kan måtte selge unna aksjer.

For hver Model S Tesla selger taper de omlag 30.000 kroner, skriver Reuters.com.

Forrige onsdag kuttet Tesla produksjonsmålene for resten av året og neste år. Dette tvinger Administrerende direktør Elon Musk til å tenke i nye baner, som han har vært nødt til å gjøre tidligere.

Utelater ikke salg av aksjer

Tidligere har Musk vært nødt til å selge unna aksjer for å opprettholde kapitalen og sikkerheten i selskapet, og utelukker ikke det som en løsning for å nå målet for 2016.

Musk har nemlig satt seg et mål om å kunne tjene nok penger til å masseprodusere sine biler innen første kvartal av 2016.

Les også: Tesla taper penger

Til nå har Tesla produsert små mengder biler, noe som fører til dyre produksjonskostnader i motsetning til å masseprodusere høyere antall.

ELON MUSK Er forberedt på at han kan bli nødt til å selge unna ytterligere med akser for å komme i mål med ambisjonene for 2020. Foto: STEIN INGE STØLEN Vis mer


Til sammenligning kan en se på godt etablerte produsenter som General Motors og Ford Motor, som har en mye større produksjonsrate: General Motors selger mer enn 9 millioner kjøretøy i året, mens Tesla planlegger å produsere mellom 50.000 og 55.000 biler dette året.

Tesla, som bygger biler så tett opp til bestillingene som mulig, leverte 11.532 biler i andre kvartal, og kunne da rapportere et produksjonstap per bil på omlag 30.000 kroner.

Til tross for at Tesla har estimert at verdien av Tesla Motors vil synke enda litt mer neste år, er de forberedt på en opptur i 2017, når Model X og Model 3 tar av.

Model 3 vil starte på omlag 35.000 dollar, hvilket i følge Tesla vil være med på å dytte salget mot målet på 500.000 biler innen 2020.

På sikt kommer også den nye gigantfabrikken til å gjøre en stor innvirkning på videre kapital.

Flere analytikere mener dette er et dristig mål. Barclays analytikeren, Brian Johnson forteller til Reuters at driftskostnadene til Tesla i 2016 og 2017 mest sannsynlig vil øke mer med Model 3 produksjonen.

- Deres småskala-produksjon vil nok ikke generere like stor vekst som de ønsker.

Teslas aksjer er omkring 70 prosent høyere nå enn det var for to år siden, og 8 prosent høyere enn de var 1 Januar i år.

Det er også viktig å huske på at selvom selskapet nå har kuttet målene, og at det signaliseres i minus, er det fremtidige investeringer som skaper ubalanse i regnskapet som ble frigitt. Ikke at hver enkelt Tesla model S nødvendigvis produseres og selges i minus.

Med en markedskapital på omlag 31 milliarder dollar er Tesla verdt mer enn Fiat Chrysler, som blant annet har høy produksjon av Dodge Ram pickup'er og Jeep Grand Cherokee.