<b>FORLENGER REKKEVIDDEN:</b> I denne omgang er det Tesla Roadster (bildet), sportsbilen som ble produsert mellom 2008 og 2012, som vil kunne få den oppgraderte batteripakken med rekkevidde opptil 640 kilometer. Men det kommer mer. Foto: KNUT MOBERG
FORLENGER REKKEVIDDEN: I denne omgang er det Tesla Roadster (bildet), sportsbilen som ble produsert mellom 2008 og 2012, som vil kunne få den oppgraderte batteripakken med rekkevidde opptil 640 kilometer. Men det kommer mer. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Tesla oppgraderer batteripakke

Elon Musk vil løfte Tesla til å bli en masseprodusent med tidobling av bilproduksjonen frem til 2020.

Det er Tesla-sjefen selv, Elon Musk, som lover at en oppgradert batteripakke allerede i år blir tilgjengelig for Tesla-eiere. Den kan erstatte den som sitter i Roadster-modellen og rekkevidden skal nå være på 640 kilometer, opp fra dagens 390.

At en slik oppgradering vil komme i løpet av året bekreftet Musk på et styremøte i juni i år.

800 km på sikt

Det er i et intervju med britiske Auto Express Elon utdyper uttalelsene, og som vanlig når Musk uttaler seg, kommer han med mer interessant. For eksempel vil teknologien tillate at Tesla om ikke svært lenge vil være i stand til å oppnå rekkevidde på 800 kilometer.

Imidlertid er denne teknologien foreløpig i dyreste laget, men Musk er ikke i tvil om at elbilene med tiden vil få den rekkevidden - altså like bra som en moderne dieselbil på en tank med fossilt drivstoff.


Slik er Tesla-teknologien

Ble nektet SEX

Til Elon Musks store skuffelse kan ikke Tesla bruke betegnelsen Model E på sin kommende, mer folkelige modell, som er under utvikling. Den går fra nå av under navnet Model 3. Dermed får ikke modellrekken betegnelsene S, E og X, slik sjefen hadde håpet på.

Når det er sagt er det mye som står eller faller på den nevnte bilen - Det er den som skal løfte Tesla fra å være en eksklusiv lavvolum-produsent til å bli en masseprodusent. Målet er å produsere en halv million biler i året i 2020.

Prisen på Model 3 vil etter våre beregninger, basert på en USA-pris på 35.000 dollar, komme til å ligge på rundt 250.000 kroner. Som en VW e-Golf omtrent, hvis det stemmer.

I denne prognosen ligger innbakt en reduksjon i batteriprisene på 20 prosent i løpet av de neste tre årene. Maksimal rekkevidde skal i første omgang være 320 kilometer. Model 3 skal bli omtrent på størrelse med en BMW 3-serie.

Kjempefabrikk

KOMMER SNART: Neste Modell ut fra Tesla er Model X. Som vanlig noe forsinket, skal den være på markedet til neste år. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Planene Musk offentliggjorde på tampen av fjoråret om en ny batterifabrikk som skal bygges i en av sørstatene, er bekreftet i sommer. Fabrikken bygges av Tesla i samarbeid med batterigiganten Panasonic. Den skal sysselsette 6.500 personer, og ha en produksjonskapasitet på rundt 500.000 batterier for elbiler i året.

Cadillac med Tesla-konkurrent

Energieffektiv

Den nye Model E, som er planlagt lansert i 2017, vil få batterier fra denne fabrikken. For å kunne oppnå en rekkevidde på de estimerte 32 milene kreves det at Model E får et batteri med en kapasitet på cirka 48 kWt. Det er omtrent dobbel kapasitet sammenlignet med det vi finner i Nissan Leaf, og tre ganger det som sitter i Opel Ampera.

Elon Musk hevder da også at Tesla greier å hente ut dobbelt så høy energiintensitet som Nissan gjør.

Video med Elon Musk hos CPUC (California Public Utilities Commission):